Ladislav Štaidl: Vzpomínání…
autor: archiv
zvětšit obrázekVýběrové dvojcédéčko s největšími hity Ladislava Štaidla je určeno zejména těm, kteří rádi vzpomínají. Všestranný muzikant se v padesátce písní představuje jako kytarista, kapelník, skladatel i zpěvák, i když ten zpěv častěji přenechával jiným. Nejvíc jeho opusů má v repertoáru Karel Gott, Štaidl ovšem myslel i na další: Waldemara Matušku, Martu Kubišovou, Jitku Zelenkovou, Yvonne Přenosilovou, Ivetu Bartošovou… mohli bychom pokračovat dlouho.
Řekne-li vám někdo z mé generace, že nostalgii nikdy nepociťuje, pak lže anebo nezažil nic krásného. Když jsem nahrávky vybíral, tak jsem tesknou touhu párkrát intenzivně pocítil, protože hudba a vůně mi silné zážitky evokují.
Jistěže existuje. Byla to éra, kdy jsem hrál s Crazy Boys Mikyho Volka, která byla sice chudá, ale patří k té nejkrásnější. Naše hlavy totiž nezatěžovaly existenční ani jiné problémy, ale jenom čtyři akordy, za jejichž pomoci se dalo zahrát Tutti Frutti anebo Long Tall Sally.
Pomáhal jsem Janu Adamovi, který byl nejenom dramaturgem, ale i iniciátorem tohoto počinu. Vybrat písně bylo snadné, těžké bylo vyhodit ty, které se tam nevešly. Do posledního kola se jich dostalo šedesát...
František Kubelík byl pozoruhodná hudební osobnost, kterou nouze padesátých let donutila učit hrát na klavír fracky jako já, které nezajímala klasika, ale rádio Luxembourg. Měl jsem ho rád, i když mi dával pohlavky a křičel na mě: cis, blbe, cis!
Lidi do kapely jsem vybíral podle několika kritérií, z nichž jedno bylo to, že museli být o třídu lepší než já. Nebál jsem se toho, protože dobrý orchestr dělají muzikanti – ne kapelník. No a právě proto jsem si mohl dovolit jeho členy prezentovat na sólových deskách, ať už to byl Felix Slováček, Rudla Rokl anebo Vašek Týfa.
Jakby netěšilo, vždyť to dokazuje, že brácha psal báječné texty a jeho krátký život stojí za pozornost! Brněnské Národní divadlo o něm a krasobruslařce Hance Maškové, dvou talentovaných lidech, kteří se milovali a kterým ukončily život dvě různé autonehody, chystá hru s Jirkovými písničkami.
Ne moc, bohužel, a když mám říct proč, tak to asi svedu na snahu přetrumfnout jeden druhého vlastním úspěchem.
Ze všeho nejvíc posun od komponování tříminutových písniček k větším hudebním plochám, ale hlavně častější práci doma u piana a v nahrávacím studiu. Cestování po světě a celodenní čekání na večerní koncert, který byl pokaždé stejný, mě začalo vyčerpávat. Díky této práci jsem se seznámil s vynikajícími lidmi od filmu, ať už to byli zvukaři, střihači a režiséři Jireš, Jakubisko, Adamec, Dudek anebo třeba nevrlý Karel Steklý, který mi řekl, ať hudbu k jeho filmu napíšu, jakou chci a v místech kde chci, protože ho stejně nezachrání.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek
OPERA/ TANEC
Z první řady: Rusalka z Toulouse
A. Dvořák: Rusalka z Toulouse
Lyrická pohádka o třech dějstvích na libreto J. Kvapila v podání souboru Théa celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Křesťanský magazín
Křesťanský magazín
Zajímavosti ze života víry. Uvádí K. Rózsová. Novogotická budova Nového proboštství na P celý článek