zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Gramofon: Stále stejná písnička…

Gramofon (Divadlo MA)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Divadlo Ma uvádí od 1. března 2022 premiéru inscenace GRAMOFON. Hra vychází ze skutečného příběhu - vztahu dozorce a vězenkyně. Režisérka Marianna Arzumanova nabízí divákovi v komorním prostoru divadla (bývalý bar, vinárna v suterénu domu Žitná 41) nevšedním způsobem pojatý příběh lásky dvou dospělých lidí a lásky matky k dítěti na pozadí absurdní válečné mašinérie vyvražďování Židů. Právě židovská víra drží při životě hlavní hrdinku. Písmo, Slovo, Kniha se jí neustále přehrávají v hlavě, podobně jako ohraná gramofonová deska. Hrubé násilí, hlad, nelidské podmínky v lágru, se střídají s láskyplnými sekvencemi vyprávění biblických příběhů. Na jevišti vedle krutosti a nelidskosti se objevují zvířata, různé svátky a moudrost, která vychází zejména z hebrejských písmen. Dítě se učí abecedu jidiš.

Režisérka sází na herecký výraz v obličeji, pohybové kreace, duety jednotlivých postav - dozorce a vězenkyně, kápo a další vězeň, jednotliví členové rodiny se na jevišti střídají v chóru. Transport, selekce, tvrdá práce, přežití na ubykacích a další situace jsou popisovány skupinovým hraním.
Syntéza činohry, hudebního a nonverbálního divadla je velmi působivá, zejména díky tomu, že herci se vyjadřují v hlubokých emocích a výrazech. Divák má možnost beze slov sledovat jejich stav mysli.
V tomto směru je daný tvar inscenace velmi zajímavý. Režisérka Marianna Arzumanova dokáže velmi dobře pracovat s hereckým postojem a niterným ztvárněním jednotlivých postav.
Autoři scénáře - Marianna Arzumanova, Igor Šebo a Eliška Nezvalová velmi dobře pracují s dvěma linkami příběhu. Hudba Jevgenije Kissina oživuje veškeré dění na jevišti v obou polohách, dramatické i poetické. Scéna režisérky a Danya Baryshnikova uchvátí zejména stylizací gramofonu a dětského radostného světa.

Inscenace Gramofon patří do kategorie divadelního svědectví. Určitě je na místě připomínat dějiny a to zejména v konfrontaci s příběhem obyčejných lidí. Matka a dítě představují nejzákladnější archetyp. Zejména, když první krůčky dítěte, jeho osvojování a poznávání víry a rodinných tradic, jsou borcené zlovůlí druhých. Zejména v kontextu aktuálních dějin a dnešní doby. Kdy se většina historických paralel opakovaně vrací. Nezbývá než dodat omšelé: Stále stejná písnička…

15.3.2022 15:03:39 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 23 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Proč bychom se netěšili na Smetanu (MdB)

Články v rubrice - Recenze

EGBDF: nevšední a hluboký zážitek

Zdeněk Lambor a Pavel Vacek (EGBDF)

Městské divadlo Zlín je známé svou objevnou dramaturgií a častým uváděním českých novinek. Inscenace EGBDF (KD ...celý článek


KYTICE, MY HOMELAND: Universum MATKY

KYTICE, MY HOMELAND (Divadlo Vzlet)

Erbenova KYTICE se dočkala další dramatizace, tentokrát ji v premiéře uvedlo Divadlo Vzlet. Pod režií a úpravo ...celý článek



Časopis 23 - sekce

HUDBA

MikuLOVE 2024 spojí avantgardní legendy

Plastic Dogs

Dvacátý (plus čtvrtý) ročník hudebního festivalu MikuLOVE, který proběhne 30. a 31. srpna v areálu letního kin celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Víra tipy 24. týden

Cesty víry

Křesťanský magazín
Poutní magazín Jana Vávry tentokrát zavede diváky do Krkonoš. Tradice spiritistického hn celý článek

další články...