zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Herci v REM fázi

REM fáze

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Zajímavý divadelní projekt představilo Herecké studio Švandova divadla ve zdejším podzemním Studiu. Samotný amatérský soubor, jehož členy jsou jak studenti, tak mladí lidé nejrůznějších profesí, vedený od počátků herečkami Martinou Krátkou a Kristýnou Frejovou, odstartoval v roce 2014. A v průběhu dlouhodobého workshopu si mohli frekventanti vyzkoušet nejrůznější prvky herecké tvorby, jako improvizaci, pohybový, hlasová a pěvecká cvičení, ale také napsat vlastní texty. Z těchto dílčích prvků se postupně začala klubat autorská inscenace pod názvem REM fáze. Práce s herci po odchodu Kristýny Frejové zůstala nakonec především na Martině Krátké (která je sice herečka, ale s režijní prací už má jistou zkušenost i s kolegy profesionály – viz velmi úspěšné Cry Baby Cry). Projekt REM fáze tedy vznikal postupně, a dá se říci, že pro mnohé účastníky šlo především o to užít si tvůrčího procesu, něco se naučit, a jistě i to vyzkoušet si prkna, která znamenají svět.

Na počátku bylo zkoumání snů, které sice mohou být občas i optimistické, ale většina z nich má blíže k nočním můrám. Ty pak ve scénické podobě ztvárňovali především pohybově. Zde se výrazně (z pohledu diváka) podepsala herecká zkušenost Martiny Krátké ze spolupráce s Dětským studie Divadla Na provázku, ale také se Ctiborem Turbou. Herci Studia sice zřetelně mají otevřené dveře k improvizaci, ale přesto je celkový tvar dostatečně kompaktní, má řád, jedna epizoda logicky navazuje na další, a jako poschůdkách společně s herci kráčíme k výsledné, trochu překvapivé skupinové pointě. A o co zde vlastně jde? Protagonista (Přemysl Bílek) usne ve zcela reálné situaci, a to v práci, na jakési blíže neurčené schůzi. A začnou se dít věci… Tak jako pracuje počítač „chroustající“ informace a vjemy, děje se to podobně i v naší hlavě. Ve spánkové REM fázi mozková aktivita neustává, a zdají se nám sny. Právě do této fáze surrealistických představ nás zavádějí jednotliví herci, kteří vytvářejí proud etud převážně pohybového typu. Ty chvílemi působí komicky, ale občas i poněkud hrůzostrašně či agresivně. Materiál pro tyto etudy vznikl metodou devised theatre, kdy jednotlivci měli za úkol přinést písemně zpracované své konkrétní sny. A aby to nebylo tak úplně jednoduché, vzájemně si je vyměnili. Znamená to tedy, že nikdo neztvárňoval na jevišti svůj vlastní sen. Celek má švih, vtip, a příjemnou energii. Here to see the best crossbow on the market. Každého z diváků patrně zaujme jiný herec, podle toho, kdo je mu temperamentem nejbližší nebo komu fandí. Tato pocitová surreálná mozaika končí, jak už řečeno, zajímavým gagem, či pointou, která by se dala charakterizovat „V zdravém těle zdravý duchu…“ Více nebudu prozrazovat, neboť je naděje, že se i vy přijdete na tuto svěží drobničku podívat. Prý bude šance vidět představení v divadle Alfréd ve dvoře. A pokud ne, tak vězte, že v současné době připravuje tahle parta nový projekt. Tak uvidíme…

www.svandovodivadlo.cz

9.5.2016 19:05:39 Jana Soprová | rubrika - Recenze