zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Svůdný taneční maratón v Ponci

Z inscenace Poslední 2 cigarety

autor: archiv divadla   

Divadlo Ponec uvádí hudebně taneční projekt scénáristů Petra Vydry, Vandy Hybnerové a Kateřiny Šavlíkové - Poslední dvě cigarety, premiéra 30. dubna 2004. Předlohou příběhu se stala novela Horace McCoye – Koně se přece střílejí (1935), podle níž režisér Sydney Pollack natočil roku 1969 stejnojmenný film. Ústřední dvojici Glorii a Roberta ztvárnili Jane Fonda a Michael Sarrazin.
Základem příběhu je taneční maratón – jehož vítěz může získat 100 000 dolarů. Taneční maratón svede náhodně dohromady skupinu lidí. Autoři scénáře nejdříve představují titulní dvojici – v jejich pojetí označenou pouze jako On a Ona – v podání Saši a Václava Rašilových a Vandy Hybnerové. Následně se roztočí Ottův taneční maratón - reality show a zároveň kolotoč otázek. Za jaké hranice mohou lidé jít? Jaké jsou jejich motivace, co všechno jsou ochotni podstoupit? Otázky účastníků a respondentů na straně jedné. Kdo jsou ti, kteří dokáží lidi přilákat do takovéhoto klání? A do třetice - kdo jsou ti, kteří se na ně dívají? Je všechno postaveno na zdánlivé vidině balíku peněz?

V průběhu představení divák zažije několikeré mrazení – v režijní koncepci se výrazně pracuje s jednotným inscenačním stylem a energetickými vlnami. Ty vyvolává nejen samotný příběh, či příhody jednotlivých protagonistů, ale výrazně se spolupodílí hudba. Ta je žánrově velmi dobře vybraná. Zvukově je divákům neustále připomínaná realita v podobě zvukové kulisy nádraží – v některých hlášeních je podtrhovaná absurdita a mají též nosný význam – např. dejte si pozor na kapsáře. Dalším prvkem navozujícím realitu je přítomnost live projekce. Kameraman (jeden z Asistentů) podtrhává a vyzdvihuje absurditu – např. při rozdávání jídla zabírá detail kuřete, konferenciér vypráví „kuřecí vtip“ apod. Scénu tvoří taneční parket, kulaté pódium, sprcha, pohovky soutěžících a zavěšená telefonní budka s alter egem Jeho. Kostýmy jsou sladěné s jednotlivými charaktery postav.

Hybatelem děje je Otto – kabaretiersky úlisný, ale ve svém základě zrůdný, až sadistický, prostě svině. V tom všem je velmi bravurní představitel Otto Rošetzký, kterému role nesmírně typově sedí. Zrůdnost jeho i celého maratónu dotvářejí Asistenti a Emilie. Ať důslednou kontrolou pravidel, natáčením párů, včetně neutrálního soucítění ze strany Emilie.
Kolorit celého představení dotvářejí jednotlivé dvojice. Autoři scénáře vsadili na protikladnou charakteristiku – mladý pár č. 81 – kdy Mladej je neurvalý, prchlivý a vznětlivý a Mladá je těhotná. Pár č. 11 – tajemná Vdova a noblesní Letec, který si snad dokazuje svoji životní sílu. Pár č. 69 – Herečka, která je za svým uměleckým horizontem. Zvyklá na úspěch a popularitu se snaží vykřesat poslední zbytky v tanečním maratonu. Dále Přítel – její doplněk. Neví sice kam patří, ve svém vzhledu je vůči divákovi matoucí – není jasné zda je cizopasník nebo bezradný.
Závěrečný pár č. 9 – Ona melancholická, místy bez duše. On – tahoun, rovněž nečitelný. Jen v pravou chvíli stál na správném místě – byl k dispozici.

Na představení je vidět obrovský kus práce. Ocenit se musí i notný kus odvahy pustit se do zpracování této látky. Byť inscenace má určitý posun, přesto nezasvěcený divák může mít pocit pouze jakéhosi panoptika – ovšem co jiného jsou reality show, snůška postav a postaviček, které začnou fungovat na základě daných principů. Diváci se stávají svědky nejen počátečního nadšení jednotlivých tanečních párů, ale i jejich vysílení. Prožívají jejich deprese a nálady. Představení Poslední dvě cigarety stojí za to vidět, ovšem můžete se setkat s menším ale… Zejména pokud jste nekuřáci.

Poslední dvě cigarety
Režie Vanda Hybnerová, hudba Jan Pokorný, výprava Erika Čičmanová a Vanda Hybnerová, dramaturgická spolupráce Kateřina Šavlíková a Petr Vydra.
Hrají: Otto Rošetzký, Saša Rašilov a Václav Rašilov, Vanda Hybnerová, Alice Šnirychová a Jiří Wohanka, Daniela Bakerová nebo Petra Jindrová, Jakub Čermák, Ladislav Krapek nebo Jiří Černý a Martina Venigerová nebo Michaela Anna Ribanská, Jana Altmanová, Petr Vydra a Milan Tomáš.
Premiéra 30. a 31. dubna 2004 Divadlo Ponec.

16.5.2004 11:05:18 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Recenze

Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek


Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek


Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna

Aneta Langerová (Foto: Helena Kadlčíková)

Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Festival umění a kreativity ve vzdělávání

Festival umění a kreativity ve vzdělávání

Už počtvrté se pedagogové, rodiče, odborná i širší veřejnost či profesionálové z oblasti kultury a umění mohou celý článek

další články...