Ivan Krejčí: Okolností, jak se stát podvodníkem je řada
autor: archiv
zvětšit obrázekPočátkem února uvedla Komorní scéna Aréna v Ostravě premiéru inscenace Hráči. V režii Ivana Krejčího, uměleckého šéfa KSA, hrají Albert Čuba, Marek Cisovský, Josef Kaluža, René Šmotek, Vlastimil Burda, Vladislav Georgiev ad.
Lidi tomu říkají podvod a ještě všelijak, ale vždyť je to bystrost, pronikavost a všestranně rozvinutý talent. Nejen o Gogolovi, ale i o inscenačním záměru jsme hovořili s režisérem Ivanem Krejčím.
Gogola jsme chtěli nasadit, protože si myslíme, že k němu soubor Arény dozrál. Ženitbu jsem už kdysi dělal v Karlových Varech, otvírali jsme s ní tehdy nově opravené divadlo. Včas jsme zjistili, že Revizora chystají Bezruči. A právě v Hráčích Gogol téma, se kterým se denně potýkáme, téma korupce a společenského rozkladu, zachytil jako málokdo. Ta hra není jen o korupci, ale o celém mechanismu zločineckého myšlení.
Musí to být ´pravda pravdoucí´. Protože ´pravda pravdoucí´ je vlastně pravdivější, než pravda sama. Pokud se zločincům podaří vytvořit ´pravdu pravdoucí´, pak se v ní celá lež krásně schová. A podobně se snažíme postupovat i my. Když děláte velké podvody, tak neděláte hloupé chyby, že na někoho pomrkáváte a podobně. Naopak, všechno to vypadá perfektně jako ta ´pravda pravdoucí´. Je třeba vytvořit svět, v němž dění budou diváci sledovat jako detektivku.
Protože se to asi pořád vyplácí. Když uděláte ´řachu za dvě stě baněk´, tak už nemusíte nikdy nic. Jsou lidé, které to napadne vždycky a lidé, které to nenapadne nikdy. Gogol v Hráčích zločinecké myšlení nastiňuje – kolik asi může být v místní bance peněz? A hned druhá úvaha je – jak se k tomu dostat? Normálního člověka to nenapadne. Takhle přemýšlí podvodník a je v tom zřejmě i jistá vášeň. Jak říká Čechov – kdybyste tu energii věnovali na něco jiného, mohli jste nejspíš pohnout zeměkoulí.
Okolností, jak se stát podvodníkem je řada, Gogol jich v Hráčích také pár předvádí. Například je do celé té kauzy zamotaný i slušný kluk, kterého hráči oškubou a pak ho ještě „zrecyklují“ pro svůj podvod. A on říká – já jsem byl slušný člověk, ale co jsem měl dělat, jíst musím. Pohnutky, proč se se zločinem zaplést, můžou být různé. Ale nakonec je to každého rozhodnutí, jaký směr na dané křižovatce zvolí. Gogol nemoralizuje, jen ukazuje, jak to chodí, jak z nejrůznějších důvodů míjíme ony životní křižovatky a pak jsme takoví, jací jsme a svět s námi. Gogol v metafoře popisuje proměnu společnosti ve svět, kde se korupce a zločin rozlézá tak, že se rozlézá i beznaděj, protože už nemá hodnotu právo, nemá hodnotu nic. Je to už jen zločinecký svět.
Mám dojem, že je jim to už všechno trochu jedno, protože se pohybují příliš vysoko, někde ve stratosféře. Stačí se podívat na Klausovu amnestii a jeho novoroční projev, který byl hlavně o tom, že už je mu to jedno. Je to fatální selhání, že se v jistou chvíli na všechno vykašlete, protože je vám to už jedno.
Myslím, že Gogol ani jinak dělat nejde. Gogol je strašně zrádný, jakmile začnete vymýšlet gagy, tak jdete proti němu. Žádné vnější struktury, ale je třeba vycházet z vnitřního ustrojení figur a situací, z toho, jak jsou ty postavy ponořeny do věci samotné. Musí se to rozvíjet zevnitř, až se z toho stane fantasmagorie, neviditelně, přirozeně se to promění v obludnost. A možná to bude i sranda.
To nevím, ale rád bych se ho zeptal…
Pochybuji.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Rozhovory
Patrik Lančarič: Zlín už ke mně přirostl
Setkání s Patrikem Lančaričem, uměleckým šéfem činohry Městského divadla Zlín, nebylo náhodné. Portál Scena.cz ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Igor Orozovič vydává album
Herec a muzikant Igor Orozovič vydává debutové album nazvané Když chlap svléká tmu, které obsahuje jedenáct au celý článek
OPERA/ TANEC
Rok české hudby – Smetana 200
Ecce Homo Bedřich Smetana
Pohnutý život a geniální dílo velikána české hudby 1824–1884 v dokumentu Ma celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek