zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Pitínského Furianti, ale stále „Naši“

Kateřina Winterová a Jan Dolanský

autor: archiv divadla   

Pětadvacet let po slavné inscenaci Stroupežnického Našich furiantů v režii Miroslava Macháčka, sáhla naše první scéna po stejném titulu. Největší zvědavost před červnovou premiérou v historické budově Národního divadla vzbuzovala zřejmě režie Jana Antonína Pitínského. Plakáty, připomínající trochu styl divadelní propagace z předminulého století, „okatě“ upozorňovaly: „Napsal Stroupežnický/ režíroval Pitínský“. Představení může lákat také kvůli historické spojitosti titulu se Zlatou kapličkou (hra Ladislava Stroupežnického, který byl dramaturgem Národního divadla v 80. letech 18. století, byla poprvé uvedena právě zde v roce 1887).
Za trvalou diváckou vděčnost může hlavně autorova schopnost spojit poutavý příběh s živými dialogy, dramaticky vypjaté situace s moudrým humorem.
Přestože Furianty řadíme mezi takzvaná realistická dramata, měl režisér Pitínský ve svém hledáčku také poetickou a emocionální rovinu hry. Což se na výsledku značně projevilo. Inscenace nezprostředkovává pouze příběh z malé české vesnice ve druhé polovině 19. století, nejde jen o konflikt povah: vypočítavé podlosti s hrdostí a ctí, a to na pozadí každodenního života venkovanů.

V herecké akci protagonistů (a jistě tomu pomohlo trefné obsazení) jsou dobře vykresleny osobité rysy furiantské povahy, hluboké a zanícené prožívání a také syrové obnažení široké škály citů. Přiznám se, že jako divák jsem se nemohl zbavit pocitu, že každá z hlavních postav prožívá své vlastní drama a předává mi svoje originální poselství. Emocionální dimenzi dokresluje, nebo lépe řečeno: rozšiřuje, užitá hudba. Jde především o lidové písně, ale i úryvky z Dvořákovy opery Jakobín a Smetanova Tajemství. Do atmosféry lidovosti ladí i kostýmy Kateřiny Štefkové. S rozpaky ale vnímám scénickou dekoraci podle návrhu Jana Hubínka. Ta v podobě jakýchsi dřevěných „věží“ po stranách a na pozadí jeviště ve mně budí spíš dojem nedostavěné nebo chátrající osady, než vesnice s chalupami a statky.
Dědečka – Petra Dubského obdařil Josef Vinklář sílou moudrosti a dobrosrdečnosti, ale i zvláštní chlapskou energií. O to víc doléhá na publikum nostalgický tón ve chvíli, kdy Vinklář coby nejstarší Dubský vzpomíná v monologu a v písni na své mládí a na nebožku ženu. Interpretační pevnost doplněná věrnými vývojovými nuancemi je příznačná pro způsob hry Jiřího Štěpničky (Filip Dubský, sedlák a starosta). Johanna Tesařová našla v Marii Dubské ženskou přímost a ráznost. Ne však prvoplánově, je za ní jasně znát duchapřítomný úsudek a citlivost. Právě citlivost jakoby vzešla z vlastního utrpení Dubské – smrti syna Filipa. Jan Dolanský, mužný typ s chlapeckými rysy, ideálně naplňuje Václavovu naivně upřímnou zamilovanost, ale i furiantsky neústupnou zatvrzelost.
Za zmínku stojí i komické osvěžení v podobě improvizovaného dialogu („forbíny“) Davida Prachaře (Haberšperk) a Ondřeje Pavelky (Bláha) před koncem první půlky představení.
Nová inscenace Národního divadla dokazuje, že hra bezesporu patří k tomu nejlepšímu, co po sobě Stroupežnický jako dramatik zanechal. Jeho postavy nás fascinují svými povahami a jednáním i po sto sedmnácti letech. Naši furianti v režii J. A. Pitínského zůstali Našimi furianty.

Ladislav Stroupežnický Naši furianti
Režie Jan Antonín Pitínský, dramaturgie Lenka Kolihová Havlíková, hudba Petr Hromádka, kostýmy Kateřina Štefková, scéna Jan Hubínek. Hrají: Jiří Štěpnička, Miroslav Donutil, Johanna Tesařová, Jitka Smutná, Josef Vinklář, Jan Dolanský, Kateřina Winterová, Ondřej Pavelka, David Prachař, Jan Hartl, Hana Ševčíková a další. Národní divadlo, Praha. Psáno z 2. premiéry 18. 6. 2004.

13.7.2004 23:07:22 Jan Zítka | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek


Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek


Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Peter Nagy 65

Peter Nagy

Peter Nagy 65
65. narozeniny a 40 let na scéně oslaví oblíbený zpěvák, interpret hitů jako například Kristí celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...