Enikö Eszenyi nejen o nové spolupráci s Robertem Wilsonem
autor: Z webu
zvětšit obrázekMaďarská herečka a režisérka Enikö Eszenyi je u nás velmi dobře známá. Čtyřikrát režírovala v pražském Národním divadle (Shakespeare: MNOHO POVYKU PRO NIC, KOMEDIE OMYLŮ, VEČER TŘÍKRÁLOVÝ a Lope de Vega: VLADAŘKA ZÁVIST), ale také v Divadle na zábradlí (Rodina Tóthů).. Má na kontě také několik režií v bratislavském Národním divadle. Nicméně její profesní osud je už od ukončení hereckých studií na Vysoké škole divadelního a filmového umění v Budapešti (1983) spojen s budapešťským divadlem Vígszínház, kde vytvořila nejen řadu výrazných rolí klasického repertoáru a nejednou tu režírovala, ale od roku 2009 je také ředitelkou divadla. S Enikö Eszenyi jsme se setkaly na slavnostní prezentaci projektu Roberta Wilsona 1914, jehož premiéra se uskuteční na jaře 2014 ve Stavovském divadle.
Jsem ředitelkou budapešťského divadla Vigszínház, které se koprodukčně podílí na tomto projektu. Účastní se toho tři divadla, a já jsme ráda, že za maďarskou stranu jsme to zrovna my. Ovšem to, že jsem ředitelkou divadla, nehrálo roli v mé osobní účasti na projektu. Jsem totiž zároveň herečkou, a tak jsem společně s dalšími dvěma herečkami přijela z Maďarska na konkurs, a tu roli jsem dostala.
Jelikož nejsem jen herečka, ale také režisérka, tak se toho hodně učím. Seděla bych v divadle od rána do večera, a dívala se, jak pracuje Bob Wilson, abych toho co nejvíce vstřebala. Většinu českých kolegů znám, protože jsem v pražském Národním režírovala čtyři inscenace, a máme spolu velmi dobré vztahy – hodně mi jako kolegové pomáhají. Musím říci, že herci, s kterými jsme se tu setkala – třeba Vláďa Javorský nebo Eva Salzmannová jsou velmi talentovaní, a zároveň velmi fajn lidi – takže, když jsem v Praze, cítím se tu vždycky velmi dobře.
Ani ne. Myslím, že česká i slovenská kultura jsou hodně blízké maďarské. Máme své zvláštnosti, ale zažili jsme toho v předchozí době hodně společného, nebo podobného. Takže hodně věcí prožíváme podobně, přemýšlíme podobným způsobem.
Bude to fungovat tak, že se vždy zahraje více představení v sérii, pak uděláme měsíční pauzu, a inscenace se k nám znovu vrátí. Bude zkrátka kolovat mezi divadly, zúčastněnými v koprodukci.
Právě jsem dokončila režii původního maďarského muzikálu, který se jmenuje POPOVÝ FESTIVAL. A na konci sezóny budu u nás režírovat hru od Johanna Nestroye.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Rozhovory
Patrik Lančarič: Zlín už ke mně přirostl
Setkání s Patrikem Lančaričem, uměleckým šéfem činohry Městského divadla Zlín, nebylo náhodné. Portál Scena.cz ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Mladí ladí jazz zdarma na Karlovo náměstí
V Praze do 30. dubna patří Karlovo náměstí patřit jazzu i dalším hudebním žánrům. Pod taktovkou festivalu Mlad celý článek
OPERA/ TANEC
Celostátní festival ZUŠ Open 2024
ZUŠlechťujeme uměním – pod tímto heslem opět od 23. května do 9. června 2024 ožijí v rámci celostátního celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Festival umění a kreativity ve vzdělávání
Už počtvrté se pedagogové, rodiče, odborná i širší veřejnost či profesionálové z oblasti kultury a umění mohou celý článek