zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Na ústupu: neústupné výkony herců a nároky inscenačního týmu

Dušan Sitek a Karolina Frydecká (Na ústupu)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Městské divadlo Mladá Boleslav uvádí inscenaci Williama Nicholsona NA ÚSTUPU. Po Národním divadle Praha (česká premiéra 2005) je to teprve druhé divadlo, které tento silný příběh zařadilo do svého repertoáru. Režisér Petr Mikeska přizval ke spolupráci Karolinu Frydeckou, Dušana Sitka a Petra Prokeše. Hru přeložil Jan Hančil, dramaturgie Lenka Smrčková a výprava Agnieszka Pátá-Oldak.

Autor William Nicholson se v ději odkazuje na ústup Napoleonových vojsk po prohraném ruském tažení (1812). Čtením autentických deníků důstojníků a vojáků se zabývá Edward (Dušan Sitek). Např. cituje že tažení se zúčastnilo přes odhadem přes 670 tisíc mužů. Vrátilo se jich kolem sedmdesáti tisíc, z toho bojeschopných pouze deset tisíc. Ostatní byly živoucí bytosti, lidské trosky…
Právě ústup a zdecimování tak obrovské armády staví autor proti defenzívě Edwarda vůči manželce Alici (Karolina Frydecká). Oznamuje jí, že jejich vztah končí po třiceti třech letech. Odchází. Obrazně ustupuje. Svědkem jejich životního příběhu je jejich syn Jamie (Petr Prokeš).
Režisér Petr Mikeska nabízí niterný pohled do vztahů jedné rodiny, ve které nastává krize. Každý z protagonistů se s nastalou situací vyrovnává po svém. Kaleidoskopicky zachycuje různorodé reakce a snahu vyrovnat se s danou životní etapou.

Nejbouřlivější a také nejvíce vrtkavé jsou reakce Alice. Tuto porážku vnímá jako své selhání. Nedovede si připustit, že Edward už život s ní uzavřel. Stále nemůže na něj zapomenout. Věří v jeho návrat. Autor nastoluje tragikomické situace. Např. když si Alice pořídí psa a dá mu jméno Edward. Učí ho různým kouskům, jak být poslušný. Vrcholem je povel “Umři!”. Karolina Frydecká nabízí škálu emocionálních reakcí v různých vlnách - hysterii, bezmoc, zoufalství, snahu chytit se záchranného lana (např. když dělá v poradně pro gaye), až po vytěsnění problému, kdy pracuje na antalogii svých básní. A to je další protipól Edwarda - vznáší se v oblacích, v nadpozemských verších své poezie.
Dušan Sitek coby Edward upoutá pozornost svým sonorním barytonovým hlasem. Nastoluje stoický klid. Vše už má odůvodněné. Vyčerpaný ze vztahu s Alicí hledá nový zdroj u svého nového objevu - matky jednoho ze svých žáků. Kapitolu předchozího života uzavírá s tím, že už nechce být jen poslušným manželem. Touží po svém vlastním výsluní. Ve svých rozhodnutích je rázný a nepřipouští si alternativy. Odolává různým atakům Alice, která mu např. posílá výstřižky z černé kroniky. Obviňuje ho z vraždy…
Jejich syn Jamie (Petr Prokeš) je doslova mezi mlýnskými kameny. Vystavená fotografie jeho rodičů na pianu jasně dokládá, že je má oba rád nedělitelnou láskou, tedy k oběma cítí vyrovnanou lásku. A jak jinak to má být ze strany dítěte? Vždyť život mu darovali oba rodiče. Sám je silný introvert s problémem navázat vlastní vztah. Pro svou matku se doslova obětuje. Záleží mu na ní, proto ji pravidelně navštěvuje, má velké starosti z jejích reakcí na rozchod, zejména když se zabývá sebevražednými úmysly.
Autorka výpravy Agnieszka Pátá-Oldak vybavila scénu praktikábly, které se nacházejí v osách jeviště. Každý z účastníků má svůj “trůn”, své království. Rodiče křesla a syn piano. Tento osobní ostrov, výsostné území, může být pro zúčastněné nedobytný. Lze se domnívat, že je to nejen skrýš, ale mnohdy i velín.
Centrum scény tvoří stůl a židle - z průhledného plastu. Nejen střed rodinného dění, kdy jindy si vše vyříkat než když se všichni sejdeme u “rodinného krbu”, tedy u stolu. A průhlednost materiálu? Stůl a židle mohly být dřevěné nebo kovové, nabízí se také tartan a další materiály. Přesto jsou z imitace čirého skla. To má určitě hlavní důvod v tom, aby divák nahlížel do nejhlubšího nitra rodiny. Snáze objevoval motivy jednání a příčiny krize. Určitě tak můžeme lépe posoudit přiměřenost reakcí a odpovědí na ně.

Inscenace NA ÚSTUPU v Městském divadle Mladá Boleslav patří mezi silné a hlavně s otevřenou výpovědí. Vše určuje jasné režisérovo vedení, střízlivý pohled dramaturgyně a hlavně skvělé a vyvážené herecké výkony. Proč se bortí manželství po třiceti třech letech? Podobnost s ukřižováním Ježíše Krista je pravděpodobně čistě náhodná. Nebo ne? Alice je praktikující věřící. Edward jí v tom neodporuje, a nedělních bohoslužeb se účastní. A Jamie? Ten se po dobrém vedení k víře v dětském věku v dospělosti od Boha odklání.
I v této zvláštní a vyhrocené době většina z nás ustupuje. Ale nezapomeňme - kdo a kdy nahradí ztracené tradice, zvyklosti? Vždyť už se pomalu ani neumíme pozdravit na pracovišti natož v rodině. Poděkovat si za jakoukoli byť jen drobnost. O usměrňování ve výchově nové generaci se raději nebudu zmiňovat. Neustupujme, inscenační tým a herci také neustoupili ve svých výkonech a v pojetí celé inscenaci.

William Nicholson: Na ústupu
Překlad Jan Hančil, dramaturgie Lenka Smrčková, výprava Agnieszka Pátá-Oldak a režie Petr Mikeska.
Osoby a obsazení: Alice (Karolina Frydecká), Edward (Dušan Sitek) a Jamie (Petr Prokeš).
Premiéra 5. června 2020, psáno z reprízy 11. února 2022)

www.mdmb.cz

14.2.2022 16:02:00 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Recenze

Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek



Časopis 17 - sekce

HUDBA

Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna

Aneta Langerová (Foto: Helena Kadlčíková)

Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Celostátní festival ZUŠ Open 2024

ZUŠ Open

ZUŠlechťujeme uměním – pod tímto heslem opět od 23. května do 9. června 2024 ožijí v rámci celostátního celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Oceněné drama Píseň jmen

Píseň jmen

Píseň jmen
Tim Roth a Clive Owen jako přátelé, do jejichž dětství vstoupila druhá světová válka. Oceněné ka celý článek

další články...