zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Anda -Louise Bogza: Považuji Prahu za svůj druhý domov

Anda -Louise Bogza

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Operní pěvkyně Anda -Louise Bogza, původem z Rumunska, našla druhý domov v Čechách, kam ji kdysi přivedla láska. Slavná sopranistka má na kontě množství operních rolí na snad ve všech významných operních domech světa, ale také množství koncertů. Společně s pěvkyní vás pozveme na závěrečný koncert sezóny FOK. A v rozhovoru prozradíme, jaký vztah má k Praze, kdo jsou její oblíbení skladatelé a kde všude ve světě její umění mohli fanoušci obdivovat.

  • Jaký repertoár připravujete na závěrečný koncert FOK na závěr sezóny? Nastudovala jste nějaké nové skladby nebo vybíráte ze svého dosavadního repertoáru?
    Na závěr sezóny FOK připravuje závěrečné koncerty 26. a 27. června 2013 s 9. symfonií Ludwiga van Beethovena, kde budu zpívat sopránový part. Vybírám také ze svého repertoáru a často nastuduji nové operní a koncertní skladby. Těším se hlavně na písňový recitál.
  • Je účinkování s velkým orchestrem pro vás náročnější nežli komorní koncert s doprovodem menším?
    Ráda účinkuji s velkým orchestrem nebo i s komorním orchestrem a často vystupuji s doprovodem klavíru. V poslední době jsem měla písňové recitály, kde jsem interpretovala skladby, které byly původně napsané pro hlas a klavír – písně Chopina, Dvořáka, Rachmaninova, Čajkovského, Schuberta, Schumanna, R. Strause, Brahmse, Ravela, Enesca, Mahlera.
  • Jste zvyklá účinkovat v operách po celém světě – je pro vás příjemnější pouze zpívat nebo naopak-zároveň se zpěvem ztvárňovat roli? Čemu dáváte přednost?
    V poslední době jsem více zpívala a hrála v operních představeních v titulních rolích – jako Tosca, Aida, Turandot nebo Nabucco (Abigaille), Trubadúr (Leonora), Sedlák a kavalír (Santuzza), Don Carlo (Elisabetta). Zpívala jsem také koncertně s orchestrem – Verdiho „Requiem“, Mahlerovu „II. a IV. symfonii“, Rachmaninovy „Zvonky“, Dvořákovu „Svatební košili“. Když se jedná o operní tvorbu, dávám přednost ztvárnění role v režii a kostýmech.
  • Kdo jsou vaši oblíbení skladatelé? A které české skladatele máte ráda?
    Mám ráda Mozarta, R. Strause, Pucciniho, Verdiho a z českých skladatelů jsou moji oblíbení Janáček, Dvořák a Martinů.
  • Žijete v Praze. Považujete ji za svůj domov, nebo se tu cítíte jako cizinka?
    Prahu znám moc dobře, zpívám také v pražských operních domech a vzhledem k tomu, že jsem se provdala za Čecha, považuji Prahu za svůj druhý domov.
  • Který operní dům ve světě máte ráda jako pěvkyně? A kterou operní roli máte nejraději?
    Nejhezčí zážitek jsem měla v Římě – v Teatro dell‘ Opera di Roma – kde jsem zpívala titulní roli Rusalky v roce 2008 a potom v roce 2010 roli Tosky ke 110. výročí od její římské premiéry. Ráda jsem zpívala i v Aréně di Verona (Tosca a Leonora) a ve Florencii pod taktovkou dirigenta Zubina Mehty v rámci Festivalu „Maggio Musicale Fiorentino“.
    Nejraději mám Toscu, Aidu, Leonoru, Káťu Kabanovu nebo roli Minnie Pucciniho veristické opery „Děvče ze zlatého Západu“, za kterou jsem dostala cenu Thalie v roce 2008. Ale mám ráda také písňovou tvorbu. Vzhledem k tomu, že jsem původně studovala klavír a cembalo, často se odreaguji hrou na tyto nástroje.
  • Ve kterých operních a koncertních domech jste účinkovala?
    Vystoupila jsem na mnoha scénách, například ve vídeňské a berlínské Státní opeře (Aida), ve Státní opeře v Mnichově, v Hamburku, v drážďanské Semperoper (Tosca), v bruselském Královském divadle, v pařížské opeře Bastille, v Římě, v Areně di Verona, v New Israeli Opera Tel Aviv, v Amfiteátru Akropolis Atheny, Teatro de la MaestranzaSeville a na koncertních podiích – ve vídeňské Musikverein, ve Festspielhaus Salzburg, v londýnském Royal Albert Hall, v Amphiteatru Madrid - se známými orchestry jako BBC Orchester Londýn, StaatsKapelle Dresden, Gewandhausorchestr Lipsko, Stuttgartský Filharmonický orchestr. Spolupracovala jsem s významnými dirigenty jako Maurizio Arena, Zubin Mehta, Fabio Luisi, Günter Neuhold, Adam Fischer, Jiří Bělohlávek, Ascher Fisch, Dan Ettinger, Marco Armiliato, Renato Palumbo a mnoho dalších.
  • Máte na repertoáru Rusalku a také dvě Janáčkovy opery. Který z těchto autorů je vám bližší?
    Přiznám se, že miluji Janáčkovu tvorbu. Často jsem řekla, že pro mě jeho hudba je jako „moravský verismus“.
  • Setkala jste se s rolí, jejíž interpretace byla pro vás obtížněji zvládnutelná než jiné?
    Každý skladatel má svůj styl, který interpret musí respektovat.
  • Jaké jsou vaše nejbližší umělecké plány?
    Čeká mě spousta operních představení, koncertů a písňových recitálů. Úplný přehled najdete na mých webových stránkách zde.
  • Má operní pěvkyně někdy dovolenou? Kde si nejlépe odpočinete?
    V poslední době jsem měla jen krátké dovolené, nejraději odpočívám na horách - ve městě, kde jsem se narodila - a také u moře.


  • Anda-Louise Bogza se narodila v rumunském městě Pitra-Neamt ve východních Karpatech. Své první hudební vzdělání získávala už od osmi let na bukurešťské konzervatoři George Enescu, kde studovala klavír, cemballo a zpěv. Poté zde studovala dva roky na Hudební akademii, ale po sňatku s českým inženýrem s ním odjela do Prahy, kde pokračovala ve studiu na Akademii múzických umění. Po ukončení AMU přijala angažmá v Národním divadle a ve Státní opeře Praha. Praze zůstala věrná i po tragické smrti manžela. Odtud vyjíždí k vystoupením na mnoha světových operních a koncertních scénách. Roli Aidy zpívala ve Vídeňské a Berlínské Státní opeře, v Německé opeře Berlín, v opeře v Lipsku, Tosku v Bavorské státní opeře v Mnichově, v Itálii (Florencie) na festivalu Maggio Musicale Fiorentino (dirigent Zubin Mehta), ve frankfurtské opeře, v drážďanské státní opeře Semperoper,v Arena di Verona (režisér- Hugo de Ana), v Teatro dell´Opera v Římě, v New Israeli Opera v Tel Avivu, v Národní opeře Bordeaux, Grand Théâtre Luxembourg, Národní opeře Bukurešti, ND Bratislava, Leonoru v Trubadúrovi zpívala v Arena di Verona (režie Franco Zeffirelli, dirigent M. Armiliato), v hamburské Státní opeře, Královské opeře v Kodani, Státní opeře v Budapešti, Teatro de la Maestranza v Seville (dirigent Maurizio Arena). Káťu Kabanovou (Káťa) zpívala v Tokio v Suntory Hall, ve Státní opeře Praha . V opeře Marseille zpívala roli Donny Anny ("Don Giovanni"), v pařížské Národní opeře – Bastille vystoupila v Rusalce ( dirigent J. Bělohlávek, režisér R. Carsen), v bruselském královském Théâtre Royal de la Monnaie (dirigent Adam Fischer), v drážďanské Semperoper a v titulní roli Rusalky debutovala v Teatro dell´ Opera v Římě (dirigent G. Neuhold). Roli Manon ("Manon Lescaut") zpivala v Teatro Filarmonico Verona (režisér Graham Vick) a Abigaille ("Nabucco") v amfiteátru Odeon Akropolis Athény. Představila se také ve vídeňském Musikverein (Verdi - "Requiem", Haydn-"Jahreszeiten", Schubert-"Mše Es dur"), v Festspielhaus Salzburg-Mozarteum Orchestr (Verdi -"Requiem"), v londýnské Royal Albert Hall (Dvořák -"Svatební košile"),v Liederhalle Stuttgart (Rachmaninov - "Zvony"), v National Concert Hall Dublin, v Bilbao Auditorium Euskalduna (Verdi - "Requiem"), v Amphitheatre Madrid (Beethoven-"IX. Symfonie"), v Brucknerhaus Linz (Janáček-"Glagolitic Mass"), v pražském Rudolfinu (Dvořák – "Stabat Mater", Martinů -"Gilgamesh", Verdi-"Requiem", Mahler -"II a IV Symfonie"),Radio Hall Bukurešť (Brahms -"Německé Requiem"), se známými orchestry jako Česká filharmonie, BBC Orchestr Londýn, Staatskapelle Dresden, Gewandhausorchester Lipsko, stuttgartský filharmonický orchestr. Na svém repertoáru má přední role lyrického a dramatického oboru, mezi které patří Mozartova Hraběnka („Figarova svatba") a Donna Anna ("Don Giovanni"), Verdiho Aida ("Aida"), Leonora ("Trubadúr"), Abigaille ("Nabucco"), Desdemona ("Otello"),Elisabetta(Don Carlo), Amélie ("Maškarní ples"), Pucciniho Tosca ("Tosca"), Turandot ("Turandot"), Minnie ("La Fanciulla del West"), Giorgetta ("Plášť"), Manon ("Manon Lescaut"), Sina (Hans Krása -"Zásnuby ve snu"), Janáčkova Jenůfa ("Její pastorkyňa") a Káťa ("Káťa Kabanová"), Rusalka, Eliza (Čajkovskij – "Piková dáma"). V roce 1994 získala První cenu a Cenu publika na Mezinárodní pěvecké soutěži ve Vídni. V roce 2008 získala "Cenu Thálie" za roli Minnie v opeře G. Pucciniho "La Fanciulla del West".

    10.6.2013 23:06:54 Jana Soprová | rubrika - Rozhovory

    Časopis 17 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Bastard (Městské divadlo Brno)

    Časopis 17 - sekce

    DIVADLO

    Divadlo LETÍ představí příběh Olive Oylové

    LÁSKA/Argumentační cvičení (zkouška)

    Nekompromisní text izraelské autorky Sivan Ben Yishai LÁSKA/Argumentační cvičení, bourá veškerá tabu týkající celý článek

    další články...

    HUDBA

    Igor Orozovič vydává album

    Igor Orozovič

    Herec a muzikant Igor Orozovič vydává debutové album nazvané Když chlap svléká tmu, které obsahuje jedenáct au celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Kino Art: Na Chesilské pláži a Daleko od Reykjavíku

    Daleko od Reykjavíku

    Na Chesilské pláži
    Jiná doba, jiná láska. Britská adaptace stejnojmenného románu Iana McEwana, nominovaného celý článek

    další články...