zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Karl Philipp Emanuel Bach a další

Přebal CD

autor: Scena.cz   

Dominika Hošková je dcera violoncellového virtuosa Jiřího Hoška a jeho posluchačka na Hudební fakultě AMU v Praze. Otec a dcera vytvořili pozoruhodné dílo. Jiří Hošek instrumentoval z moderních kritických vydání obou uvedených koncertů zachované verze pro violoncello s cembalem a realizoval tak možná znění dvou děl z historicky nejstarších vrstev žánru violoncellového koncertu (Karl Philipp Emanuel Bach byl o 18 a Matthias Georg Monn o 15 let starší, než Joseph Haydn). A totéž udělal se zajímavými romantickými charakteristickými skladbami pro violoncello a klavír Jacquesa Offenbacha. Dominika Hošková tato díla nastudovala a nahrála v plzeňském rozhlasovém studiu s tamním orchestrem – jak známo kdysi Plzeňským rozhlasovým orchestrem – v kvalitě, která umožnila vydání na CD. Je to možná cesta rozšiřování violoncellového repertoáru. Vzpomínám, kolik úsilí věnoval takové činnosti Hoškův učitel, nejslavnější český violoncellista Miloš Sádlo. Jeho partitury nebyly vždycky příkladem vzorně věrné historické rekonstrukce; starou hudbu někdy romantizoval v instrumentaci i interpretačním pojetí. Vždycky však byl i v těchto činnostech respektován. Jiří Hošek je v tomto ohledu mnohem rigoróznější a historicky poučenější, dbá na instrumentační zvyklosti dob, kdy skladby vznikly.

Dominika Hošková je hraje způsobem, hodným respektu: čistě, nápaditě, ušlechtile. Její koncepci plně sdílejí oba dirigenti i orchestr. Výsledkem je téměř hodina pohodové hudby, jejíž rámec přesahuje jen Karl Philipp Emanuel Bach sklonem k monumentalitě a Mathias Georg Monn zjitřeným vzruchem, obvyklým ve skladbách raného klasicismu s mollovými tóninami. Zbytečná je nepřesnost na první straně bookletu i v obou následujících soupisech repertoáru. Opakuje se tu uvádějící slogan dominika hošková soloist in cello concertos by vždy před jmény všech tří skladatelů a tituly všech tří děl. Cello concertos jsou tu však ve skutečnosti jen od K. Ph. E. Bacha a M. G. Monna, obě Offenbachovy skladby jsou charakteristické kusy. To je rozdíl, který by se měl respektovat. A kladu otázku nad pravopisem prvního křestního jména zde zastoupeného syna J. S. Bacha: vždy se psal Carl Philipp Emanuel Bach. Inovace do tvaru Karl je sotva výsledkem nějakého nového bádání, spíš jen snahy o psaní jména dnešním německým pravopisem. To jsou však jen drobnosti, které desku samu neznehodnocují. Je to především krásná vizitka a reprezentace mladé umělkyně.

MUSIC VARS VA 0157-2
Karl Philipp Emanuel Bach, Koncert pro violoncello a orchestr A dur, Matthias Georg Monn, Koncert pro violoncello a orchestr g moll, Jacques Offenbach, Jaquelininy slzy pro violoncello a orchestr, Večerní harmonie, elegie pro violoncello a orchestr op. 68, vše v orchestraci Jiřího Hoška, Dominika Hošková – violoncello, Plzeňská filharmonie, řídí Jiří Malát (K. Ph. E. Bach, J. Offenbach) a Hynek Farkač (M. G. Monn)
Hudební režie Antonín Bulka, zvuková režie Michal Žák, mastering Oldřich Slezák, nahráno v Českém rozhlase Plzeň 2004 a 2006. Celkový čas 58:18

16.7.2006 10:07:43 Jaroslav Smolka | rubrika - CD boxy

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 19 - sekce

DIVADLO

Patrik Lančarič: Zlín už ke mně přirostl

Patrik Lančarič

Setkání s Patrikem Lančaričem, uměleckým šéfem činohry Městského divadla Zlín, nebylo náhodné. Portál Scena.cz celý článek

další články...

HUDBA

Společně s Medial Banana si zaplaveme v moři času

Medial Banana

Slovenská kapela Medial Banana vydala novou desku a nyní s ní vyráží na turné. Brněnským fanouškům novinku Mor celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Příběhy filmových legend

Bruce Willis

Bruce Willis: vyvolený
Portrét fenomenálního amerického filmového herce. Francouzský dokument. Smrtonosná p celý článek

další články...