zvláštní poděkování
Quantcom.cz

AMERIKANA II

A. Katsapov (Foto O. Pernica)

  

Novou premiérou sezóny navázal baletní soubor Národního divadla na představení uvedené před šesti lety. Tehdy byl na scéně Stavovského divadla uveden večer tří choreografií legendárních amerických choreografů 20. století pod názvem Amerikana. Nyní se tedy znovu setkáváme s díly Georga Balanchina, Alvina Aileyho a premiérově s choreografem Glen Tetleyem tentokrát v komponovaném večeru nazvaném Amerikana II, který byl v premiéře uveden ve čtvrtek 31. ledna 2002 v historické budově Národního divadla.

Choreografii Alvina Aileyho River (Řeka) jsme mohli již vidět v první Amerikaně, jako nejlepší choreografie otevírala i tento večer. Řeka vznikla v roce 1970 ze spolupráce choreografa s hudebním skladatelem Dukem Elingtonem. Elvin Ailey patří k vrcholným představitelům “černošského” tance a ve svých dílech využíval jazzovou, moderní i klasickou taneční techniku.
“Řeka” je choreograficky náročné dílo, které Ailey postavil pro tanečníky American Ballet Theatre a při původní premiéře nebyla choreografie dokončená. Naši tanečníci se s ní vyrovnávali poměrně obtížně, zejména v jazzových partiích bylo zřetelné, že neznámé pohyby těla nemají ještě zažité. Choreografie naplňuje jeviště životadárnou energií v osmi veselých či vážnějších sólech, duetech i sborových scénách, nazvaných např.Vodopády, Jezero, Meander, Vír (Vír si Tereza Podařilová zatančila již při prvním uvedení).



Georges Balanchin jeden z nejvýznamnějších představitelů neoklasiky, vytvořil vlastní jedinečný styl, v němž propojil ruskou klasickou techniku s různými formami zahraničních tanečních směrů klasického tance. Dramaturgie vybrala k nastudování dvě ukázky z jeho bohaté choreografické tvorby. Tarantella je neapolský lidový tanec, který choreograf upravil do podoby klasického pas de deux. Je to temperamentní, velice rychlé dílko pro dva výborné tanečníky a Zuzana Susová s Jiřím Pokorným se snažili v obtížném tanci obstát.
Who cares? (Co na tom záleží?) je název písně Georgese a Iry Gershwina a Balanchin si ji vybral jako název choreografie, v níž na čtrnáct písní G. Gershwina odvíjí před diváky romantické příběhy lásky, dostaveníček a loučení, opět v tanečních sólech, duetech a sborových scénách.
Choreografie Glena Tetleyho Sphinx patřila k vrcholným zážitkům večera. Dílo na hudbu Bohuslava Martinů při premiéře interpretovala Daria Klimentová, v současnosti sólistka Anglického národního baletu, s obdivuhodnou dávkou profesionality. Tanečníci Alexandr Katsapov (Oidipus) a Jurij Slipič (Anubis) jí byli výbornými partnery. Je zajímavé, že Daria Klimentová hostovala i v první Amerikaně v choreografii G. Balanchina Divertimento.

Amerikana II, stejně jako ta předešlá představuje pro baletní soubor profesionální výzvu k výrazným uměleckým výkonům a sólisté Tereza Podařilová, Zuzana Pokorná, Zuzana Susová, Jiří Pokorný a Alexandr Katsapov prokázali že jsou schopní vyrovnat se s tak náročným repertoárem, který Amerikana nabízí.

12.2.2002 Gabriela Genzerová | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Ze zlaté kapličky

Laterna fest 2024

The Umbilical Brothers (The Distraction)

Druhý ročník mezinárodního festivalu multižánrového divadla na Nove& ...celý článek



Časopis 17 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Pavel Soukup získává Cenu za mimořádný přínos

Pavel Soukup

Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2023 získává Pavel Soukup. Český herec m celý článek

další články...