Philip LaZebnik: V Evropě mám větší svobodu…
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekAmerický scénárista a producent Philip LaZebnik je spoluautorem pohádkového muzikálu SNĚHURKA A JÁ, který ve světové premiéře uvedlo Městské divadlo Brno. Právě při této příležitosti zavítal do Brna, kde jsme měli exkluzivní možnost se s ním krátce před premiérou setkat.
Philipe LaZebnik nebyl v Čechách poprvé. V roce 2019 zavítal do Třeboně, kde působil jako lektor v rámci workshopu Animation Forum. Na svém kontě má scénáře hollywoodských velkofilmů jako POCAHONTAS, LEGENDA O MULAN či PRINC EGYPTSKÝ.
Divadlo Kalich uvádí jeho komedii DOKONALÁ FRAŠKA, kterou napsal spolu s Kingsleyem Dayem. Povídali jsme si nejen o Templářích (např. film ZTRACENÝ POKLAD TEMPLÁŘSKÝCH RYTÍŘŮ), o seriálu STAR TREK, o dobru a zlu. Začněme jeho lektorskou činností, která ho také dovedla do České republiky…
Působil jsem tam jako lektor v rámci akce Animation Forum. Hlavní náplní tohoto setkání jsou animované filmy pro děti. Konají se několikrát ročně. Během pěti dnů se účastníci setkávají na seminářích a debatách se skupinou profesionálních tvůrců. Část programu je věnovaná scénáristům a další část producentům. Mezi nimi jsou i čeští tvůrci. Třeboň je zajímavé město.
Úplně jsem nadšený. Moc mě těší, že jsem mohl být u toho, zejména když jde o světovou premiéru. Zaujal mě každý detail, ať to bylo hraní, hudba, výprava, kostýmy a kulisy. Má poslední premiéra byl PRINC EGYPTSKÝ v londýnském West Endu před dvěma roky. V podstatě jsem stejně unešený tady v Brně, jako jsem byl v Londýně.
Určitě to byla ta od Disneye. Když jsme psali naši Sněhurku, tak jsme si uvědomili a zjistili, že hodně lidí zná právě tuto Sněhurku a ne originál od bratří Grimmů.
Jako malý, jsem hodně četl. Měli jsme tři knihy pohádek: Velkou červenou, Velkou zelenou a Velkou modrou. Pamatuji si, že jsem o Sněhurce četl právě v jedné z těchto pohádkových knížek.
To je velmi nebezpečná otázka. (smích) Určitě bych rád ztvárnil Rampelníka nebo Vlka. Vystupují tam spolu a dělají legraci, a jsou to takoví popletové.
Důležité při psaní scénáře je, aby tam byli antagonisté. Divák by měl vnímat, proč to dotyčný dělá, jaké jsou motivy jeho jednání, ať kladného či záporného, a to na obou stranách spektra. Co ho k tomu vede.
Stejně je to v případě Sněhurky. Vystupuje tam zlá Královna. Musí být jasné, proč tak jedná, proč všechno to zlo vytváří. Často to bývá tak, že ty postavy, které jsou zlé, tak jsou pro diváka zajímavější.
V této hře je role Královny úžasná. Herečka musí ukázat svou cestu ke zlu z hlediska té postavy. Opravdu je to velká role.
Ne, v žádném případě.
Snažím se vždy pracovat stejně, je jedno zda je to pohádka nebo historická událost.
Oslovili mě producenti. Teprve pak jsem se ponořil do historie a domníval jsem se, že by to bylo výborné pro film. Prý by bylo dobré najít dobrodružné napínavé téma pro děti. Historie mne vždy inspirovala, rád odhaluji historická fakta a na jejich základě vytvářím příběhy.
Když jsem přijel do Los Angeles, měl jsem kancelář naproti studiím, kde se Star Trek natáčel. V té době jsem pracoval na několika sitcomech. Také jsem velký fanoušek Star Treku. Zejména v dětství. Seriál produkovalo studio Paramount Pictures. Řekl jsem jim, že jsem tady, tak tady mě máte. Mohu vám nějaké epizody napsat. Nakonec mi potvrdili, že mohu pro ně psát. A vznikly asi tři epizody, troufám si říct, klasické epizody.
Zatím jsem českou verzi neviděl. Hraje se to po Evropě, je to komediální kousek. Autorská práva má Betyna Weys, která vlastní práva na Sněhurku a já.
V Americe nám říkají, jak to mám psát a s kým. V Evropě mám větší svobodu. Jinak mám rád různorodost psaní. Někdy píšu sám, jindy s někým. Právě ta tvůrčí změna je pro mě velkým přínosem.
Nyní mě zajímá, jak se dál bude vyvíjet Sněhurka a já po té dnešní premiéře. Princ Egyptský se má dostat do Ameriky. Jinak pracuji na dalších muzikálech a televizních seriálech. Mám hodně práce a hodně materiálů.
Nikdy to nekončí. Čtyřicet let pracuji na jednom muzikálu. Jednou jsem ho sice ukončil, ale přesto ho stále předělávám.
www.mdb.cz
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Michael Sheen v pyžamu v jubilejní hře NT Live
Michael Sheen je znám především z rolí Tonyho Blaira ve filmu Královna či anděla v seriálu Dobrá znamení, sám celý článek
OPERA/ TANEC
FOK zveřejnil program jubilejní 90. sezóny
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezónu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Život je dobrá věc je název výstavy v galerii Prostora
Galerie Prostora i v roce 2024 pokračuje se představováním sbírek současných výtvarných umělců. Nová výstava o celý článek