Jaromír Honzák: Jedním ze znaků jazzu byla vždy schopnost reagovat na podněty přítomnosti.
autor: Z webu
Skladatel a kontrabasista Jaromír Honzák je dlouhodobě jedním z čelných představitelů české jazzové scény a často spolupracuje též se zahraničími hudebníky. Výsledky jeho autorské tvorby jsou vždy netrpělivě očekávány a jsou vždy událostí. Právě vydává album - A Question To All Your Answers.
Přesně řečeno mě osobně trvá dlouhou dobu nasbírat jakýkoli materiál, natož silný...
Je trochu zvukově střídmější – základní sestava je kvartet oproti dřívějšímu kvintetu. Absence saxofonu činí výsledný zvuk komornější a snad i trochu kompaktnější, alespoň doufám. V určitém smyslu to pokračování určitě je – v hledání hudebního tvaru, zvuku, který někde jakoby existuje ve své ideální podobě a člověk se jej snaží uchopit a zhmotnit.
S Michalem a Lukaszem hrajeme pravidelně nějakých 5 – 6 let, možná o něco déle. Když říkám pravidelně, netýká se to četnosti našich vystoupení, ale právě té kontinuity. Oni jsou nedílnou součástí hudby na obou CD, jejími spolutvůrci. S jinými hráči by to byla jiná hudba. A já jsem měl chuť udělat ten další krůček právě s nimi, protože vnášejí do mých skladeb něco, o čem nemusíme mluvit a na co se vždy těším.
David je ve svém věku nesmírně vyzrálý a osobitý hráč. Fascinuje mě na něm kromě mnoha dalších věcí jeho schopnost vcítit se do různých stylů a pojetí jazzu a vnést do hudby to pravé, co ji povznese. Zároveň vytváří svou vlastní, velmi osobitou a specifickou hudbu.
Točili jsme ve studiu Tokarnia (kovárna), kousek za Varšavou. Studio mi doporučil Lukasz Zyta. U nás jsem totiž nemohl najít vhodné studio s kvalitním pianem. Z tohoto důvodu jsme nenatáčeli v mém jinak oblíbeném studiu ve Zlíně, kde vzniklo předchozí CD, se kterým jsem byl zvukově velmi spokojen. Na něm ovšem hraje Michal většinu skladeb na Fender Rhodes, zatímco pro hudbu na novém CD jsem chtěl co nejlepší akustické piano.
Tokarnia je takové domácí studio v suterénu rodinné vilky, majitelem a zvukovým mistrem v jedné osobě je jazzový pianista Jan Smoczynski. Tím, že nás nahrával jazzový muzikant, odpadla spousta vysvětlování a nedorozumění. K dispozici jsme měli skvělé křídlo Yamaha. Na míchání a mastering jsem se vrátil do Zlína, do „V“ studia Ivo Viktorína a Petra Vavříka.
Část nového repertoáru jsme si zahráli na koncertech asi půl roku před natáčením, zbytek dohromady poprvé až ve studiu.
Je pravda, že na mých albech se hudba postupně vzdaluje jazzové tradici. Na prvním albu se jí ještě pár skladeb přibližuje, ale postupně jsou slyšitelnější jiné vlivy. Je to asi přirozené, člověk se jednak vrací ke svým vlastním kořenům, nikoli ke kořenům nějakého stylu, a zároveň jej ovlivňuje svět kolem. Myslím ale, že jedním ze znaků jazzu byla vždy schopnost reagovat na podněty přítomnosti a vyjadřovat ducha doby. Takže vzdalovat se jazzové tradici neznamená vzdalovat se jazzovému duchu.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Rodinný festival Nuselské dvorky 2024
Po roční pauze se vrací do nuselských vnitrobloků tradiční rodinný festival Nuselské dvorky, který od samého p celý článek
OPERA/ TANEC
Coco Chanel jako přehlídka módy i života
Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Petr Sís - 75
GEN: Petr Sís
Portrét mezinárodně uznávaného autora knih pro děti, ilustrátora, grafika a tvůrce animovanýc celý článek