David Drábek: Šamberk nebo Strindberg?
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekNa úvod české sezóny uvedlo Národní divadlo inscenaci komedie F. F. Šamberka Jedenácté přikázání, kterou pro scénu Stavovského divadla razantně přepracoval David Drábek, který je rovněž režisérem kusu. Povídali jsme si krátce před premiérou.
Byl jsem rád za toto pozvání. I když jsem původně měl dělat Ostrovského Les, nakonec jsme se dohodli na českém titulu. Myslím, že to byla šťastná volba, že jsme se rozhodli „zprznit“ právě tuto Šamberkovu hru. Ve Stavovském divadle se dělá fantasticky, je to divadlo útulné, a tým, který mi doporučili, je jeden z nejlepších, s kterým jsem kdy dělal – tvůrčí, soudržný a pokorný. Přiznám se, že podle legend, které jdou o souboru Národního divadla, jsem nečekal, že herci Národního divadla budou tak kreativní a hraví, a že nikdo nebude práci blokovat. Setkal jsme se u nich s velkou vstřícností, takže jenom chválím.
Důležité je, jestli úprava jde po duchu té věci. A já doufám, že to Šamberk opravdu bude. Podle toho, co jsme četli o něm, o jeho přístupu k divadlu, z čeho čerpal, jak obohacoval své věci o postřehy ze soudobého společenského dění, snad jsme trefili tu notu správně. Rád bych připomněl, že známý film Martina Friče ze 30.let, k němuž psali scénář Otakar Vávra a E.A.Longen, se inspiruje původní hrou taky jen velmi volně. Prvních dvacet minut tam vůbec nezazní to základní téma. Taky jsme se přesvědčili, že taková věc nejvíce stárne v aktualitách. Je tam postava jménem Pecka, nejzábavnější persona, ale tahle postava se ukázala z dnešního pohledu jako absolutně nevtipná. Tato role připadla v naší verzi Davidu Prachařovi, a už to ani člověk není, protože jsme ho předělali na hmyz. A David Prachař ztvárňuje mouchu takovým způsobem, že to důležité poselství na svých křídlech přinese.
Určitě souhlasím. Šamberk, i když byl přirovnáván k Feydeauovi, rozhodně jeho úrovně nedosahuje. Je to bohémsky připravené, sešité horkou jehlou, nahozené tak, aby se to na jevišti dodělalo. Spousta motivů se ztrácí nebo nejsou využity. Například setkání čtyř kamarádů se tam neodehrávají naživo, ale služka odvypráví, jak si to hezky užili. Toho jsme se pokusili služku ušetřit, a spíše se snažíme ukázat, jak si to ti pánové opravdu užívají.
Také jsem se snažil využít nejrůznějších motivů do důsledků, postavy přesněji vykreslit. V podtextu je totiž spousta motivů, které zdaleka nejsou zábavné. Hlavní hrdina Jiří Voborský je vlastně monstrum,charakterizovat jej jako nevěrníka je slabé slovo. Další z postav, Julie, původně přijíždí, aby Emě pomohla ze šlamastiky, když ji manžel představí kamarádům jako svou dceru. Tady je to jinak, Julie naopak přijíždí s problémem, který se Voborského hodně dotýká – a tak, jak říkám, už to není Švamberk, ale Strindberg... Vyznění příběhu tedy není zdaleka tak happyendové, kopretinkové,jako v původní předloze. A Ema je nakonec ta nejméně šťastná ze všech, protože některé spády jejího manžela nelze vyléčit do důsledků. Rád bych pochválil Martinu Preissovou, která roli Emy hraje od začátku tak, že jsem byl doslova nadšen tím nasazením a chutí hrát.
My dobu první republiky máme spojenou především s věcmi pěknými, ryzími, ale je třeba připomenout, že to byla i doba, kdy se rodil bolševismus. V těch třicátých letech ještě doznívala komunita, kde se s českým živlem prolínal i židovský a německý. O ty jsme dílem díky fašistům a dílem díky komunistům, přišli. Z Prahy se stal skanzen, který má jistou mentální výbavu, ale už navždy určité dílky mozaiky chybí. Takže nostalgicky vzpomínáme na ten někdejší zlatý věk.
Oproti jiným, které jsem vyzkoušel, je to úplná legrace. Největší ratejna, kde jsem dělal Racka, byla Nová scéna Slovenského národného divadlo. Ale i oproti dalším scénám - Mahence v Brně či Státní opeře působí Stavovské maximálně útulně, je to doslova jako v pokojíčku. A ani ve srovnání s Klicperovým divadlem, svou domovskou scénou, jsem neměl pocit něčeho velkého. Sám se divím tomu, že jako člověk, který vyšel z klubových prostorů, dostávám teď výhradně nabídky z velkých divadel. Má to své výhody, když jsou prostředky k tomu udělat skutečně opulentní věc a moci se vyřádit. Chce to sice jistou odvahu, osmělení se, ale zdá se, že se něco mění a mou doménou se stanou mainstreamové pecky. :-) Konkrétně v tomto případě si velice cením toho, že Michal Dočekal jako šéf činohry přistoupil na můj způsob práce – totiž, že úprava bude vznikat za chodu, budeme zkoušet různé možnosti, postupně fixovat, až dojdeme k nějakému konečnému tvaru. To, že takovou věc byli ochotni risknout na naší první scéně, je pro mě jedna z nejlepších zpráv.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Časopis 17 - sekce
HUDBA
Mladí ladí jazz zdarma na Karlovo náměstí
V Praze do 30. dubna patří Karlovo náměstí patřit jazzu i dalším hudebním žánrům. Pod taktovkou festivalu Mlad celý článek
OPERA/ TANEC
Leonard Slatkin bude dirigovat Pražské symfoniky
Americká dirigentská legenda Leonard Slatkin bude 24. a 25. dubna řídit Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK v celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Oceněné drama Píseň jmen
Píseň jmen
Tim Roth a Clive Owen jako přátelé, do jejichž dětství vstoupila druhá světová válka. Oceněné ka celý článek