zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zábavná Čardášová princezna v Ostravě

Z inscenace

autor: archiv   

Kálmánova Čardášová princezna baví publikum už bezmála devadesát let (světová premiéra se konala v roce 1915 a jak už to se slavnými díly bývá, naprosto u kritiky propadla). V ostravském Národním divadle moravskoslezském představovala jednu z nejúspěšnějších inscenací, a tak se vedení operety rozhodlo oprášit její uvedení z roku 1998. V týmu, který se na znovuuvedení operety na jeviště podílel, se objevilo i několik nováčků – předně mladý hostující dirigent olomouckého Moravského divadla Tomáš Hanák. Tomu Kálmán není neznámý – vždyť Čardášová princezna je pod jeho vedením uváděna i v Olomouci. Hanákovo vedení ostravského orchestru je však dynamičtější a od předehry nasazuje doslova vražedné tempo, odpovídající snad maďarskému naturelu, ale pozor, aby jednotlivé skupiny orchestru a pěvci stíhali!

V obnovené premiéře vystoupila v roli Sylvy Varescu herecky přesvědčivá Anna Pszczolková, její výšky však poněkud v proudu hudby zanikaly. Skvěle jí sekundoval Peter Svetlík jako Edwin Ronald. Svetlíkův projev je pro inscenaci skutečným přínosem. V operetě se osvědčil nejen hudebním talentem, ale s velmi dobrou srozumitelností mluveného slova a svým pohybovým nadáním je přímo předurčen pro hlavní tenorové operetní úlohy. Hovořím-li o pohybu, nesmím opomenout skvělé komické výstupy Libora Olmy (Leopold Maria). Olma pojal knížete z Lippert Weylersheimu jako senilního poněkud uťáplého a navíc kulhavého seladóna. Každý jeho žalostný výkřik „Miskolc!“ ve třetím jednání dováděl publikum k výbuchům smíchu. Někdejší Edwin – Jan Drahovzal – se velmi dobře ztotožnil s úlohou stárnoucího, světaznalého Feribáčiho. Na výbornou zahrál a zazpíval Boniho Kancsianu Václav Morys (nominovaný na cenu Thálie 2003 za roli Sou Chonga) s Evou Zbrožkovou (komtesa Stázi) a pozadu nezůstala ani Jana Hoštáková coby Anhilta. Ta by si ale měla dát větší pozor na výslovnost – zvláště ve svém prvním výstupu.

Ostravská Čardášová princezna se hraje na honosné scéně navržené Vladimírem Šrámkem a s tím také korespondují operetně třpytivé kostýmy Elišky Zapletalové. Zkušený divadelník Martin Dubovic opět vytvořil klasický typ zábavního divadla, jež ve spojení s kvalitním obsazením může zaujmout nejen operetní publikum – vždyť ruku na srdce Čardášová princezna už patří do onoho příslovečného „zlatého dědictví“ evropské kultury.

Emmerich Kálmán Čardášová princezna
Dirigent Tomáš Hanák, režie Martin Dubovic, scéna Vladimír Šrámek, kostýmy Eliška Zapletalová, choreografie Jiří Kyselák.
Osoby a obsazení: Leopold Maria (Petr Miller/Libor Olma), Anhilta (Jana Hoštáková/Viera Schausch), Edwin Ronald (Petr Němec/Marek Olbrzymek/Peter Svetlík), komtesa Stázi (Jana Kurečková/Eva Zbrožková), hrabě Boni Kancsianu (Miroslav Liška/Václav Morys), Sylva Varescu (Oľga Bezačinská/Anna Pszczolková/Petra Saverová), Feri Kerekes (Jan Drahovzal/Čestmír Olka) a další.
Obnovená premiéra 13.3.2004 v Divadle Jiřího Myrona Ostrava.

23.3.2004 20:03:15 Tomáš Lehotský | rubrika - Recenze

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 19 - sekce

DIVADLO

Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou celý článek

další články...

HUDBA

Eurovision Song Contest 2024

Aiko

Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Možné podoby knihy

Možné podoby knihy

V Historické budově Národního muzea se otevírá výstava s názvem Možné podoby knihy. Ta představí část knižní t celý článek

další články...