Smrt Hippodamie; Zdeněk Fibich/Jaroslav Vrchlický
Do podzimní Prahy uvádí Národní divadlo třetí část trilogie Vrchlického a Fibichovy Hippodamie - melodrama Smrt Hippodamie. Je pokusem o novodobý ekvivalent antických trilogií, představuje umělecky mimořádně pozoruhodný melodram, který dovedl do důsledků Wagnerovy zásady syntetického dramatického díla.
Antický příběh vypráví o lásce Pelopa, syna Tantala z Agru ke dceři "barbarského" krále Oinomaa Hippodamie. Zároveň nešťastné oddanosti Myrtillia, králova vozataje k Hippodamii. Čas ve kterém děj tragedie začíná je po několika letech nešťastné smrti krále Oinomaa, kdy dospívají dva vlastní synové Hippodamie a Pelopa a třetí, nevlastní bojuje o otcovu přízeň. Dívka Airopa, dcera krále Eurysthea v Mykénách, zástava míru, je důvodem roztržek mezi bratry a podnětem k výpovědi mladičkého, nevlastního syna Hippodamie, Chrysippa o lstivé vraždě krále Oinomaa. Tím urazí svou nevlastní matku, ženu statečného Pelopa a je zavražděn nevlastními bratry. Airopa a Thyestes unikají před hněvem otce, Hippodamie konči život sebevraždou.
Vrchlického zpěvné verše (v úpravě Jana Hančila) doplňuje melodický opus Fibichův, pod taktovkou Bohumila Kulínského. S lehkostí a svěžestí přistupuje do děje i scéna Jána Závarského, podle svých předchůdců (inscenátorů antických děl) koncipoval děj na dvě oddělená schodiště se zadní proměnlivou stěnou. V závěru je rozdělena šikmým řezem, představujíc zábranu mezi světem Hippodamiiny hořkosti a Myrtillovy pomsty. Zajímavě jsou řešeny kostýmy , které se mění do třech různých období, od antiky, středověk až po renesanci. Všechny tyto scénické a kostýmní proměny však probíhají potichu a na pozadí "ukrutného" děje aniž by jej podstatně rušily. Naopak.
Režiséru Josefu Průdkovi, se přesně podařilo nejen v postavách zachytit onen novodobý ekvivalent herectví antických tragedií, nebo-li hercům, počínaje Hippodamií (Hana Maciuchová), Pelopem (Alois Švehlík), Myrtilliem (Bořivoj Navrátil) a nebo Básníkem (Radovan Lukavský). Nelze opomenout mladé herce (Jana Janěková, Ondřej Vaněk, Michal Jagelka, Tomáš Petřík). Na místo zkamenělých monotónních dialogů zbytněli své postavy charakterem. Stejně jako logickým a současnému diváku srozumitelným textem. Nezbývá než zvolat, "dejťtež nám i zbylé kusy trilogie !"
Hrají: Pelops (Alois Švehlík), Hippodamie (Hana Maciuchová), Atreus (Ondřej Vaněk), Thyestes (Michal Jagelka), Chrysippos (Tomáš Petřík), Airopa (Jana Janěková), Myrtillos (Bořivoj Navrátil), Jolos (Miroslav Doležal), Soudce zápasů (Jan Šváb), Pěvec (Radovan Lukavský), Hoch (Filip Tomsa).
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
ABBA: úspěch navzdory
ABBA: úspěch navzdory
Britský dokument mapuje vývoj švédské skupiny ABBA. Když v roce 1974 zvítězila v sout celý článek
OPERA/ TANEC
Den otevřených dveří Tanečního centra Praha
Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Oceněné drama Píseň jmen
Píseň jmen
Tim Roth a Clive Owen jako přátelé, do jejichž dětství vstoupila druhá světová válka. Oceněné ka celý článek