Valérie a týden divů - básnické vidění optikou Laterny Magiky

autor: Vojta Brtnický
zvětšit obrázekLaterna Magika nasadila nový multižánrový titul VALÉRIE A TÝDEN DIVŮ. Dospívání sedmnáctileté dívky líčil velmi specificky ve svém díle Vítězslav Nezval. Právě tuto látku pro Laternu Magiku zpracoval režisér Jakub Šmíd a choreograf Jiří Pokorný. Nedílnou součástí jsou velmi osobité kostýmy Evy Jiřikovské spolu se scénou Petra Vítka a hudbou Davida Hlaváče. Na jevišti účinkuje v titulní roli Valérie Aneta Kalertová, a dále Eva Leinweberová, Zdeněk Piškula, Petr Stach a Filip Rajmont.
Režisér Jakub Šmíd vychází archetypálně z hororového příběhu (podobně jako Juraj Herz - PANNA A NETVOR; nebo ČARODĚJŮV UČEŇ). Režisérů přístup je citlivý k celé problematice dívčího dospívání, ale zároveń nekompromisní při práci se všemi složkami - pohybem, světlem, hereckým výrazem a scénou. Vše dohromady udržuje v kompaktním poetickém celku, byť ona bizarnost přesahuje do strachu s velkýma očima. Velmi nápaditě pracuje se symbolikou, velmi citlivě osciluje na hranicích víry a pohanských pověr. Divákovi nabízí makro detaily obličeje hlavních protagonistů. Ve videu používá triky zejména při práci s duší (duchem) mrtvých.
Velmi silnou složkou je choreografie Jiřího Pokorného, ten v pohybu taneční company nabízí nejen unifikované základní pohyby typu vesnická chasa, odvedenci, ale pouští se i do akrobatických prvků moderního výrazového tance a to i v případě Zdeňka Piškuly.
Scénograf Petr Vítek pracuje s průřezem velkého domu. V jeho popředí stojí model toho samého objektu, který představuje kurník. Vše je propojeno a velmi funkční včetně práce s horizontem. Tanečníci se v jednu chvíli objeví s matracemi - symbol stěny a úkrytu. Následně se na horizontu díváme na prázdné postele.
V rámci dané poeteiky nezůstaly stranou ani kostýmy Evi Jiřikovské.
Nezvalův příběh dostává v případě inscenace Laterny Magiky velmi dynamický náboj, který je ostrý ve své nejniternější pravdivosti. A přerod mladé dívky v ženu je silná intimita, s kterou se musí dívka vypořádat. Nezval nabízí postavy, jejich charakter předkládá v jejich jménech: Orlík a Tchoř. Gracián a Elza. Režisér měl šťastnou ruku v jejich obsazení.
Orlík v podání Zdeňka Piškuly je na jednu stranu servilní vůči svému chlebodárci a opatrovníkovi Tchořovi (Petr Stach), ale zároveň dokáže rozvinout nejkrásnější cit - lásku k Valérii. Postupně začíná být jejím ochráncem a ctitelem, neváhá pro ni nasadit i svůj život.
Petr Stach dává Tchořovi drsnou tvář síly a převahy. Pokud nebudu druhé držet ve strachu, budu se bát sám. Lační po mladé dívce podobně jako tchoř po slepičí krvi. Daný chtíč evokuje upírskou nenasitnost pro věčné mládí a věčný život vůbec.
Elza v podání Evi Leinweberové je závislá na vůdčím mužovi, přizpůsobuje se mu ve své poddajnosti, jen aby nepřišla o jeho ochranu, o svůj sen, který jí daný idol představuje. Jde za hranice zdravého rozumu až přichází o všechno - majetek i důstojnost.
Filip Rajmont je coby Gracián a představitel církve a pokrytecké víry na pravém místě. Káže vodu a pije víno. Představuje předepsaný celibát, ale coby dal za mladou dívku. To vše až za hranici tíhy hříchu, který neunese.
Aneta Kalertová coby talentovaná herečka si s Valérií velmi dobře rozumí, ať po fyziognomické stránce, ocenit lze její přesný výraz v daných emocích. Velmi šikovná je po stránce pohybové i pěvecké.
Valérie a týden divů je titul, který v repertoáru Laterny Magiky zaujímá své místo nejen díky danému tématu, ale díky poetické a inscenační čistotě. A to nejen díky vřelému vztahu mezi lidmi - lásce, ale i pravdivému nastavení zrcadla pokrytectví a křivému charakteru. Nabízí neobvyklé a stylově čisté poetické vidění optikou Laterny Magiky.
www.narodni-divadlo.cz
TIP!
Časopis 11 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Gulliverovy cesty působí moderně, silně a sugestivně

Městská divadla pražská uvedla na scéně Divadla ABC adaptaci Gulliverových cest. Autor scénáře Petr Boháč vych ...celý článek
My děti z druhé ruky: Divadelní sonda do života dětí bez domova

Existují témata, která jsou nejen těžká, ale i nesmírně křehká. Inscenace MY DĚTI Z DRUHÉ RUKY v Divadle Na zá ...celý článek
ORESTEIA: Tragédie každého člověka, rodiny, společnosti

Soubor Činohry Národního divadla Praha uvádí volnou adaptaci Aischylovy antické trilogie ORESTEIA v moderním u ...celý článek
Časopis 11 - sekce
HUDBA
Životy slavných - Miles Ahead

Miles Ahead
Jestli chceš vyprávět příběh, ať to má grády. Americké hudební drama na motivy útržků ze života celý článek
OPERA/ TANEC
FOK nabídne dětem pořad O skřítkovi Bambulínovi

Pro velký zájem o pořady pro rodiče s dětmi se Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK rozhodl zařadit do probíha celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Svatba film režiséra Wojciecha Smarzowského

Svatba
To, co jsme a to, čím nás zatížila minulost. Polský film (2021). Hrají: R. Więckiewicz, M. Łabaczová celý článek