Tomáš Šulaj: Pomluvám o výhodách se už jen směji.
autor: archiv divadla
Herec Tomáš Šulaj je Slováckému divadlu v Uherském Hradišti věrný od roku 1999. „Do angažmá jsem nastoupil hned po škole. Byla to úplná náhoda. Směřoval jsem do Plzně, takže jsem velkoryse odmítl všechny ostatní nabídky. Když to nevyšlo, znovu jsem všem telefonoval a jen pan ředitel v Uherském Hradišti řekl, že mě vezme.“ Za sedm let ho diváci ve Slováckém divadle mohli vidět v různých rolích – zahrál si Jaga v Othellovi, Trepleva v Rackovi, titulní roli v Amadeovi, Romea v Romeovi a Julii. V loňském roce si zahrál i v životních rolích – stal se otcem, oslavil třicátiny. V divadle se proměnil v Richardu III. a získal cenu Thálie za muzikálovou roli Jerryho Lukowského v inscenaci Donaha!
„Na krku už mám pomalu čtyřicítku,“ sdělil s nadsázkou k loňskému jubileu a dále prozradil, jak hledá figuru, jaké to je mít za manželku dramaturgyni v divadle a poodhalil i své zkušenosti s kouzlením. „Někdy si říkám, jestli už toho není moc, když se pak jede na maximum.“
Věděl jsem, do čeho jdu. S režisérem Igorem Stránským jsem před tím již několikrát pracoval. Když mi řekl o Richardovi III. měl jsem hodně velký strach, aby to nebyl znovu Jago. Nakonec to tak nedopadlo. Jago byl intrikán, lidská svině a zrůda. Dělal to tak, aby nikdo nepoznal, že je strůjcem všeho zla. Kdežto Richard III. se ve svém postavení se ničím nemazal, nic neskrýval. Naprosto přímočará svině. V tom se obě postavy liší. Richard III. se hraje sám. Nabízí velké množství střihů a všeho. Je to obrovský velikán – král, ten si může z hlediska filosofie dovolit cokoli. Práce to byla velmi zajímavá. Pravdou je, že se dnes cítím hodně utahaný.
Hledal jsem hodně v textu a pak jsem se to snažil přetavit to do fyzického jednání. Snažím se ho v prvé půlce dělat tak, že to není intrikán v podobě Jaga. On věří, že má svou skrytou sílu. Nechce být králem. Nakonec uvěří, že všechno přemůže.
Práce nanejvýš drsná, v určité fázi jakoby negativní, ale výsledek pozitivní. Oxana je z ruské školy a totální maximalistka, takže vyžaduje toto i po hercích. Na takovýto maximalismus nejsme zvyklí.
Tuto postavu moc nemusím. Nikdy jsem ho neměl rád. Musel jsem se tím prokousat. Je to jistým způsobem takový nešťastný klaďas, a co se dá na takové postavě uhrát?
Prostě to tak je a bude po celý život. Pomluvám o výhodách se už jen směji. Už jsem se s tím smířil. Má to jisté výhody i nevýhody, když spolu na něčem děláme. Oproti režisérům je moje žena nejdrsnější kritik. Ti si berou servítky a neřeknou to naplno a nějak to zaobalí, ale ona mi to řekne drsně. Pak jsem zdrcený, protože najednou mám pocit, že všechno, co dělám, je k ničemu. Nakonec si ze všech diskuzí beru to pozitivní, ne to, že mě zdrtila. I když z počátku jsem z toho vedle.
Máte pravdu, nějak se mi letos vyhnuly, ale mám je rád. Ze začátku angažmá jsem je hrál hodně – Princ v Malé mořské víle, pak Janíčka v Jak se budí princezny. Princ je prostě klaďas.
Prostě se šíleně hrají.
Také kladný hrdina. Ale je tam zpívání. To je moje láska. Muzikál DONAHA! se mi líbí hlavně v tom, že pro diváky je to obrovská zábava. Tři a půl hodiny show, k tomu jsou tam i vážnější scény. Z lidí je cítit zklidnění. Není to jen plytká zábava. Je to dobře napsané i provázané.
Kouzlení a čárům se věnuji od patnácti let. Nastoupil jsem do klubu Moderní magie v Přerově, kde byli velcí kouzelničtí bardi, kteří mě mezi sebe pasovali, když mi bylo osmnáct. Do té doby jsem tam chodil, oni se vesele opíjeli, občas mě někdo nějakému kouzlu naučil, občas jsem si nějaké koupil.
Ano. Kupujete hotovou rekvizitu a hotový trik. To se musí kupovat. Od té doby kouzlím hlavně pro děti. Svého času jsem čaroval i pro dospělé, ale zjistil jsem, že bych potřeboval více času a peněz.
Jsou triky a triky. Ty, které jsou manipulační, jsou skutečným kouzelnickým uměním. To jsou hbité prsty, karty, holubice. To je všechno je o velké schopnosti a o velkém drilu. Na to ale nemám čas.
Podstatu kouzla vědí pouze ti nejbližší spolupracovníci, kteří jsou vázáni mlčenlivostí. Pak máte lidi, kteří se živí pouze tím, že vymýšlí triky a rekvizity. U nich mlčenlivost není.
Když jsem nastoupil do školy, tak mi staří kouzelníci říkali, že nejlepší spojení je herec- kouzelník. Když kouzelník není herec, pak je to vidět. Program pro děti spojuji s hereckými prostředky a to ty děcka úplně žerou.
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Igor Orozovič vydává album
Herec a muzikant Igor Orozovič vydává debutové album nazvané Když chlap svléká tmu, které obsahuje jedenáct au celý článek
OPERA/ TANEC
Den otevřených dveří Tanečního centra Praha
Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Dny evropského filmu znají své vítěze
Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek