zvláštní poděkování
Quantcom.cz

ON-LINE - Detail příspěvku

„Toužil jsem pracovat s „nepopsanými herci“, říká režisér Martin Huba

autor: Jan Adamec  

Letní shakespearovské slavnosti otevře 25. června 2004 premiéra tragédie Romeo a Julie v nastudování Martina Huby. Po dvou letech tak budou moci divadelní příznivci znovu zhlédnout na Pražském hradě inscenaci v Hubově režii. (V létě roku 2002 to byl nezapomenutelný Král Lear v hlavní roli s Janem Třískou.) Slovenský herec a režisér připravil na začátku tohoto roku s herci brněnského HaDivadla inscenaci hry Nicholase E. Baehra Incident, v současnosti ho můžeme vidět také v Garderobiérovi pražského Divadla v Dlouhé. Zde se kromě režie ujal i hlavní role. Nicméně od dubna už pracuje ve zkušebně Divadla Na zábradlí. S vybranými protagonisty připravuje novou inscenaci Shakespearova dramatu. Jak mi sám prozradil, hra Romeo a Julie se na Shakespearovských slavnostech poprvé objevila už v roce 1994. Na festivalu titul letos oslaví kulaté desáté výročí.

  • Proč jste kývl na nabídku nastudovat jednu z nejznámějších Shakespearových tragédií?
    Po zvážení všech pro a proti převážila pozitiva. Titul je např. specifický v tom, že si vyžaduje mladé představitele a velkou hereckou zkušenost. Lákala mě myšlenka spojení práce mladých – zatím neznámých - herců se zkušenějšími, velice kvalitními kolegy. Doufám, že na to ti mladí nedoplatí. Protože jsem sám herec, přeji si, aby lidé, s nimiž pracuji jako režisér, nelitovali času, který spolu strávíme.
  • Podle čeho jste vybíral představitele do jednotlivých rolí? Jak jste hledal herce, kteří by naplnili vaši představu?
    Dost zásadní otázkou byl fyzický věk. Podle Shakespeara je Julii třináct let – to je fakt, který nemohu úplně negovat.
    Toužil jsem také pracovat s takzvanými „nepopsanými herci“, u kterých zkušenost nezpůsobila jisté návyky (ať už v dobrém nebo horším smyslu slova). Snažil jsem se interprety vybrat tak, aby nechyběl předpoklad, že by si mohli rozumět. Myslel jsem přitom i na jakousi „auru, chvění vzduchu okolo herce“, které v tak jemném - ale zároveň vybičovaném - dramatu jako je Romeo a Julie, hraje podstatnou úlohu.
  • A jak se taková „aura“ pozná?
    Nevím, jestli lze definovat, jak se hledá aura. Člověk se jednoduše musí spolehnout na svou intuici. Jsou na světě věci, které se dají těžko pojmenovat. Když se pokusíte dát jim jméno, tak je zničíte. Kdybych sám v sobě teď začal skládat účty, vypočítával důvody a hledal odpovědi na to, proč jsem jednotlivé herce vybral, asi bych byl dost vzdálený pravdě. Vysvětlit to úplně a přesně prostě nelze.
    Co vás osobně nejvíc zaujalo na autorském poselství Romea a Julie?
    Samozřejmě, text má více rovin, které člověka mohou oslovit. Je tam jedna pro mě trochu smutná rovina – spočívá v otázce, jestli je možné vykoupit zlo láskou. Shakespeare nenabízí v tomto smyslu velkou naději. Bylo by dost zjednodušující myslet si, že dobro samotné stačí na to, aby zlo přestalo existovat. Dobro musí počítat s tím, že svede poměrně velký boj za to, aby zla bylo aspoň o trochu méně. A právě láska nás může velmi posílit a dát nám příklad, že, i když se zmíněný zápas nedá vyhrát, přesto je nevyhnutelné, aby byl absolvován – v tom vidím kus naděje. V případě příběhu Romea a Julie, bohužel, zlo neprošlo velkou proměnou. V závěru, kdy říká Montek, že postaví Julii sochu ze zlata a Capulet mu odpoví, že on pro jeho syna zhotoví ještě větší, nevidíme u rodičů velké poučení z tragédie, kterou prošly jejich děti.
    Jakoby pochopili utrpení svých dětí jen povrchně. Na to, aby zlo zmoudřelo, je zapotřebí, ne jedné, ale nekonečného množství permanentních obětí.
  • Na inscenaci nyní pracujete déle než měsíc. Jak jste zatím spokojený s průběhem zkoušek?
    S herci jsem mimořádně spokojený. Dnes už dobře zvládají text a myslím, že ve svých úlohách pronikají dobře do vztahů ke svému okolí i k sobě samým. Poznávám, že i mé obavy z toho, jestli zkušenost mladých bude dostatečná, se dnes jeví jako zbytečné. Nechci nic zakřiknout. Asi jsem už ale řekl víc, než jsem původně říci měl a chtěl….
  • Díky za rozhovor a držím pěsti, aby vše dopadlo ke spokojenosti vaší i diváků.
  • 7.6.2004 00:07:00 Jan Zítka