zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Figarova svatba

I. Jiříková, S. Šaturová a R. Janál (Fota archiv divadla)

  

Nové nastudování Figarovy svatby se stane poslední režií Josefa Průdka ve funkci šéfa opery pražského ND. Ve Stavovském divadle bude v premiéře uvedena v sobotu 9. února 2002. Inscenace je zároveň výjimečným setkáním umělců tří Národních divadel – Bratislava bude zastoupena dirigentem Peterem Ferancem a sólisty Martinem Malachovským a Martinem Babjakem. Z brněnské Janáčkovy opery přijedou sólisté Jana Štefáčková a Jan Hladík.
Stavovské divadlo je neodmyslitelně spjato s W.A. Mozartem. Nejenom na Dona Giovanniho, který byl zkomponován přímo pro Prahu, ale také na Figarovu svatbu si Pražané dělají přednostní právo a nedají na ni dopustit.

Divák ve své podstatě velmi pokorně pojaté inscenace bude v každém obraze drobně znepokojován, příjemně vyváděn z pohodlného přesvědčení, že se ocitl v bezpečí konce osmnáctého století. Účelnost vkusně použitých chromovaných artefaktů, předmětů denní potřeby, je na první pohled zřejmá; jsou vybírány jako hmatatelná, nepřehlédnutelná ilustrace, svého druhu esence nálady té které scény. Cílem tedy není laciná časová transpozice. Ostatně scéna i kostýmy jsou původnímu učení (hraběcí zámek s parkem v XVIII. století) věrné; pevné sepětí Figarovy svatby a Prahy je patrné i v dekoraci: původně sevillský palác získal architektonické prvky budovy Stavovského divadla. Celý příběh se, jak je dáno libretem, odehraje v oblouku jednoho dne. Časová osa bude naznačena nejen kostýmováním, ale také barevností a atmosférou celé scény; od nejuzavřenějšího, nejsevřenějšího, zamotaného a svým způsobem tajemného prostoru ranního prvního dějství, přes hraběnčin budoár vyvedený v tlumeném, slunečním světlem zjemněném bordó tónu, vše směřuje ke svobodně rozlehlému prostoru dějství posledního, zelenomodře večerního, při kterém jsou již všechny intriky vyjasněny.
Na sólisty nové inscenace jsou kladeny nejen tradičně vysoké pěvecké nároky, ale byli vybráni rovněž díky svým schopnostem hereckým a pohybovým, které v dynamickém a vtipném nastudování Petera Ferance a Josefa Průdka mnohokrát zúročí.

10.2.2002 Redakce | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Ze zlaté kapličky

Bílá Voda míří na prkna naší první scény

Jana Pidrmanová (Evarista), Magdaléna Borová (Žofia Burdová)

Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv ...celý článek


Laterna fest 2024

The Umbilical Brothers (The Distraction)

Druhý ročník mezinárodního festivalu multižánrového divadla na Nove& ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Luboš Pospíšil má nový singl

Luboš Pospíšil

Po úspěšném albovém projektu Poesis Beat (2021) a loňských oslavách 40 let od prvního vydání dnes již legendár celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Dny evropského filmu znají své vítěze

Bez dechu (Without Air)

Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek

další články...