zvláštní poděkování
Quantcom.cz

PTÁK OHNIVÁK

K. Winterová a J. Somr (Foto Oldřich Pernica)

  

Jádrem pohádky Pták Ohnivák je pozůstatek velmi starého mýtu, který se vyprávěl v oblasti Mezopotámie již v době neolitu. "Nejedná se ani o jevištní adaptaci ani o převyprávění stávajícího mýtu." doplňuje Daniela Fischerová. " Kdo chce ale s tímto začít, nevychází z nuly. Přejatá je zejména cesta hrdinky." Původní mýtus pojednává o příběhu bohyně Inanny, která sestoupila do podsvětí ke své sestře Ereškigal. Musela se vzdát všeho, aby poznala jádro a jedině tak se vrátila opět na svět. Zářící slunce vědomí bylo přítomno po celou dobu - Ohnivák trpělivě čekal. V české premiéře bude nová pohádka pro celou rodinu uvedena 7. prosince ve Stavovském divadle.

Autorský tým pracoval na původní pohádce bezmála dva roky. Režisér Zdeněk Srba na otázku: Jaké možnosti a příležitosti vidíte v inscenování kouzel a fantazie na jevišti? uvedl: "Divadlo je úžasný stroj času, kterým se společně s diváky můžete vypravit, kam zrovna zatoužíte. A výlety do říše fantazie jsou určitě nejdobrodružnější (ale pro divadelní inscenátory také nejnáročnější). Vážím si toho, že jsem mohl režírovat Maeterlinckova Modrého ptáka, Exupéryho Malého prince i Tolkienova Hobita. A do tohoto fantaskního světa zcela jistě patří také mýty, které jsou vlastně science fiction minulosti. Před deseti lety jsme společně s bájným Odysseem a jeho námořníky absolvovali na jevišti jeho strastiplný návrat na rodnou Ithaku v Homérově Odyssei. (Na skutečnou Ithaku jsme se později vypravili a zjistili, že je to ostrov stejně krásný, jak ho Homér popisuje.) Téma našeho Ptáka Ohniváka se pohybuje právě na pomezí pohádky a mýtu. Kromě dospělého diváka je samozřejmě určen dětem. A dětský divák je vděčný, ale přísný. Nesmí se nikdy podcenit ani ošidit."
O tom zda se na jevišti skutečně objeví pták Ohnivák nebo ne se musíme jít přesvědčit sami, ani samotná autorka toto tajemství neprozradila. Vše záleží na naší bezmezné fantazii.
Daniela Fischerová: PTÁK OHNIVÁK. Režie Zbyněk Srba j. h.; scéna a kostýmy Jana Zbořilová j. h.; dramaturgie Miloslav Klíma; hudba Oldřich Veselý.
Osoby a obsazení: Princezna Albi (Kateřina Winterová), Ohnivá (Jana Janěková,'); Sluha (Josef Somr,'); Král (Petr Pelzer,'); Pilot (Vilém Udatný,'); Baba (Johanna Tesařová,'); Krkavec (Vladislav Beneš,'); Kukačka (Ljuba Skořepová/Zuzana Šavrdová) a další.
Česká premiéra 7. prosince 2000 Stavovské divadlo.

Daniela Fischerová
Narodila se v Praze 13. února 1948 v rodině hudebního skladatele Jana F. Fischera a překladatelky Olgy Frankové. Studovala dramaturgii a scenáristiku na Filmové fakultě AMU v Praze. Studium ukončila roku 1971. Pracovala jako scénáristka FS Barrandov, dále jako redaktorka nakladatelství Orbis. Od roku 1974 až do dnes zůstává ve svobodném povolání.
Daniela Fischerová náleží mezi přední české dramatické autory. Od poloviny sedmdesátých let se věnovala básnické, dramatické a prozaické tvorbě pro děti. Z nejnovější doby jsou hry: Fantomima (1996) a pro televizi Andělský smích (1996) Pro rozhlas napsala Čeho se bojí Mistr (1990), Anděl a kniha rekordů (1995). S činohrou Národního divadla spolupracuje poprvé.

5.12.2000 JoMe | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Ze zlaté kapličky

Laterna fest 2024

The Umbilical Brothers (The Distraction)

Druhý ročník mezinárodního festivalu multižánrového divadla na Nove& ...celý článek



Časopis 17 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Oceněné drama Píseň jmen

Píseň jmen

Píseň jmen
Tim Roth a Clive Owen jako přátelé, do jejichž dětství vstoupila druhá světová válka. Oceněné ka celý článek

další články...