zvláštní poděkování
Volný.cz

SOUTĚŽ - detail

Soutěž s přehlídkou jarní části XVI. ročníku České divadlo 2011

Korespondence V + W (Reduta Brno)

platnost:

od 23.1.2011 do 4.3.2011


Korespondence V + W (Reduta Brno)

Novodobé dějiny Reduty, jedné z nejstarších divadelních budov ve střední Evropě, poznamenalo - od doby jejího uzavření v roce 1993 - chátrání. Nedávno byla však rekonstruována a znovu připravena pro divadelní provoz. Divadlo na trhu, dříve Horním náměstí, někdejší městská taverna, která hostila mnoho význačných osobností a která byla jedním z center brněnského kulturního života, od konce druhé světové války působiště zpěvoherního souboru Národního (tehdy Státního, později Zemského) divadla v Brně, bylo otevřeno v roce 2005. Nový divadelní sál umožňuje uvádět komorní inscenace i jiné projekty, společenský Redutní sál, zbudovaný v místě bývalého hlediště, rozšířil nabídku reprezentativních prostor města, určených pro významné společenské akce a koncerty.

Česká premiéra 5. listopadu 2010 v Divadle Reduta, autor, dramatizace a dramaturgie: Dora Viceníková, režie: Jan Mikulášek, scéna: Svatopluk Sládeček, kostýmy: Marek Cpin, hudba: Jan Mikulášek.
so 5.2. 2011 - 19h Nová scéna ND


Na miskách vah (MD Olomouc)

Na miskách vah (MD Olomouc)

Lze na jednu misku vah položit koncentrační tábory a na druhou tóninu b moll? Wilhelm Furtwängler politiku a hudbu odděloval, resp. hudba pro něj začínala tam, kde vše ostatní rezignovalo. Vedoucí Berlínské filharmonie a tvůrce novodobé interpretační tradice Wagnerových děl zůstal za druhé světové války v Německu a stal se nástrojem nacistické propagandy. Třebaže dramatik Ronald Harwood (1934), autor moderní divadelní klasiky Garderobiér, podrobil poctivé rešerši dostupné dokumenty, nezapřel svou chuť fabulovat a příběhu z Američany okupovaného Berlína roku 1946 dodal obecnou platnost (však i my máme svého Talicha!). Hra se v originále jmenuje Taking Sides, řekněme „zaujmout stanovisko“, což napovídá, že konečným arbitrem sporu mezi geniálním dirigentem a múzami nedotčeným americkým vyšetřovatelem bude divák sám. Půjde o první činoherní režii Michaela Taranta v pozici uměleckého šéfa souboru a zúročí při ní svůj vřelý vztah k hudbě. Přímo na scénu Moravského divadla umístí symfonický orchestr coby významného hybatele dramatického děje.
ne 6.2.2011 - 19 h Nová scéna ND; galavečer + udílení Cen ČD


Jakub a obří broskev (Naivní divadlo Liberec)

Jakub a obří broskev (Naivní divadlo Liberec)

Uprostřed obří broskve se skrývá místnost plná velkých překvapení... Britský spisovatel Roald Dahl (1916 – 1990) proslul nejen svými ironickými černohumornými povídkami pro dospělé (v Čechách např. výbor Devětadvacet políbení), ale především svou tvorbou pro děti. Mezi jeho nejznámější knihy patří Karlík a továrna na čokoládu, Matylda, Moc hodný obr, Čarodějnice nebo Jakub a obří broskev. Právě posledně jmenovaným titulem Roald Dahl kdysi na poli dětské literatury úspěšně debutoval a nyní obří broskev vyrostla poprvé i na českých jevištích.
Ústředním hrdinou příběhu je malý Jakub, kterému zničehonic sežere jedno zvíře rodiče. Jakub se ocitá v područí dvou zlých tet, tety Brčkové a tety Bečkové. Obě Jakuba tyranizují (ve vtipné parafrázi viktoriánských románů), a tak není divu, že Jakub pomýšlí na útěk. K tomu mu pomůže kouzelný stařeček a jeho kouzelná broskev. Ta totiž na zahradě vyroste do obrovských rozměrů, Jakub do ní vleze a broskev se dá pomalu, ale jistě do pohybu. Na své pouti za ztraceným dětstvím, kamarády a novým domovem však Jakub není sám. Drobný hmyz, který v broskvi žil, se rovněž patřičně zvětšil, a tak Jakub cestuje po souši, přes moře i vysoko v oblacích v doprovodu olbřímí žížaly, velikánské blikající světlušky a přerostlého pavouka...
ne 13.2. 2011 - 17 h Palmovka


Racek (SD Kladno)

Racek (SD Kladno)

Konstantin Treplev, mladý ambiciózní dramatik, se snaží upoutat pozornost své matky, herečky Iriny Arkadinové, a získat lásku dívky ze sousedství Niny Zarečné. Domácí představení jeho hry, v němž vystupuje právě Nina, sklidí neúspěch. A naivní dívka propadne kouzlu Borise Trigorina, úspěšného spisovatele, přítele Arkadinové. Jenomže Konstantin není jediný, jemuž nakonec zůstane zlomené srdce. Skoro všechny postavy jsou tu nějak… zamilované. Ale ti, které milují, nemilují je!
ne 13.3. 2011 - 19h Palmovka


Brenpartija (Aréna Ostrava)

Brenpartija (Aréna Ostrava)

Hra vznikla na motivy prózy Věnceslava Juřiny Zpráva o státu Halda. V regionální literatuře je téma brenpartie poměrně časté (pracuje s ním Vojtěch Martínek, Jozef Šinovský i Oldřich Šuleř ) a postavy tuláka Švendy a brenaře Ferdy Prokopa suverénně přecházejí z jedné prózy do druhé a ze století do století.
Záleží jen na době románového děje, zda se s Ferdou Prokopem setkáme v druhé polovině devatenáctého století či v prvorepublikové Ostravě, pokaždé ale bude mít zhruba stejný věk (ani mladý, ani starý, prostě chlap). Pozoruhodná je i žánrová pestrost těchto próz a rozličná je také jejich umělecká úroveň. Najdeme mezi nimi sentimentálně pojatou životopisnou črtu (Jenda Hlubiňák: Stryk Švenda), „románovou reportáž ze života na ostravských haldách“ (Jan O. Bor: Ocúny hald) i dobový fejeton (Josef Filgas: Zapomenutá Ostrava). Věnceslav Juřina však toto téma zpracoval nejobsáhleji. Rozsahem, nikoli uměleckou kvalitou, se mu snad vyrovná pouze Jan O. Bor, který již v roce 1932 vydal román Ocúny hald, v jehož závěru najdeme i slovníček ostravských výrazů.
ne 27.3. 2011 - 19h Palmovka