zvláštní poděkování
Quantcom.cz

FOK: Gershwin, Jakubovič a Mahler

Emil Viklický

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Co mají společného Gershwin, Jakubovič a Mahler? A dirigent Elli Jaffe? V první řadě mají všichni židovské kořeny. A proto byly jejich skladby hrány společně na koncertě, který se konal pod záštitou velvyslance Státu Izrael pana Garyho Korena na oslavu 25. výročí obnovení diplomatických vztahů mezi našimi dvěma státy.
Na koncertě Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK zazněly dvě světové premiéry českého rodáka, saxofonisty Jaroslava Jakuboviče a 1. symfonie Gustava Mahlera „Titán“. Sólových jazzových partů na klavír se ujal Emil Viklický, na jazzový kontrabas hrál Petr Dvorský a sólo na bicí soupravu Tomáš Hobzek.

Na hudbě slavné opery PORGY A BESS George Gershwina (1898-1937) vyrostlo několik generací skvělých jazzmanů, přesto se sám skladatel té slávy nedočkal. Opera popisuje bídu černých obyvatel, chudobu v černošských ghettech – a tak opera v období těsně po hospodářské krizi v USA nebyla dobře přijata, byla stažena krátce po svém uvedení. Gershwin zemřel v pouhých 38 letech po neúspěšné operaci nádoru na mozku. Dílo proslavili až v padesátých letech Ella Fizgeraldová a Louis Armstrong. Na koncertech FOK zazněly ve světové premiéře Variace na témata z opery Porgy a Bess pro jazzový kvartet a symfonický orchestr, skladby „I Got Plenty O´Nuttin“, „ Bess, You Is My Woman Now“, „Summertime“ a „ It Ain´t Necessarily So“, které upravil v roce 2014 jeden z nejlepších českých saxofonistů Jaroslav Jakubovič (*1948, Ústí na Labem).

Jako vzpomínka na zemřelé rodiče vznikla také jeho skladba pro tenorsaxofon a orchestr Sára a Abrahám (2012), po nichž je i pojmenována a která byla uvedena tady a teď ve světové premiéře. Skladba má čtyři části – Předehra, Sára, Abrahám a Bohemia. Ve skladbě zaznívají židovské motivy, v části Abrahám také slyšíme inspiraci hudbou ruskou. Proč? Otec pana Jakuboviče byl odeslán na Sibiř do Gulagu, krátce po návratu domů na následky podlomeného zdraví zemřel. Jeho maminka se narodila na Podkarpatské Rusi. Inspirace tedy mohla plynout ze dvou stran. Celá skladba ale vyznívá velmi něžně a pohodově. Závěrečná část Bohemia vzbuzuje velmi pozitivní emoce, přestože skladatel emigroval ve svých 20 letech v roce 1968 do Izraele, nezanevřel na Čechy a zachoval si na svou rodnou zemi evidentně milé vzpomínky. I umístění světové premiéry tohoto díla do Prahy o tom svědčí. Skladateli a interpretovi v jedné osobě panu Jakubovičovi se zračily ve tváři silné emoce a hluboké citové pohnutí, atmosféra byla pochopitelně násobena i tím, že samotný saxofon je nástrojem hlubokých emocí.

Po přestávce jsme se ponořili do Mahlerovy první symfonie „Titán“. V první větě nás obklopily poklidné zvuky přírody, zpěv ptáků, kukání kukačky. Poté následovala druhá věta se zneklidňujícími prvky. Nejznámější je ovšem věta třetí – a to proto, že v ní slyšíme upravenou melodii písně-kánonu Frѐre Jacques (Bratře Kubo) – zpočátku je hrána pouze jako sólo na kontrabas, poté se přidávají další nástroje. Skladba přechází do temperamentnějších židovských tradičních lidových melodií – tzv. klezmerské hudby. Celá skladba končí bouřlivou čtvrtou větou, ve které nás zaujmou především tympány a činely. Ty udeří, poté nás hudba uchlácholí jemnějšími melodiemi, aby posléze znovu plnou silou udeřila a vyvrcholila v ohlušujícím závěru.

„V Mahlerově hudbě vidím osud židovského národa. Židé ve svých dějinách prošli mnohým útlakem a tragédiemi, přesto jsou ale stále tady. Ale kde jsou všechny národy, které Židy pronásledovaly? Kde jsou Římané, Babylóňané? A podobný obsah má i Jaroslavova hudba. Vyjadřuje nejen věčnou pouť a věčný život židovského národa, ale i věčnost hudby,“ řekl Elli Jaffe v rozhovoru pro ČRo 3 - Vltava. Zajímavostí je i to, že dirigent Elli Jaffe vystupuje s typickou židovskou pokrývkou hlavy – jarmulkou, čímž je v našich končinách lehce vizuálně rozpoznatelný od jiných dirigentů.
Program: George Gershwin/Jaroslav Jakubovič: Variace na témata z opery Porgy a Bess (úprava pro jazzový kvartet - světová premiéra). - Jaroslav Jakubovič: Sára a Abrahám. Koncert pro saxofon, klavír a orchestr (světová premiéra). - Gustav Mahler: Symfonie č. 1 D dur Titan.
FOK: Gershwin & Mahler, psáno z koncertu 12. února 2015. Rozhovor Josefa Meszárose s Jaroslavem Jakubovičem zde.

23.2.2015 22:02:46 Alena Kunčíková | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 18. týden

Janet Jackson

Ikony Kamila Střihavky
Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Oceněné drama Píseň jmen

Píseň jmen

Píseň jmen
Tim Roth a Clive Owen jako přátelé, do jejichž dětství vstoupila druhá světová válka. Oceněné ka celý článek

další články...