Jamiroquai: Neuvěřitelný koncert
Podmanivý funk s inteligentními prvky stylu disko bude znít v neděli 21. března 2004 ve 23:10 h na ČT2 v pořadu - Jamiroquai: Neuvěřitelný koncert.
Jay Kay - zpěvák a frontman Jamiroquai, který stejnojmennou kapelu i její muziku utváří, to má v rodině. Narodil se 30. prosince 1969 jazzové zpěvačce Karen Kay a hudební kariéru původně prý zahájil kvůli luxusním modelům aut. „Jako teenager jsem jezdil na skateboardu, ale měl jsem svůj sen, za kterým jsem si šel. Dělal jsem až devadesát koncertů ročně a natočil tři desky", říká sám Jay Kay, který má svá auta rád. Prý na nich vidí, jak daleko se v hudě dostal.
Hudba je showbusiness - tedy show a business a Jay Kay to samozřejmě ví. Rozdíl mezi ním a většinou ostatních v branži je v tom, že zvládá obojí a nepodřizuje jedno druhému. Kariéra zpěváka ve vysoké čepici začala v duchu amerického snu. Když se jednou Jayova na koleně vyrobená demo nahrávka dostala do rukou managera kapely Brand New Heavies? Femiho Williamse a ten ji odnesl do nezávislé firmy Acid Jazz, ruka byla v rukávě a světlo světa spatřil singl When You Gonna Learn. Nahrávka překvapila většinu příznivců klubové scény ve Velké Británii a velká show začala. Když vyšla albová premiéra Emergency On Planet Earth a stala se nejrychleji prodávaným debutem roku 1993, všem došlo, s kým máme tu čest.
Síla hudby Jamiroquai je v důkazu, že i dancefloor může mít hudební hlavu a patu. Do svých rytmů a navýsost originálního soulového vokálního projevu svého frontmana nechávají pronikat jazzové klávesy a dechové sekce. Jazz pro ně není minulostí, ale potřebuje nové impulsy samplery, sekvencery - prostě diskotéku. A nebo to platí opačně ? Diskotéka nekončí, ale potřebuje více hudebních prvků. Ať tak, či onak ve výsledku nejsou Jamiroquai dortem od pejska a kočičky, ale nápaditou a svěží kombinací, jejich křehký a zároveň agresivní sound dostal jméno acid jazz.
Albová dvojka od Jamiroquai Return Of The Space Cowboy nepřinesla přes očekávání kritiků a hudebních publicistů nic převratného, ale rozhodně to neznamená, že to je špatná nahrávka. Kapela na ní rozvinula svou nastoupenou hudební cestu a ačkoli recenzenti nařknuli Jay Kaye z plagiátorství africké muziky, pozorný posluchač zjistil, že tahle věc je oproti debutu mnohem více poznamenána vlastními nápady.
V šestadvaceti Jay Kay a jeho Jamiroquai vydávají své v řadě třetí album Travelling Without Moving. Chytlavé melodie, ještě nabroušenější texty a doposud neobjevené hudební postupy a aranže opět dokazují, že v taneční muzice nemusí jít jen o rytmus. Písně jako Virtual Insanity, Allright nebo Cosmic Girl znovu dosáhly na přední místa žebříčků.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Mefisto nepřestává dodnes fascinovat
Činohra Národního divadla vstupuje po mnoha letech znovu na jeviště Státní opery, a to slavnostní premiérou celý článek
OPERA/ TANEC
Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby
Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Kino Art: Na Chesilské pláži a Daleko od Reykjavíku
Na Chesilské pláži
Jiná doba, jiná láska. Britská adaptace stejnojmenného románu Iana McEwana, nominovaného celý článek