zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Bonbónová opera pro školní soubor

Opera Mozart připravila v rámci své 8. letní stagiony ve Stavovském divadle mimo představení Don Giovanni bonbónek pro své publikum. Je jím série tří představení raného Mozartova operního díla Il re pastore (Král pastýřů) . První české uvedení se uskutečnilo dne 15. srpna 1999.

Ke konci léta či začátkem podzimu 1774 obdržel spoluvedoucí Salzburského dvorního orchestru, kterému se blížil devatenáctý rok života, Wolfgang Amadeus Mozart objednávku na novou inscenaci -- tříaktové dramma gicoso.
Zakázka nové vokální skladby přišla Mozartovi od jeho zaměstnavatele v Salzburku, arcibiskupa Hieronyma. Mozart si vybral text Il re pastore od libretisty Pietra Metastasia, který napsal v roce 1751 a byl zhudebněn několikrát před Mozartem. Objednávka souvisela s návštěvou arcivévody Maxmilliána Franze na arcibiskupově dvoře.

Ranost díla svědčí o jeho jednoduchosti. Orchestrální mohutnost se vyskytuje zřídka, snad z nedostatku hudebních invencí či záměrně jsou některé pasáže vyplněné jediným monotónním hudebním doprovodem. Vedle toho samotné árie jsou vystavěny naprosto samostatně. Každý výstup Mozart pravděpodobně považoval jako novou výzvu.
Není jasné nakolik záměr režiséra, aby se počáteční pěvecké partie odehrávali v leže. Postava Aminta působila proto velice vágně a unaveně.
Scéna působila zajímavým a vyváženým dojmem. Bipolární pojetí, kdy jedna polovina je věnovaná pastýřské boudě a druhá paláci vládce, evokovalo použití zrcadlové plochy uprostřed scény, jejíž natočení na tu či onu stranu rozšiřovalo prostor. Vyvrcholení opery nejen duety, ale i natočením stěny na střed, navozovalo atmosféru oltáře. Poněkud nešťastné byly pyrotechnické efekty.
Celé provedení je možné opravdu chápat jako bonbónek, ovšem pouze jednoduchého složení, bez exotické náplně a oříšku, ten plně chyběl.

Wolfgang Amadesus Mozart Il re pastore Dramaturgická koncepce Daniel Dvořák; producent Jiří Herold; hudební nastudování, dirigent Jan Chalupecký; režie Michal Schlüter, Padberg; scénografie Karel Kut; kostýmy Tomáš Kypta.
Hrají a zpívají: Helga Pappert, Franka Kraneis, Susann Hagel, Stephan Zelck a Holger Marks. Účinkuje: Orchestr Opery Mozart, cembalo Šárka Knížetová.Premiéra 15. srpna Opera Mozart.

1.4.1999 13:16:35 JoMe | rubrika - Recenze

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Lípa Musica 2024

Články v rubrice - Recenze

EGBDF: nevšední a hluboký zážitek

Zdeněk Lambor a Pavel Vacek (EGBDF)

Městské divadlo Zlín je známé svou objevnou dramaturgií a častým uváděním českých novinek. Inscenace EGBDF (KD ...celý článek


KYTICE, MY HOMELAND: Universum MATKY

KYTICE, MY HOMELAND (Divadlo Vzlet)

Erbenova KYTICE se dočkala další dramatizace, tentokrát ji v premiéře uvedlo Divadlo Vzlet. Pod režií a úpravo ...celý článek


Recyclus coitus: neotřelé a mladé vidění světa

Recyclus coitus (Maso krůtí)

Divadelní soubor Maso krůtí představil v prostoru NoD svůj nový projekt RECYCLUS COITUS. Název projektu nemohl ...celý článek



Časopis 22 - sekce

OPERA/ TANEC

Vídeňští filharmonici vzdají hold Bedřichu Smetanovi

Koncert v parku zámku Schönbrunn (Foto: Niklas Schnaubelt)

V pátek 7. června zvou Vídeňští filharmonici na 21. ročník svého tradičního Letního nočního koncertu v kulisác celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Šenkýř a Kremr: 100+24 brněnských kuriozit

Z přebalu knihy 100+24 brněnských kuriozit

Tušíte, že opona původně určená pro pražské Národní divadlo je srolovaná v Brně? Že nad hlavami Brňanů lze vid celý článek

další články...