Festival Setkání ve Zlíně zahájilo Odchádzanie
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekV minulém týdnu proběhl ve Zlíně 14. ročník mezinárodního česko-slovenského festivalu Setkání. Zahájil je ředitel Městského divadla Zlín a současně ředitel festivalu Antonín Sobek. Na jeviště divadla pozval ředitele slovenských divadel a kmotry festivalu Miloslava Mejzlíka a zástupce slovenské herečky Zdeny Studénkové. Při konferování si nemohl vzpomenout na jméno hejtmana Zlínského kraje, což omluvil slovy: „To se tak často mění, že to není jednoduché.“ Přivítal všechny zástupce institucí a věrné diváky MDZ. Všechny oficiální projevy byly velmi osobní a sklidily upřímný aplaus. Prvním představením festivalu bylo Odchadzanie Václava Havla, které přivezlo Slovenské národní divadlo v režii Petera Mikulíka.
Mnohokrát inscenovaný text přeložil Milan Lasica. Herci se prali s akustikou obrovského sálu zlínského divadla, který byl zcela naplněn. Dramaturg Martin Porubjak spolu s režisérem použili nahrávku scénických poznámek namluvenou samotným autorem, které vzbudily u diváků nejvýraznější odezvu.
Publikum pozorně sledovalo děj, který oživovaly nejen komentáře v interpretaci Václava Havla, ale také scénické efekty - déšť, letící ptáci a mžikající světla (světelný design Michal Vajdička).
Hra klade nároky na herce, nabádá se, aby se „nepitvořili“ a nesnažili dělat hru zábavnější. Pro Mariána Labudu, který ztvárnil hlavní roli odcházejícího kancléře Riegera, to byl téměř protiúkol. Ukázněně však držel postavu a nesnažil se publikum bavit (i za cenu nudy v hledišti). Ostatní herci mu nahrávali, drželi se ve stínu velkého herce. Labuda vynikal v krátkých neverbálních pasážích (houpání dcery na houpačce a poté otcovský polibek v úvodu), jeho postava měla přesah spíše filozofující a lidský, než politický. Také dialogy s jeho politickým nástupcem Vlastíkem Kleinem (Jozef Vajda) nepřipomínaly českou politickou scénu. Riegrova dlouholetá přítelkyně Irena (Zuzana Kocúriková) byla pojata zploštěle, jako hysterická a omezená neurotička. Větší temperament než v dalších nastudováních Odcházení prokázala na skromné ploše textu Ivana Kuxová jako Monika (přítelkyně Ireny). Typové obsazení dalších členů rodiny, novinářů a vládních zaměstnanců vytváří kolem Riegra zmatenou a trochu křečovitou atmosféru. Pocit odcizení a skepse ze stáří a nepotřebnosti podporuje téměř holá scéna (v první části jeviště pokrývá trávník s listím). Kromě babičky a sluhy předvedl nápadité absurdní pojetí postavy Vladimír Obšil jako Albín. Jeho dominantní manželku, paničku v růžovém kostýmky bažící po majetku, přesvědčivě ztvárnila Helena Krajčiová. Reflexivní momenty na velké scéně nevyznívaly tak přirozeně, jako na komornějších divadelních scénách. Výrazným prvkem inscenace byla jemná a zároveň dramatická hudba Petera Mankoveckého která doprovázela velkou část inscenace. Celkově Odchádzanie působilo trochu jako hra osvětová, o tom jak se chovají politici a bulvár.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
Festival Setkání Stretnutie 2024 je za dveřmi
28. ročník mezinárodního divadelního festivalu Setkání Stretnutie přinese v termínu 14. - 18. května 2024 výbě ...celý článek
Letní divadelní festival na jihu Čech Jižní Svéráz
Unikátní site-specific divadelní festival, který je součástí vítězného konceptu Evropské hlavní město kultury ...celý článek
Rodinný festival Nuselské dvorky 2024
Po roční pauze se vrací do nuselských vnitrobloků tradiční rodinný festival Nuselské dvorky, který od samého p ...celý článek
Časopis 19 - sekce
HUDBA
J. Bernardt představí v Praze novou desku
Belgický zpěvák, skladatel, hudebník, producent, inženýr, programátor, člen alternativní rockové kapely Baltha celý článek
OPERA/ TANEC
Lípa Musica přichází s pestrým programem
Světová premiéra Beaty Hlavenkové, odvážný projekt soudobé hudby se sólistou Danielem Matejčou a dirigentkou A celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Křesťanský magazín
Křesťanský magazín
Zajímavosti ze života víry. Uvádí K. Rózsová. Novogotická budova Nového proboštství na P celý článek