zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Každy synek z Brenpartije - nic nierobi, enem pije

Z inscenace Brenpartija - Komorní scéna Aréna

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Inscenace Komorní scény Aréna v Ostravě Brenpartija rozvíjí příběhy několika vandráků, kteří si uvědoměle založí vlastní obec na haldách odpadu ostravského průmyslu. Ve 20. letech minulého století ještě hornická metropole hovořila několika dialekty, které tvoří z inscenace pravou lahůdku. Známého blázna Švendu, jenž chodí do Haldy informovat chachary o dění na druhém břehu Ostravice, skvěle uchopil režisér inscenace Janusz Klimsza.

Soubor Arény si barvité postavičky z okraje společnosti náležitě užívá, takže divák sympatizuje s jejich jednáním, které se točí kolem snahy o zajištění základních životních potřeb. Starostlivý starosta Ferda Prokop (Josef Kaluža) autoritativně organizuje skupinu notoriků a zkrachovalých existencí, kterou zdobí „nejstarší kurva Ostravy“ Majdalena (Dana Fialková). Za scénou (spolu s kostýmy vytvořila Marta Roszkopfová) trůní pletivem oddělena rudá a krutá sexy smrtka Barbora (Tereza Cisovská).

Všudypřítomnost smrti vyvolává úzkost v Brenpartiji (krom výše jmenovaných ji tvoří Vladislav Georgiev, Albert Čuba, Pavel a Marek Cisovští), kterou chachaři zahání ještě divočejším pitím všeho co teče, včetně denaturovaného lihu nebo snahou o intimní sblížení s Majdalenou. Cikána Vencu (Michal Čapka) strach zažene do pohodlí rodinného života s proradnou a vypočítavou panskou služkou Vefou (Alena Sasínová-Polarczyk). Kajícně se vrátí do lůna brenpartije, která si s ničím hlavu neláme a dokáže se navzdory bídě královsky bavit. Tančit, zpívat a muzicírovat (hudba Vladislav Georgiev) a dokonce hrát velmi kontaktní divadlo.

Autor dramatizace románu Věnceslava Juřiny SPRÁVA O STÁTĚ HALDA, dramaturg Tomáš Vůjtek vystihl nosná témata předlohy. Aktuálnost inscenace dokazuje mimořádný zájem ostravských diváků. Tvůrčí tým se výběrem a zpracováním tohoto titulu trefil do černého. Inscenace nabízí mnoho povedených hereckých kreací, které přiblíží barvitost Ostravy i publiku hovořícímu obecnou češtinou.

15.3.2010 23:03:43 Doubravka Krautschneiderová | rubrika - Recenze

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Lípa Musica 2024

Články v rubrice - Recenze

EGBDF: nevšední a hluboký zážitek

Zdeněk Lambor a Pavel Vacek (EGBDF)

Městské divadlo Zlín je známé svou objevnou dramaturgií a častým uváděním českých novinek. Inscenace EGBDF (KD ...celý článek


KYTICE, MY HOMELAND: Universum MATKY

KYTICE, MY HOMELAND (Divadlo Vzlet)

Erbenova KYTICE se dočkala další dramatizace, tentokrát ji v premiéře uvedlo Divadlo Vzlet. Pod režií a úpravo ...celý článek


Recyclus coitus: neotřelé a mladé vidění světa

Recyclus coitus (Maso krůtí)

Divadelní soubor Maso krůtí představil v prostoru NoD svůj nový projekt RECYCLUS COITUS. Název projektu nemohl ...celý článek



Časopis 22 - sekce

OPERA/ TANEC

Pražské jaro v první třetině

Jiří Habart (Foto: Jan Zavadil)

Festival Pražské jaro má za sebou svůj první týden. Byl nabitý pestrými událostmi, očekávanými hvězdnými okamž celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Cesty víry: Lidický mučedník

Cesty víry: Lidický mučedník

Cesty víry: Lidický mučedník
Historik František Kolouch pátrá po pravdě o skutečné roli kněze Josefa Štembe celý článek

další články...