zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Mignon ve Státní opeře

Dirigent Tomáš Brauner

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Přesně po dvaceti letech v Praze opět zazní MIGNON – opera francouzského skladatele Ambroise Thomase, kterou vytvořil podle Goethova románu Viléma Meistera léta učednická. Naposledy se tak stalo 1. dubna 1992, kdy Mignon jako první titul v samostatné existenci nastudovala Státní opera Praha. Na stejné jeviště, ovšem tentokrát v koncertním provedení, se příběh od dvou renomovaných francouzských libretistů Julese Barbiera a Michela Carré vrací pod taktovkou Tomáše Braunera a hlavičkou Národního divadla.

Světová premiéra Mignon se uskutečnila v pařížské Komické opeře v roce 1866 a okamžitě se setkala s fenomenálním úspěchem. Císař Napoleon III. se pro dílo na jedné z repríz natolik nadchl, že nařídil, aby byla opera hrána i během Světové výstavy v Paříži v roce 1867. Tam také Mignon dosáhla svojí 100. reprízy.

V českých zemích byla opera poprvé uvedena už v roce 1869 ve Stavovském divadle v Praze a následně v květnu 1889 v Novém německém divadle, dnešní Státní opeře. Ještě v témže měsíci zde v titulní roli hostovala slavná švédská sopranistka Sigrid Arnoldson.

„I v našem koncertním provedení Mignon se snažíme udržet tradici velkých jmen a hlasů, kterou započala Sigrid Arnoldson. V alternaci v titulní roli se představí naše přední mezzosopranistky Veronika Hajnová a Jana Sýkorová, spolupráci na roli Wilhelma Meistera přijal mexický tenor Octavio Arévalo, který se může pyšnit bohatými zkušenostmi z významných světových operních scén,“ hodnotí s uspokojením obsazení hlavních rolí umělecký šéf Opery Národního divadla Rocc.

Ambroise Thomas
Francouzský skladatel Ambroise Thomas (1811–1896), napsal celkem dvacet oper. Nesmrtelnost mu ovšem zajistily především dvě z nich. Hamlet a Mignon. Thomas se narodil ve francouzském Metzu a díky svým rodičům, kteří byli oba učitelé hudby, se mu dostalo velmi brzy příslušného vzdělání. V deseti letech ovládal výborně hru na klavír i violloncelo a o sedm let později začal studovat na pařížské konzervatoři, kde získal mimo několika důležitých zkušeností týkající se hudby, i několik cen za svou komorní hudbu a kantáty. Jeho kantáta Hermann et Ketty byla oceněna Grand Prix de Rome.

„Na hudbě Ambroise Thomase je víc než zřejmé, že ji tvořil autor disponující nesmírným citem a intuicí. V případě Mignon je pak evidentní otevřenost vlivům tvorby ostatních autorů a snaha nechat se inspirovat hudební historií. V kombinaci toho všeho je opera Mignon opravdu výjimečným dílem své doby,“ vyjádřil svůj respekt dirigent Tomáš Brauner.

1.4.2012 23:04:14 Redakce | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 49 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Ze zlaté kapličky

Balet ND uvede unikátní inscenaci Holo Harmonies

Holo Harmonies: ze zkoušek na tanečních sálech

Balet Národního divadla ve spolupráci se Stuttgartským komorním orchestrem uvádí unikátní světovou premiéru, v ...celý článek



Časopis 49 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Betlémské světlo Jana Svěráka

Betlémské světlo

Betlémské světlo
Úspěšný spisovatel Karel Šejnoha se při psaní rád nechává inspirovat osudy jiných. Co ale celý článek

další články...