zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Dvakrát teroristé z Disku

Inscenace Terorismus a Orestés

autor: archiv divadla   

Repertoár posledního ročníku činoherního herectví DAMU – tzv. STARDISKU doplnily dvě diametrálně rozdílné inscenace, které spojuje téma „terorismus“. Ta první má název Terorismus (režie Peter Chmela), ta druhá Orestés (režie Petr Mikeska).

První titul - Terorismus bratří Presňakovových uvádí v programu motto: „Inscenace o tom, co se děje v postelích, na dětských hřištích, v kancelářích. Sebevražední atentátníci, unesená letadla, zajatá novinářka, bombové útoky. Úplně normální věci se vám zdají být divné?“.
Tak trochu mi to připomnělo filmy Davida Lynche. Skládanka situací, kde si nemůžeme být jisti, co se to vlastně stalo, co se těm všem jen zdálo. Jsou to černé můry spojené s realitou. Šílené vize, normální život. Co se děje jen v naší hlavě a co se skutečně stane?Akční podívaná, moderní odcizená scéna, začátek je vlastně konec.



Jak to vlastně všechno bylo? Postupně se nám skládá puzzle, v němž postavy volně přecházejí jedna v druhou. Nikde si nemůžeme být jisti, potkávají nás situace, řetězí se jedna do druhé. Začíná to na letišti. Někde někdo položil bombu, takže letadlo nemůže odletět. Je v tom odcizenost, ve vztazích, v jednání. Běží mráz po zádech, a vzápětí se můžeme zasmějeme přisprostlým písničkám. A tam se kdosi oběsil? Požárníci si fotografují tělo v ohořelé posteli. Ale je to opravdu realita? Působivější o to víc, že ti mladí lidé dokážou být manažery, ale také zvířaty, tu je situace strašlivá, a pak se zabývají titěrnostmi. Hra se může změnit ve skutečnost. Herecky si nejlépe poradil Jan Holík v proměnách od poněkud záhadného pána, připomínajícího tajnou policii, kterého vzápětí můžeme vidět v intimní sadomasochistické scéně jako pragmatického milovníka.
Herectví ostatních je méně výrazné, a když se tlačí na pilu (jako v případě stařenek v parku), naopak až nechtěně komické. Celek samotný ovšem působí dostatečně sugestivně. V případě našeho diváckého přijetí jde spíš o to, jsme-li ochotni přistoupit na hru. Nejde tu ani tolik o dokonalé pochopení děje, jako spíše o evokaci jakéhosi obecného pocitu neustálého ohrožení, které se neustále vkrádá do našich životů.

Druhá hra – Euripidův Orestés, má podtitul „Drama o dětech, ze kterých se stanou teroristé v divadle DISK“. Podle dramaturgyně T. Dobiášové je tématem hry především situace mladých lidí, které se v době krvavých masakrů v rodině musí rozhodnout, na čí stranu se postaví a jak budou situaci řešit. Inscenace se odehrává v neobvykle řešeném scénickém prostoru, obklopeném ze dvou stran diváky. Plocha je na jednom konci uzavřena velkými dveřmi do paláce, na straně druhé vyvýšenou platformou, na které sedí hudebník- skladatel (V. Kořínek), doprovázející představení živou hudbou a zvuky. Tedy jakýsi sevřený rituální prostor, který mají diváci nadosah. Narozdíl od současných her, kde není tolik vidět na nedokonalost v jevištní řeči, verše v ústech herců občas poněkud váznou. Diskutabilní jsou i kostýmy Malgosie Turzanské - svým způsobem sice zajímavý nápad (většina z nich je podivně spíchnutou směskou sak ze second-handu), chvílemi však působí až rušivě. Inscenace má silná místa především v kolektivních magických scénách, které vytvářejí herci pomocí tanečních kreací, rytmických nástrojů (obojí propojeno nejpůsobivěji v bojové scéně na konci) a světel svíček. Vznešenosti antické tragédie se tu příliš nedočkáme, ale možná právě tím bude inscenace bližší mladým divákům.

Bratři Presňakovové Terorismus
Překlad Tereza Krčálová, režie Peter Chmela, dramaturgie Tereza Dobiášová, scéna: Michal Syrový, kostýmy Ivana Kanhäuserová, Lucie Škandíková, hudba Vladimír Franz, pohybová spolupráce Martin Pacek.
Hrají: Henrieta Hornáčková, Jan Holík, Jan Horák, Barbora Janatková, Jindřich Nováček, Magdaléna Bianka Podolková, Jiří Panzner, Diana Šoltýsová, Vojtěch Štulc, Michal Moučka j.h.
Premiéra 3.prosince 2005

Euripidés Orestés
Překlad Rudolf Mertlík, režie Petr Mikeska, dramaturgie Tereza Dobiášová, hudba Václav Kořínek, scéna Michal Syrový, kostýmy Malgosia Turzanska.
Hrají Michaela Badinková, Jan Holík, Henrieta Hornáčková, Jan Horák, Barbora Janatková, Jindřich Nováček, Magdaléna Bianka Podolková, Jiří Panzner, Diana Šoltýsová, Vojtěch Štulc, Michal Dalecký j.h.
Premiéra 11.února 2006.

13.3.2006 08:03:33 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek


Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek


Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Zemřel Dušan Grúň

Dušan Grúň

Zemřel slovenský legendární zpěvák Dušan Grúň (*26. 5 1942 - †22. 4. 2024). Narodil se v Žilině, ale jeh celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Dny evropského filmu znají své vítěze

Bez dechu (Without Air)

Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek

další články...