David Greig: Události - z očí do očí
autor: Rudy Kovář
zvětšit obrázekSoubor činohry Jihočeského divadla České Budějovice představil v rámci přehlídky Jižní spojka další působivé komorní drama Davida Greiga UDÁLOSTI. Autor přiznává, že ho k napsání této hry vedla záplava zpráv o Breivikově útoku v Norsku. Greig pracuje od samého začátku s fiktivním příběhem, i když je jasné, že motiv, otázky proč? ad. vycházejí ze zmíněné události.
Režisérka Kasha Jandáčková působí na diváka od samotného vstupu do hlediště. Sbormistrině Claire (Dana Verzichová) se s každým osobně vítá a představuje se. Pro diváka se herečka, která by zůstala za hranicí jeviště a hlediště, stává nejen postavou, ale konkrétní osobou. Podává nám ruku, sděluje nám své jméno, usmívá se. Nastoluje příjemnou atmosféru, která je pro uměleckou tvorbu, a zejména pro součinnost sborového tělesa, nesmírně důležitá.
Inscenace začíná zkouškou sboru (diváci v hledišti): dechové cvičení, intonace na tóny g, d (i když g, e by bylo lepší - Beethovenova Osudová). Rozezpívání držením tónu vzestupně a sestupně na slov máma. Najednou si můžeme uvědomit, že v momentě umírání se můžeme obracet k mámě. Podobně jako se Kristus při křížové cestě setkává s mámou Marií. Zkoušku uzavírá nácvik dvojhlasu - dvě strany: oběti a pachatelé.
David Košťák (překlad a dramaturgie) jí byl velmi nápomocný, zejména v klíčování důležitých okamžiků. Výprava Jána Tereby představuje pomyslnou stavebnici, která umí velmi rychle vytvořit prostor pro terapeutickou místnost, zkušebnu až v závěrečný chrám s evokací siluety těla oběti na místě činu, případně ukřižovaného Krista. V případě kostýmů diváka zaujme zejména sbor. Danému kostýmu dominuje fialová duchovní barva. Rovněž si nemůžeme nevšimnout volnosti - jednak to může být posmrtné osvobození od pozemských radostí, ale také toto můžeme vnímat jako svobodu zpěvu a umění vůbec. Hudba Johna Browna přesně zapadá do duchovního rozměru inscenace.
Režisérka velmi precizně vede dva hlavní představitele Danu Verzichovou a Dana Kranicha. Dana Verzichová je ve větší převaze v daném příběhu. Přemýšlí a zabývá se zejména s motivy pachatele. Ona díky němu byla vystavena do situace na pokraji života a smrti. Její přežití je za cenu smrti někoho jiného. Svádí vnitřní boj s vyrovnáním se této “nespravedlnosti”, dostává se na pokraj svého udolání pomstou. Pomalu zdolává nejtěžší překážku ve svém životě - odpuštění.
Dan Kranich se v Praze představil v rámci Jižní spojky coby Hamlet. V obou inscenacích předvedl silné vnitřní herectví. V UDÁLOSTI navíc ztvárňuje partnerku Claire, psychoterapeuta, otce a spolužáka Chlapce. Všem těmto osobám vtiskuje osobitý výraz. Coby Chlapec, tedy vrah, působí klidně a vyrovnaně. Vůbec si nepřipouští smrt tolika mladých lidí…
Události Davida Greiga nejsou inscenací, která by měla diváka rozptýlit - naopak, nastoluje otázky zamyšlení, kam až může vést selhání jedince ve společnosti. Jaká jsme společnost? Jak se s tím vším vyrovnat? Co prožívá oběť? Strhující drama o tom, co znamená přežít terorismus určitě patří k veřejné debatě. Podívejme se z očí do očí… Události - příběh teroristy, který vyvraždí pěvecký sbor a v poslední okamžik při střetu se sboristkou a sbormistriní se chladnokrevně a bezcitně zeptá: “Mám poslední náboj, která z vás?”
www.jihoceskedivadlo.cz
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Časopis 17 - sekce
HUDBA
Luboš Pospíšil má nový singl
Po úspěšném albovém projektu Poesis Beat (2021) a loňských oslavách 40 let od prvního vydání dnes již legendár celý článek
OPERA/ TANEC
Leonard Slatkin bude dirigovat Pražské symfoniky
Americká dirigentská legenda Leonard Slatkin bude 24. a 25. dubna řídit Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK v celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek