zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Ježíš – o čem to vlastně hráli

P. Špalkova a S. Rašilov (Foto B. Holomíček)

  

Inscenace JE Suis (čti že si) aneb Podivný případ faráře z Tues v režii Jana Nebeského se dočkala premiéry v Divadle Na Zábradlí v sobotu 20. října. Vedle Jana Nebeského se na zpracování textu podílel Egon Tobiáš, na hudební složce pak skladatel Martin Dohnal.
Musím se přiznat, že jsem z tříhodinového dění nebyl pranic moudrý. Marně jsem se ptal, zda jsem takto postižen jen já sám. Kradmo jsem koukal po ostatních divácích. Můj pohled se nevyhnul ani divačce, která seděla vedle mě a o přestávce se zmínila, že v týdnu navštívila divadlo Skelet. Rovněž mlčela a protahovala se ze stísněných poměrů v hledišti. Postmoderní exhibice zasáhla a hlavně přesvědčila zejména díky hereckým výkonům, al ev žádném případě se nejedná o představení pro masivního diváka. Petra Špalková (Dcera), Saša Rašilov (Přítel) nebo Karel Dobrý v titulní roli Faráře, naprosto přesně kamenovali. Hráli s plným fyzickým i psychickým nasazením. Špalková několikrát bravurně slezla horolezeckou plexisklovou stěnu, Rozina Mlýnková (Sarafita) mistrně levitovala na ráhnech. O čem, ale hráli?

Nevím. Shrnul bych v jedné větě: hráli pěkně, ale nevím o čem. V paměti mi uvízla dějová nitka, kterou rozpřádal Detektiv (Jan Budař) a kupodivu se mu podařilo být v herecké akci po celou dobu hry. Velmi zajímavou byla postava Kolemjdoucího (Ladislav Klepal), které mu přezdívali Hrobník, ale jinak působil jako obchodní cestující. Hraběnka (Jorga Kotrbová) prapodivně nezapadala do rodiny a byla patřičně nenáviděna. Hrabě (Vladimír Marek) neustále přicházel s flintou a kašírovaným zajícem, z něhož v druhé půli vytáhl krvavá játra. Farář (Karel Dobrý) si buď hrál s míčem, neustále si zapisoval poznámky fixem na tělo, případně dokázal pěkně naštvat, když několikrát po sobě postavil láhve s vínem před skříň. Ta, když se otevřela, tak se zákonitě láhve převrhly a rozlily. Což vidět na třikrát ke klidu moc nepřidalo.
Sečteno, krát a mínus, nevím proč bych měl chodit do divadla a očekávat neděj. Být zasypán a udolán textem, který se na první vnímání zdá být sourodý a logický, ale ve svém důsledku není o ničem. Pokud toto mělo být hlavní cíl režijního záměru, povedlo se. Je suis doporučuji jako významný objev pro specializované divadelní festivaly, např. se divím, že se premiéra neodehrála v Plzni na festivalu Divadlo. Ještě bych inscenaci zařadil k použití v divadelním výzkumném ústavu.
Jestli mohu doporučit – běžte se podívat, herci hrají perfektně. Ježíš.

4.11.2001 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek


Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek


Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Peter Nagy 65

Peter Nagy

Peter Nagy 65
65. narozeniny a 40 let na scéně oslaví oblíbený zpěvák, interpret hitů jako například Kristí celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Oceněné drama Píseň jmen

Píseň jmen

Píseň jmen
Tim Roth a Clive Owen jako přátelé, do jejichž dětství vstoupila druhá světová válka. Oceněné ka celý článek

další články...