zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Bienále v kufru

Bienále v kufru

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Moravská galerie v Brně připravila společně s Českými centry putovní výstavu BIENÁLE V KUFRU, která v rámci aktuálního 25. mezinárodního bienále grafického designu Brno připomíná jeho zásadní vliv na rozvoj vizuální kultury u nás i v zahraničí v průběhu uplynulých pěti desetiletí. Výstava představí práce legend českého i světového grafického designu s přesahy do oblasti volného umění a nových médií. Prostřednictvím originálních plakátů, knih, dokumentačního materiálu – katalogů, sborníků a audiovizuálních nahrávek se návštěvníci seznámí s nejdůležitějšími a nejzajímavějšími tvůrčími počiny prezentovanými na Bienále Brno od jeho počátku v roce 1964 do současnosti. Výstava potrvá do 30. září 2012.

Putovní výstava Bienále v kufru se po uvedení v Praze bude prezentovat v sítí Českých center po světě. Česká centra jsou od roku 2008 významným partnerem Bienále Brno. Letos poprvé udělila Mezinárodní porota na Bienále Brno Cenu Českých center pro studenta nebo absolventa vysoké školy v ČR, která je spojena s měsíční stáží v New Yorku a ocenila Jana Nováka za autorské písmo Falster Grotesk.

„Název výstavy Bienále v kufru je postmoderní citací slavného Duchampova kufru, který si Bienále Brno nepřisvojilo náhodou: na výjimečnou výstavu Umění a reklama Josepha Beuyse, uspořádanou ve spolupráci s vídeňským galeristou Juliem Hummelem v rámci bienálového výstavního cyklu na téma oscilace vztahů mezi volným uměním a reklamou v roce 1998, navázali pořadatelé o dva roky později při Bienále Brno 2000 neméně úspěšnou přehlídkou tvorby Marcela Duchampa z Hummelovy sbírky moderního umění. Citací Duchampových Krabic v kufru [Boîte-en-valise nebo Box in a Suitcase], které autor vytvářel opakovaně v různých modifikacích v letech 1935–1940 a 1958–1968 jako vlastní miniaturizované Duchampovo muzeum, se výstava Bienále v kufru transformuje v mobilní bienálové muzeum, jehož variabilní náplň lze aktualizovat podle každé konkrétní destinace během následného putování projektu světem organizovaného Českými centry, tak jako i Marcel Duchamp obměňoval umělecký obsah svých Krabic v kufru.

Náplní Bienále v kufru jsou vzácná originální i miniaturizovaná ikonická díla, faksimile, tištěné, fotografické, ale i filmové a digitální dokumenty. Poskytují výpověď o Bienále Brno jako jedné z prvních periodických výstav ve světě, založené v roce 1963. Od prvního Bienále Brno v roce 1964, které bylo ještě národní přehlídkou propagační grafiky a plakátu, získala akce záhy v liberální atmosféře šedesátých let mezinárodní renomé, které si díky organizační strategii zakladatelů Jana Rajlicha st. a Jiřího Hlušičky a odvaze pozdějších inovátorů Aleše Najbrta, Tomáše Machka a Alana Záruby zachovala dodnes. Patří nyní stejně jako v době svého vzniku k nejprestižnějším výstavám umění a designu, na níž se utvářejí a konfrontují současné umělecké trendy ve vizuální komunikaci, designu a médiích. Bienále Brno je v evropském muzejním prostoru a v současném světě grafického designu úspěšnou značkou, kterou se pod vedením Marka Pokorného, stojícího v čele Moravské galerie v Brně od roku 2004, a realizačního týmu Moravské galerie v Brně vedeného Mirkou Pluháčkovou, organizační tajemnice BB od roku 1983, daří úspěšně rozvíjet a radikálně inovovat.“ Marta Sylvestrová, kurátorka Bienále Brno a sbírky grafického designu MG.

Autory ideového konceptu jsou Radim Peško, současný předseda organizačního výboru Bienále Brno, Adam Macháček a Tomáš Celizna, noví členové předsednictva organizačního výboru, výrazně se na něm podílel i Marek Pokorný, ředitel Moravské galerie v Brně a Bienále Brno. Jeho reálnou podobu připravila Marta Sylvestrová, kurátorka sbírky grafického designu MG, která je s Bienále Brno spojena od roku 1978.

3.9.2012 21:09:26 Redakce | rubrika - Z Českých center