zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Jak se zkouší pohádka

Kráska a zvíře (Foto z webu)

  

Tvorba pro děti je odpovědným a velmi nesnadným úkolem, zvláště dnes, kdy na ně ze všech stran útočí kosmopolitní umělohmotné příšerky, kdy jsou lákány k tupé televizní podívané. Možná se mýlím, ale zdá se mi, jako by si české divadlo v posledních letech svoji odpovědnost i jedinečnost uvědomilo a více než dříve stavělo právě na hravosti, fantazii, opravdovosti.
Poněkud zvláštní místo mají tzv. „pohádkové“ inscenace v instituci Národního divadla v Brně. Určitě stojí za povšimnutí, že uvádění her s pohádkovými náměty tvoří v programové koncepci Mahenovy činohry zvláštní kapitolu. Ostatně jeden z našich režisérů, Zdeněk Kaloč, nadepsal již před lety v měsíčníku Divadlo svoji konfesi slovy: „Divadlo je dětská hra pro dospělé“.

O upřímnosti programového prohlášení se nejlépe přesvědčíme ohlédnutím za repertoárem činohry posledních deseti let. Mezi mnoha „pohádkovými“ tituly najdeme několik, které se obracejí k „divákovi s dětskou duší“ bez ohledu na věk: připomeňme alespoň Maeterlinckova Modrého ptáka, Dorstova Merlina, Jiráskovu Lucernu, Malého prince podle Saint-Exupéryho. I Hrubínova Kráska a zvíře patří do této řady. Na první pohled se zdá, že svým námětem, poměrně jednoduchou stavbou, jednostrunností většiny postav a průzračností básníkova jazyka směřuje k dětskému divákovi. Začneme-li však o ní přemýšlet hlouběji, nalezneme v ní mnohdy těžko zodpověditelné otázky existenciální povahy, velké téma bolestné proměny živé bytosti, náměty k psychoanalytickým studiím.
„Pohádka“ se proto zkouší se stejnou vážností a důkladností jako každá jiná hra. Mnoho nám napoví poznání osobnosti autora, ne jako čítankového „národního umělce“, ale jako člověka vnitřně protikladného a rozervaného, neboť i takový byl básník a dramatik František Hrubín. Studujeme teorie pohádek, nejnovější literaturu o smyslu „starých“ pohádkových příběhů v dnešním klipovém světě, diskutujeme o každé postavě, situaci, o každé replice. To, co se na první pohled jevilo jako jednoznačné, získává hlubší rozměr. Diváci o tom všem vůbec nemusí vědět, chtějí svůj pohádkový příběh a dost. Ale my, kteří jim ho nabízíme, dobře víme, že bez důkladného „hnětení těsta“ to poctivě dělat nelze. Ani u pohádek, o nichž Friedrich Schiller dokonce řekl: „V pohádkách, které jsem slýchával v dětství, spočívá hlubší význam než v pravdě, kterou učí život.“
Pohádku Františka Hrubína Kráska a zvíře uvedlo Národní divadlo v Brně v pátek 25. ledna 2002 v premiéře.

27.1.2002 Miroslav Plešák | rubrika - Zákulisí/ Klípky

Časopis 21 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 21 - sekce

HUDBA

Lucie Bílá a její pocta Petru Hapkovi

Hvězdy jsou jak bonbónky

Nový videoklip k písni Hvězdy jsou jak bonbónky dává vzpomenout na fenomenální práci dua Petra Hapky a Michala celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Do programu ZUŠ Open se letos zapojí 444 škol

Magdalena Kožená (ZUŠ Open)

Příští týden naplno vypukne celostátní festival základních uměleckých škol ZUŠ Open, který pod heslem ZUŠlechť celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Re-connect Art 2024

Re-connect Art 2024

4. ročník festivalu performance a multimédií Re-connect Art pořádaný Nadací Prague Biennale se bude konat v te celý článek

další články...