zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

prof. MgA. Jan

BURIAN

Jan BURIAN

* 1959

ČR

V roce 1984 ukončil studium divadelní režie na pražské DAMU, v posledním roce studií působil jako režisér v Satirickém divadle Večerní Brno. Do svého prvního angažmá nastoupil jako režisér v Divadle O. Stibora v Olomouci. V roce 1986 poprvé pohostinsky režíroval v Plzni, kde v následujícím roce přijal angažmá. Do roku 1989, kdy se stal šéfem plzeňské činohry, zde připravil řadu pozoruhodných inscenací kontroverzních titulů (M. Bulgakov: Adam a Eva, Karel Steigerwald: Tatarská pouť, A. Kazancev: Eviny sny – čsl. premiéra). V roce 1990 nastudoval v čsl. premiéře Pokoušení Václava Havla. V letech 1991–95 pracoval jako režisér v Divadle na Vinohradech.

Jan BURIAN - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 13.3.2017


* Vážený pane řediteli Buriane, je nám velkou ctí a potěšením přivítat Vás při druhém setkání se čtenáři našeho portálu. Hlavním tématem bude generální rekonstrukce Státní opery. Přiblížíte, prosím, jaký byl Váš dnešní den, případně, co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, dnešek trávím převážně v budově Státní opery, kde chystáme její slavnostní předání zhotoviteli stavby firmě Hochtief. Za chvíli půjdu vítat hosty v čele s ministrem kultury České republiky.

* Dobrý den, co všechno bude součástí rekonstrukce Státní opery?

Půjde o rozsáhlou rekonstrukci. Vymění se všechny sítě (elektřina, voda, topení, vzduch), opraví se jevištní technologie, budova se odizoluje. Změní se zázemí pro umělce, techniku i diváky. Budou nové sedačky a mobiliář. Jiné šatny a prostory pro občerstvení. Zrekonstruují se nové zkušebny a jedna přibyde. Budou nové fasády, včetně skleněné fasády provozní budovy. Nová světla i zvuk.

* Dobrý den, pane řediteli. Nestýská se Vám po divadle v Plzni? Budete u nás ještě někdy režírovat?

Na Plzeň a jeho divadla vzpomínám s radostí i s láskou. Až budu méně zaneprázdněn a někdo mne pozve, budu v Plzni režírovat s chutí.

* Fasáda historické budovy vypadá skvěle, držím palce při rekonstrukci SOP. Jaroslav

Srdečně děkujeme a těšíme se na inscenace v krásně opravené a fungující budově.

* Dobrý den, kdo bude dohlížet na rekonstrukci Státní opery - zaměstnáte nějaké odborníky?

Na rekonstrukci Státní opery bude dohlížet technický dozor investora, který jsme řádně vysoutěžili ve výběrovém řízení. Kontrolovat stavbu budou i naši zaměstnanci pod vedením Ing. Václava Peloucha a ministerstvo kultury. Předpokládám, že kontrolovat bude i Nejvyšší kontrolní úřad.

* Bude nová Státní opera splňovat dnešní standardy v nárocích na komfort jak pro diváky, tak herce. Na co se diváci můžou těšit? Alena M., Pha 8

Budova Státní opery je přísně chráněná národní kulturní památka. Rekonstrukce by se měla přiblížit k její původní podobě. V rámci možností opravy památky se komfort pro diváky zlepší. Budou například nové sedačky. Zlepší se i technické zázemí pro inscenace. Umělci budou mít nové šatny i zkušebny.

* Proč se bude rekonstruovat Státní opera? Vždyť stejně stojí na dálnici! Nebylo by lepší peníze využít účelněji?

Budova Státní opery je jedno z nejkrásnějších evropských operních divadel. Původně stála na bulváru u parku. Divadlo uprostřed dálnice je opravdu divné. Bylo by dobré odstranit dálnici, která do centra města opravdu nepatří. Divadlo do města patří.

* Dobrý den, kolik bude stát rekonstrukce Státní opery a kdo ji zaplatí? ...:)

Rekonstrukci zaplatí stát z programu Péče o národní kulturní poklad. Nejnižší nabídková cena, která vzešla z otevřeného výběrového řízení je 858 miliónů Korun.

* Nepostavíte Praze novou Nouvou scénu pro Národní divadlo, jako se vám to povedlo v Plzni? držím vám palce!

Praha by opravdu potřebovala moderní činoherní divadlo. Mluví se o tom ostatně již od začátku dvacátého století. Myslím, že to bohužel není moc reálné. Chystáme ale například rekonstrukci Nové scény.

* Která fáze rekonstrukce je nejhorší - sehnat peníze, výběrová řízení nebo vlastní průběh? Aleš

Každá fáze je obtížná. Museli jsme také přestavět program i provoz celého Národního divadla, abychom zachovali soubory Státní opery a jejich inscenace. Takže se svým způsobem na rekonstrukci podílí všichni umělci i zaměstnanci ND. Rekonstruovat vzácnou památku na modernější divadlo je zcela unikátní záležitost. Problémů se ale nebojíme, protože opravené divadlo znamená lepší budoucnost pro divadelní umění.

* Dobrý den, jste asi jedním z nejúspěšnějších divadelních ředitelů v novodobé historii. Co budete ředitelovat po Národním divadle?

Byl jsem 18 let ředitelem v Plzni a nyní se pokouším zrealizovat některé neuskutečněné plány minulých generací v Národním divadle. Měli bychom se stát moderní veřejnou kulturní institucí se samostatným Baletem, Činohrou i Operou. Hodně úsilí věnujeme zlepšení stavu infrastruktury. Získali jsme zpět provozní budovu u Nové scény (Themos), opravujeme Státní operu, budujeme nové sídlo Činohry po ztraceném Kolowratském paláci, opravili jsme plášť Národního divadla i střechy a balkony Stavovského divadla. Co budu ředitelovat v budoucnosti opravdu nevím, možná se vrátím k umělecké práci, kterou jsem svou kariéru začínal.

* Dobrý den, budete rekonstruovat i budovu Nové scény Národního divadla?

Rekonstrukci Nové scény připravujeme a věříme, že na ni dojde v horizontu několika let.

* Dobrý den, jak se vám spolupracuje s ministrem kultury? Myslím si, že je to slušný člověk. To, co udělali jeho strýcovi je nehoráznost. Eva z Jičína

Současný ministr kultury je vzdělaný muž se smyslem pro pochopení širších souvislostí kultury. Spolupráce s ním je vždy kultivovaná. Vážím si ho jako výrazné osobnosti.

* Není 27 měsíců na rekonstrukci Státní opery málo? Vladimír

Doba rekonstrukce je dána harmonogramem, který je součástí smlouvy se zhotovitelem stavby. Bylo to podmínkou výběrového řízení a termín určili projektanti a firmy, které se do soutěže přihlásily s ním souhlasily.

* Vrátí se skutečně opera a balet do SOP zpátky po rekonstrukci? Dana

Samozřejmě. Proto se divadlo rekonstruuje.

* Je dobré mít se zodpovědnými za stavbu dobré vztahy nebo je lepší si zachovat odstup? Richard

Je dobré mít dobré vztahy se všemi spolupracovníky. K tomu je vždy nutný nadhled i odstup. :-)

* Dobré odpoledne, proč sloučení Národního divadla a Státní opery Praha nepřineslo očekávané úspory? Dalibor M, Vinohrady

V době sloučení jsem byl ředitelem jiného divadla. O sloučení rozhodlo ministerstvo kultury. Naše politika je jiná. Snažíme se o zlepšení platů a to znamená vyšší náklady. Osobní náklady jsou v divadle kryty dotací, na zbytek si musíme vydělat. Platy se přeci jen zvyšují, takže náklady rostou.

* Kde je v Národním divadle vaše nejoblíbenější místo?

V hledišti, zejména pokud je plné a spokojené.

* Jak jste vnímal atmosféru Národního divadla, když jste ho poprvé navštívil? Marie, Liberec

18) Do Národního divadla jsem chodil pravidelně jako žák základní školy. Divadlo jsem si zamiloval již před pubertou. A v té době se mi líbily všechny inscenace, které jsem viděl. Historická budova Národního divadla mne ohromila svou krásou a od začátku jsem vnímal její mimořádný symbolický význam v české kultuře. Když jsem se ve třetí třídě přestěhoval do Prahy, dávala nám naše učitelka do sešitu za dobře splněný úkol místo jedničky razítko s obrázkem Národního divadla.

* Dobrý den, kdo patřil mezi vaše spolužáky při studiu na DAMU? Kamarádíte se ještě?

Na DAMU se vždy kamarádí všechny ročníky dohromady. Dodnes se se spolužáky potkáváme v divadlech. Často vidím režiséry Jana Nebeského, Hanu Burešovou, Jakuba Korčáka nebo Lucii Bělohradskou.

* Kolik má Národní divadlo zaměstnanců a jaký je průměrný plat? je to jiné než třeba v Brně?

Národní divadlo mělo v roce 2016 1283 zaměstnanců a hrubý měsíční průměrný plat byl 29 256 korun. Další údaje jsou ve výročních zprávách.

* Dobrý den, když učíte na DAMU, jak jsou úspěšní vaši studenti - hraje někdo u vás v Národním divadle?

Současný umělecký ředitel Činohry Daniel Špinar studoval v mém ročníku herectví. Z mého posledního ročníku jsme angažovali Matyáše Řezníčka. Z Ostravy přišla moje bývalá studentka Tereza Vilišová. Většina mladých herců Národního divadla absolvovala katedru na které učím. Mám z toho radost.

* Dobrý den, moje vnučka se věnuje baletu - co můžu udělat proto. aby tančila v Národním divadle? Hana Dufková, Semily

Přípravě mladých tanečníků se věnuje naše Baletní přípravka nebo náš vzdělávací program pro mladé lidi ND plus. Profesionální tanečníci pak musí absolvovat otevřený konkurz a uspět v něm.

* Vážený pane řediteli Buriane, děkujeme za velmi příjemné odpoledne. Přejeme Vám úspěšnou rekonstrukci Státní opery. Národnímu divadlu hodně spokojených diváků a radostí z vaší práce. Vaše slovo závěrem… Díky. Redakce

I já děkuji za zájem a těším se na viděnou v hledišti některého z našich divadel. Jan Burian

NETHOVORY - již 765

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

únor 2017

 

reklama

Noc bláznů  (NdB)

Záznam NetHovoru z 30.1.2019 - Milan LIGAČ

* Vážený Milane, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Hezký den. Já mockrát děkuji za možnost být tady a za Vaše pozvání. Dnes mám po dlouhé době zcela volný den. A tak jsem se pokusil dospat, vstával jsem někdy v devět ráno, kdy mě probudil drahý pes Falco. Vyrazil jsem s ním na procházku do Břevnovského kláštera, chvilku jsme si tam hráli v parku a poté jsme zamířili zpět domů válet se na gauč. Odpoledne jsem se těšil na zdejší Nethovory. A můj dnešní večer bude patřit sushi.

* Milane vzpomínáte na své úplně první profesionální představení? Radka, Jíčín

Páni, přiznám se, že jsme se musel zamyslet. A nestačilo to!:) A tak jsem zamířil na portál i-divadlo.cz, kde jsem zjistil, že to byla role Jepice a mravence v inscenaci Ze života hmyzu v samotné Zlaté kapličce Národního divadla. Byl to opravdu krásný zážitek stát na těch národních prknech.

* V dokumentárním filmu Poslední slovo Charlotty Garrigue Masarykové vám to opravdu sedlo. Hrajete rád historické postavy? Hana L., Most

Předně mockrát děkuji. Byla to vlastně má první zkušenost s hraním historické postavy, doposud jediná před kamerou, a byla to vskutku zkušenost zajímavá. Musím přiznat, že mi dost napomáhala skutečnost, že jsem mladému panu Masarykovi tolik podobný, o čemž jsem do castingu na tuhle roli neměl nejmenší tušení, ale přesto jsme se s režisérem Císařovským snažili sesbírat co nejvíc informací, aby to působilo, co možná nejdůvěryhodněji. A poté, co jsme u nás v divadle (v Mladé Boleslavi) nastudoval v nedávné době roli sv. Vojtěcha, a opět to bylo spojeno se sběrem informací, načítáním knih a podobně, mohu Vám odpovědět, že ano, historické postavy hraju rád.

Milan LIGAČ - celý NetHovor