zvláštní poděkování
Quantcom.cz

MdB uvede odloženou premiéru milostné tragédie Antonius a Kleopatra

I. Vaňková a Petr Gazdík (Antonius a Kleopatra)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Městské divadlo Brno premiérově uvede 29. srpna 2020 od 19:00 hod na jevišti Činoherní scény inscenaci Antonius a Kleopatra. Tragický milostný příběh dvou velikánů antických dějin, římského vojevůdce a královny Egypta, pojal Shakespeare jako komorní drama vášnivé cizoložné lásky v kulisách velkého světa, a zároveň jako oslavu lidskosti a trpký výsměch samolibé moci. Postavil proti sobě Západ a Orient, rozum a cit, dravé, nelítostné mládí a rytířsky pošetilou zralost…
Hra napsaná na přelomu let 1606 a 1607 dějově navazuje na tragédii Julius Caesar z roku 1599. Svou datací i svým vyzněním je na přechodu mezi velkými tragédiemi autorova vrcholného období a pozdními romancemi. V centru hry stojí nejproslulejší milenecká dvojice starověku, jíž se před Shakespearem i po něm dostalo řady literárních zpracování. Hlavním pramenem jsou Plútarchovy Životy slavných Řeků a Římanů.

Příběh velkého vojevůdce Antonia, kterého ke zkáze přivede „kurtizána“ Kleopatra, jak ho s mnoha působivými detaily vypráví tento antický spisovatel, nabyl v různých adaptacích i odlišných podob. Shakespeare tedy nepřejímal jen známý děj, ale mohl vycházet i z rozporuplných hodnocení titulních postav. V každém případě došel osobitého pojetí: stárnoucí milenci, jejichž osobní touhy se střetávají s nadosobními povinnostmi vladařů, se při pohledu do soukromí jeví poněkud směšní a nedokonalí, ale o to lidštější a věrohodnější.
Dějištěm hry, která zahrnuje historické události dlouhých deseti let, je, alespoň ze sebestředného hlediska jejích protagonistů, celý tehdejší svět. Příběh se volně přelévá mezi dvěma jeho protipóly, Římem a Egyptem, ale přeskakuje často jakoby filmovým střihem na Sicílii, do Atén, Sýrie… Shakespeare charakterizuje oba póly rozděleného světa řadou protikladných aspektů. Zatímco Řím, reprezentovaný najmě mladým, bezskrupulózním dobyvatelem Octaviem Caesarem, představuje civilizaci, jíž patří budoucnost, tajemný Egypt s jeho odkvétající vládkyní Kleopatrou, v jejíchž tenatech uvázl před Antoniem nejeden římský potentát (nejslavněji ovšem diktátor Gaius Julius Caesar), je místem radostného prožívání přítomnosti a současně i místem odsouzeným k zániku. Mužský a ženský princip, rozum a cit, povinnost a slast leží v této hře na opačných střelkách kompasu. Uprostřed stojí Antonius, jehož k Západu vážou povinnosti římského velitele a k Východu láska ke Kleopatře, vězí hluboko v onom dilematu, které později formuloval Goethe svým proslulým „herrschen oder geniessen“, panovat nebo užívat života. Mnozí se shodují v tom, že v Kleopatře vytvořil Shakespeare svou nejzdařilejší ženskou postavu. Je kvintesencí všech ženských ctností i nectností. Umí být vznešená i nízká, je proměnlivá jako Luna, která je její patronkou. Ona je tou největší egyptskou záhadou. Tato milenka s bohatou minulostí si jako na svou poslední kořist políčila na Antonia, zmocnila se ho a snad ani ona sama (jako on) neví, zda ho miluje nebo jen využívá k vlastním záměrům. Antonius podlehne kouzlu této „čarodějky“ a bez ohledu na vše se od ní nechává vést do záhuby. Jejich láska, plná zvratů a nervozity, může dozrát do plné intenzity citu až ve chvíli, kdy oba tento svět opouštějí a triumfují nad světskými malichernostmi. Jak uboze z jejich pohledu musí vypadat Octavius se svou vítěznou pompou.

Shakespeare jako občan své země věděl, že vláda a moc jsou neslučitelné s lidskými slabostmi a že budoucnost patří lidem typu Octavia Caesara, ale jako člověk stranil „nemorálním“ milencům, kteří se dokážou vymknout zákonitostem světa a na konci života chtějí raději být a milovat než dobývat a vládnout.

Režie této inscenace v překladu Jiřího Joska se ujal Stanislav Moša, příběh se odehrává ve scéně Christopha Weyerse a v kostýmech Andrey Kučerové, hudební doprovod vytvořil Mirko Vuksanović. V titulních rolích se můžete těšit na Petra Gazdíka (Marcus Antonius) a Ivanu Vaňkovou (Kleopatra). V dalších rolích se představí Jakub Uličník (Octavius Caesar), Michal Isteník (Domitius Enobarbus), Viktor Skála (Lepidus), Dušan Vitázek (Sextus Pompeius), Igor Ondříček (Agrippa), Petr Halberstadt (Canidius), Dagmar Křížová (Octavia), Hana Štěpánová (Charmian), Eliška Skálová (Iras) a další.
Termíny + vstupenky na www.mdb.cz.

17.8.2020 10:08:52 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 13 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Koza aneb Kdo je Sylvie? (Divadlo Bez zábradlí)

Články v rubrice - Zveme ...

Dejvické divadlo se vrací do kin

Elegance molekuly

Po loňském fenomenálním úspěchu představení Ucpanej systém v kinech, který se stal zatím nejnavštěvovanějším p ...celý článek


Cesta dlouhým dnem do noci v Dlouhé

Matyáš Řezníček (Cesta dlouhým dnem do noci)

V sobotu 23. března 2024 uvedou v Divadle v Dlouhé druhou premiéru letošní sezony Cestu dlouhým dnem do noci E ...celý článek


Noc divadel 2024 v Jihočeském divadle

Maraton Bedřicha Smetany

Největší divadelní svátek každoročně nabízí nejen netradiční představení, ale i mnoho dalšího. Nejinak tomu bu ...celý článek


Gogolova Ženitba se vrací do NdB

Ženitba (NdB)

Úředník ve vysoké funkci Ivan Podkolesin ve zralém věku po zralé úvaze pomyslí na manželský stav. Ale nebýt je ...celý článek


DISK uvede Čapkovo drama R.U.R.

R.U.R. - vizuál Divadla DISK

V divadle DISK se 28. března 2024 uskuteční premiéra dramatu Karla Čapka R.U.R. Režisér Jan-Jakub Šenkeřík pův ...celý článek


Studio Hrdinů uvádí novinku Jedlík perel

Jedlík perel - Petr Jeništa (Ilustrace: Vojtěch Mašek)

Pražská divadelní scéna Studio Hrdinů uvádí novinku inscenaci Jedlík perel autora a filmového režiséra Vojtěch ...celý článek


Letní shakespearovské slavnosti 2024

Filip Březina a Anna Fialová (Marná lásky snaha)

Již téměř tři dekády patří léto anglickému géniovi Williamu Shakespearovi. Letošní ročník shakespearovských sl ...celý článek


VČD zve na setkání s nejmladší hereckou generací

Štěpán Pospíšil na zahájení letošní divadelní sezóny

Východočeské divadlo od roku 2018 uvádí cyklus diskusních pořadů Bez kostýmu aneb Povídání z herecké šatny, kt ...celý článek


Dubnové tipy z Divadla Viola

Hugo Haas a Adina Mandlová

Inscenace Michelangelo: mramorová horečka v úterý 9. dubna od 20 hodin ve Viole nabídne silný příběh génia a j ...celý článek


Racek přilétá na Zábradlí

Jana Plodková (Zdroj:KIVA)

Již tento týden 20. března 2024 proběhne v Divadle Na zábradlí premiéra inscenace Racek. Ikonická hra Antona P ...celý článek


MdB připravuje komedii o nástrahách divadelní profese

Hra, která se zvrtla (vizuál)

Divadelní spolek Tyl Tuřany je soubor sice amatérský a nevelký, ale zato nadšený. A poté co se řadu let věnova ...celý článek


Pardubická Noc divadel 2024 zpřístupní zákulisí

Přiřazování rekvizit k inscenacím (Foto: L. Jeníček)

Výjimečná akce Noc divadel se z původního podzimního termínu přesouvá na jaro a od letošního roku bude součást ...celý článek


Hamletův motiv představí oscarový režisér Sam Mendes

Hamletův motiv

Fakt, že oscarový režisér Sam Mendes začínal na divadle a stále se tam rád vrací, v NT Live připomněly už ceně ...celý článek



Časopis 13 - sekce

HUDBA

Jediný vzpomínkový koncert Nadi Urbánkové

Jana Fabiánová v Lucerně

Desítky zpěváků, hudebníků, moderátorů a herců - ale především jejich přátel, zavzpomíná v Lucerně na Naďu Urb celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Velikáni filmu... Franco Zeffirelli

Ch. Gainsbourgová (Jana Eyrová)

Jana Eyrová
Chtěli z ní vychovat poslušnou ovci. Vyrostla v sebevědomou mladou ženu. Britský koprodukční fi celý článek

další články...