Michal Dočekal: Mám rád hry o problémech, které žijeme a které se nás dotýkají…
autor: archiv
zvětšit obrázekPo odchodu z funkce uměleckého šéfa činohry pražského Národního divadla se Michal Dočekal výrazněji soustředit na inscenování v zahraničí a jeho maďarské premiéry získaly dobrý ohlas. Stejně tak ovšem dvojí hostování v brněnském divadle Husa na provázku, kde uvedl scénickou ságu Dynastie (Lehman Brothers) a letos na podzim adaptaci Kafkovy Ameriky. Nyní už je plně ponořen do nového divadla a nového zkoušení… Je novým uměleckým šéfem Městských divadel pražských a právě zde připravuje inscenaci hry Tonyho Kushnera Andělé v Americe. Ta bude mít premiéru 1. února 2019.
Příběh Karla Rossmana poznávajícího "nový svět" nebo řekněme Zemi svobody se mi zdál analogický k příběhu moderní české společnosti, která v posledních několika dekádách také "objevuje Ameriku" - Karlem Rossmanem jsme my všichni.
Dramatizaci uvedenou v Kluži jsme pro Brno upravili, některé scény vyškrtli a naopak připsali jednu postavu, ale hlavně jsem změnil zásadně koncept. V Kluži se hrálo po celém divadle, diváci nejdřív sedí na jevišti, hraje se na zadním jevišti, ve skladu dekorací, používá se živá kamera, hraje se na lávkách, na balkóně i v hledišti a nakonec je publikum přesunuto a divácká elevace je využita jako dekorace pro závěrečné dějství. V Brně jsem pracoval s jinými výtvarníky a i režijní koncept byl zcela jiný. V Kluži se inscenace hraje již čtvrtou sezónu, doufám, že bude žít úspěšně i v Huse.
Nejsem žádným specialistou na dramatizace, a pokud je dělám, vždy mám spolupracovníka - autora nebo spoluautora. David Jařab pro mne dělal Obsluhoval jsem anglického krále právě do Kluže. Nejvíc jsem toho udělal s Ivou Klestilovou. Zmíněnou Ameriku, Mistra a Markétku a Zločin a trest ty napsala Iva pro moje inscenace v budapešťském Vígszínházu. A ještě chci zmínit Přibylovu adaptaci Macbetha pro Macbetha, Lady a tři čarodějnice, kterou jsem režíroval v divadle Bulandra v Bukurešti.
Upřímně řečeno, zobecňovat moc nechci... Snad jen, že jsem za ty zahraniční příležitosti velmi vděčný a velmi si jich vážím, ale stejně "velmi" se rád vracím domů.
V Maďarsku jsem měl zatím vždy překladatele, v Rumunsku jsem se u Macbetha s herci domlouval anglicky. Pracovat v cizojazyčném prostředí je náročné, režírovat v angličtině je přímo rasovina...
Andělé v Americe uvedeme v roce, kdy uběhne třicet let od "sametové revoluce". Ta hra byla dopsána v roce '90 a jakkoli je slavná a dnes zažívá svůj revival, u nás ji za těch třicet let nikdo neuvedl. Je to hra o hledání východiska a naděje v rozděleném a zoufalém, "nemocném" světě. Zdá se mi aktuální i po těch letech...
V Brně jsem potkal skvělé herce, všechny bych je šmahem přestěhoval do Prahy! Zatím tedy tito: Martin Donutil, Tomáš Milostný, Tereza Marečková.
Někteří odešli, někteří přišli, někdo odejít chtěl, s někým jsem se na odchodu dohodnul, ta obměna je docela podstatná, ale stále se hraje repertoár, ve kterém mnozí z nich dohrávají, takže to není třeba tak patrné, ale změny probíhají. Kritérií je docela dost - momentální potřeby souboru, tituly které budeme uvádět, věková i typová skladba ansámblu, no a jednoduše by všichni angažovaní měli být výborní... Je to rébus.
Já jsem operní amatér, Prodanku režíroval Jirka Nekvasil, já dělal jen scénu komediantů, a hlavně kvůli ní nás na premiéře vypískali, ale byl to zážitek... Chenier a Sternenhoch byly moje jediné skutečné operní režie. Rozdíl mezi operní a činoherní režií je v tom, že v opeře máte pevně daný čas každé situace. Jestli bude Hamlet v činohře umírat minutu nebo pět, je na mně, v opeře to určí hudba, tam je hlavní autor skladatel.
Jak už bylo řečeno, na podzim jsem premiéroval Ameriku v Huse na provázku. Teď připravujeme Anděle v Americe a na jaře budu režírovat Romea a Julii, obojí v ABC.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Časopis 17 - sekce
HUDBA
Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna
Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek
OPERA/ TANEC
Leonard Slatkin bude dirigovat Pražské symfoniky
Americká dirigentská legenda Leonard Slatkin bude 24. a 25. dubna řídit Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK v celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Festival umění a kreativity ve vzdělávání
Už počtvrté se pedagogové, rodiče, odborná i širší veřejnost či profesionálové z oblasti kultury a umění mohou celý článek