Min Tanaka zaplnil velké jeviště
Představení japonského tanečníka Mina Tanaky se mělo tradičně konat 11. listopadu 2002 v divadle Archa. Protože srpnové povodně poničily i divadlo Archa, nabídla Státní Opera velkoryse svou scénu ke konání benefičního představení.
Min Tanaka není pro pražské obecenstvo neznámým umělcem. Od roku 1984 hostuje v naší republice téměř každý rok, od otevření divadla Archa v roce 1994 je už tradičně jeho každoročním hostem.
Sólové představení v rámci benefice v SOPu mělo jednoduchý název – Sólo. Doprovodem byly zvuky přijíždějícího a vzdalujícího se vlaku, letadla a rezonujícího kovu. Zvukomalbu doplňovala i gradující a opět utichající vichřice. Nejpříjemněji zněl ženský vokál.
Výrazový rejstřík se pohyboval od vratkého kroku starce, nejistého přešlapování na místě po lehké nadnášení se pohybem letícího motýla. Min Tanaka vytváří na jedné straně velké choreografie - např. pro pařížskou Operu Comique, amsterodamský Muziektheater, inscenuje Orffovy Carmina Burana, tančí sólově nebo se svou skupinou v operách (Stravinký : Oidipus Rex). Na druhé straně se na své farmě zabývá zkoumáním původu tance, jeho lidových a uměleckých tradic. Rozvíjí zde styl „ tělesného počasí“ se svou novou skupinou nazvanou „alej rozkvetlých švestkových stromů“. Proto jeho taneční projev odpovídá filozofii, prostředí a životu v Japonsku, má mnoho společného s divadlem Kabuki, Butó, s tchai-tchi a ostatními pohybovými směry. Vychází se zde ze symboliky gest, pohybů, postojů, pohledů, které jemnými nuancemi dostávají pro japonského diváka rozdílné významy.
Příběh, který tanečníci těchto směrů vyprávějí, je naplněný emocemi, vnitřní energií a dynamikou, pohybuje se od jemného pianissima v hudebním, slovním i pohybovém projevu – někdy až statického – a graduje až po rozevláté forte v pohybu i zvuku. Pro evropského diváka je často bez vysvětlení obtížně „čitelný“. Možná bych si to dovolila přirovnat k inteligentní finské dívce s lahodným hlasem, která nám poutavě a s gestikulací něco vypráví. Všechno jí nerozumíme, mnoho si musíme domyslet (ať správně nebo ne už záleží na naší fantazii), ale jsme zaujati nezvyklou barvou jejího hlasu a energií, která z ní tryská. Protože vyplnit jako sólista celé jeviště, zaujmout velké hlediště, to vyžaduje osobní kouzlo a charisma.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
ABBA: úspěch navzdory
ABBA: úspěch navzdory
Britský dokument mapuje vývoj švédské skupiny ABBA. Když v roce 1974 zvítězila v sout celý článek
OPERA/ TANEC
Den otevřených dveří Tanečního centra Praha
Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Skutečný příběh manželství
Milá Olivie
Dokáže síla umění překonat rodinnou tragédii? Skutečný příběh manželství britského spisovatele celý článek