zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Ladislav Štaidl: Vzpomínání…

Ladislav Štaidl

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Výběrové dvojcédéčko s největšími hity Ladislava Štaidla je určeno zejména těm, kteří rádi vzpomínají. Všestranný muzikant se v padesátce písní představuje jako kytarista, kapelník, skladatel i zpěvák, i když ten zpěv častěji přenechával jiným. Nejvíc jeho opusů má v repertoáru Karel Gott, Štaidl ovšem myslel i na další: Waldemara Matušku, Martu Kubišovou, Jitku Zelenkovou, Yvonne Přenosilovou, Ivetu Bartošovou… mohli bychom pokračovat dlouho.

  • V bookletu dvojcédéčka se píše, že posluchači můžou při jeho poslechu pocítit příjemnou a neškodnou nostalgii; pociťoval jste ji i vy, když jste nahrávky vybíral?
    Řekne-li vám někdo z mé generace, že nostalgii nikdy nepociťuje, pak lže anebo nezažil nic krásného. Když jsem nahrávky vybíral, tak jsem tesknou touhu párkrát intenzivně pocítil, protože hudba a vůně mi silné zážitky evokují.


  • Existuje období vaší hudební dráhy, které jste měl (z jakéhokoliv důvodu) nejraději?
    Jistěže existuje. Byla to éra, kdy jsem hrál s Crazy Boys Mikyho Volka, která byla sice chudá, ale patří k té nejkrásnější. Naše hlavy totiž nezatěžovaly existenční ani jiné problémy, ale jenom čtyři akordy, za jejichž pomoci se dalo zahrát Tutti Frutti anebo Long Tall Sally.
  • Jak vznikal výběr písní na vzpomínkové album?
    Pomáhal jsem Janu Adamovi, který byl nejenom dramaturgem, ale i iniciátorem tohoto počinu. Vybrat písně bylo snadné, těžké bylo vyhodit ty, které se tam nevešly. Do posledního kola se jich dostalo šedesát...
  • Trocha historie: studoval jste u strýce Rafaela Kubelíka - jaký byl?
    František Kubelík byl pozoruhodná hudební osobnost, kterou nouze padesátých let donutila učit hrát na klavír fracky jako já, které nezajímala klasika, ale rádio Luxembourg. Měl jsem ho rád, i když mi dával pohlavky a křičel na mě: cis, blbe, cis!
  • Váš orchestr byl dlouhá léta na vrcholu a doprovázel spoustu hvězd, přitom hvězdami byli i samotní jeho členové…
    Lidi do kapely jsem vybíral podle několika kritérií, z nichž jedno bylo to, že museli být o třídu lepší než já. Nebál jsem se toho, protože dobrý orchestr dělají muzikanti – ne kapelník. No a právě proto jsem si mohl dovolit jeho členy prezentovat na sólových deskách, ať už to byl Felix Slováček, Rudla Rokl anebo Vašek Týfa.
  • Váš bratr byl úspěšným textařem; v poslední době je o něj značný zájem – vychází jeho biografie a v Brně se připravuje divadelní představení, v němž bude jedním z hlavních hrdinů; těší vás to?
    Jakby netěšilo, vždyť to dokazuje, že brácha psal báječné texty a jeho krátký život stojí za pozornost! Brněnské Národní divadlo o něm a krasobruslařce Hance Maškové, dvou talentovaných lidech, kteří se milovali a kterým ukončily život dvě různé autonehody, chystá hru s Jirkovými písničkami.
  • Kolik písní jste s bratrem napsali?
    Ne moc, bohužel, a když mám říct proč, tak to asi svedu na snahu přetrumfnout jeden druhého vlastním úspěchem.
  • Obdivuhodná je vaše práce pro film a televizi, co pro vás znamenala?
    Ze všeho nejvíc posun od komponování tříminutových písniček k větším hudebním plochám, ale hlavně častější práci doma u piana a v nahrávacím studiu. Cestování po světě a celodenní čekání na večerní koncert, který byl pokaždé stejný, mě začalo vyčerpávat. Díky této práci jsem se seznámil s vynikajícími lidmi od filmu, ať už to byli zvukaři, střihači a režiséři Jireš, Jakubisko, Adamec, Dudek anebo třeba nevrlý Karel Steklý, který mi řekl, ať hudbu k jeho filmu napíšu, jakou chci a v místech kde chci, protože ho stejně nezachrání.
  • 27.4.2010 01:04:46 Redakce | rubrika - Rozhovory