zvláštní poděkování
Volný.cz

NETHOVOR - detail

Ladislav

ZEMAN

Ředitel Klicperova divadla Ladislav Zeman

* 1949

Dvůr Králové

ČR

Ladislav ZEMAN - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 10.3.2004


* Vážený pane Zeman, vítáme Vás, jak jste prožil dnešní den? Redakce

Jako vždy - od osmi hodin normálně, pracovně. Provoz divadla, několik schůzek ohledně blížícího se festivalu, první verze programu, jednání s mediální agenturou, příprava výjezdu do Finska.

* Co jste dělal předtím, než jste se stal ředitelem divadla?

Hahaha... Bylo to různé. Od roku 1968 - 1979 v reklamní agentuře, od 1979 - 1986 v hradeckém divadle, od roku 1986 zpět v reklamní agentuře až do převratu. Od 1990 řediteluji Klicperovu divadlu.

* Chtěl jste být někdy hercem? Zuzka z Bohdanče

Nechtěl.

* Může být divadlo současně uměním a současně zábavou? Jirka

Může, když se to umí.

* Jak vypadá pracovní den ředitele Klicperova divadla? Jitka

Jak jsme psali začíná v osm a v lepším případě končé¨í ve 20:00 hodin. Detailně st v tomto rozhovoru popsat nedá. Jednání, rozhovory, schůzky... a k tomu chceme dobré inscenace také vidět. Potom den vlastně nekončí.

* Jste členem Asociace ředitelů profesionálních divadle? Má tato instituce vůbec smysl?

Má smysl. Už jenom kvůli výměně zkušeností, společnému tlaku divadel na odpovědné instituce za kulturu, jejich postavení a jejich financování. Připomínkování schvalovaných norem - např. zákoník práce a jeho dopady na provoz divadel, atd. atd....

* Pocházíte ze Dvora Králové – do Hradce jste se přiženil? Iva

Ne. Rodiče v Hradci Králové bydleli a já jsem se shodou okolností narotil u babičky z matčiny strany v kuchyni 23. 11. 1949 v 10:00 ve znamení střelce. :-)

* Co Vás ve Vaší práci těší a co otravuje?

Těší mě práce s lidmi a šance bezprostředně si ověřovat výsledky své práce na počtu diváků v hledišti a jejich reakci.
Otravuje mě stále nedostůjné postavení kultury v naší společnosti. Při každé krizi se kultura odstřeluje jako první, a to je špatně.

* Jak dlouho spolupracujete s Morávkem a jak moc vám připadá šílený?

Současná sezóna je devátou, kdy spolupracujeme s režisérem Vladimírem Morávkem. Je to vyjímečný tvůrce a génius se všemi plusy a mínusy. Šílení jsme oba dva stejně. Jinak bychom svoji práci nemohli dělat. Těším se na společnou desátou sezónu.

* Pane řediteli, kdybyste byl postaven před rozhodnutí: Vladimír Morávek nebo více diváků v Hradeckém divadle. Co byste zvolil? Divák

Na počtu diváků v hledišti Klicperova divadla se režisér Vladimír Morávek podílí tak jednou pětinou. Je také jeho zásluhou, že Klicperovo divadlo spolupracuje s mnohými dalšími špičkovými režiséry českého divadla jako je Arnošt Goldflam, Ivan Rajmont, Jan Kačer, Zoja Mikotová, Karel Brožek... Příležitost dostávají i mnozí mladí talentovaní režiséři, viz projekt Ze života obludného hmyzu nebo Tichá hrůza. Dlouhodobá návštěvnost v Klicperově divadle se pohybuje kolem 80 %.

* Který je váš oblíbený spisovatel? Jakou knihu právě čtete? Eva z Jaroměře

Teď jsem právě dočetl knížku herce a režiséra Jana Kačera Jedu k mámě, protože s její dramatizací počítáme v programu letošního festivalu. Zatím nepřekonaný spisovatel je pro mě Bohumil Hrabal.

* Budete držet palce dnes večer Spartě v Miláně? Lukáš z Hradce

Při pohárových zápasech držím palce každému českému klubu, tedy i Spartě.

* Vykonáváte funkci ředitele i uměleckého šéfa, můžete přiblížit, co Vás k tomu vede? Jak se v těchto dvou funkcích cítíte?

Souběh funkce ředitele i uměleckého šéfa je v mém případě vždy přechodné řešení v situaci, kdy hledám nového uměleckého šéfa. To probíhá právě v těchto dnech. Věřím, že v nejbližším období uzavřeme smlouvu s významnou osobností českého divadla, ktará bude zároveň režisérem a uměleckým šéfem.
Dlouhodobý pobyt v obou funkcích nepovažuji za dobrý.

* Mezi kolegy řediteli jste považován za jednoho - „který si dokáže vždy bouchnout do stolu" – znamená to, že jste rváč, tedy vyznavač pěstí, anebo dokážete jít důsledně za svým cílem?

Pěstí zásadně nepoužívám. Čtrnáct uplynulých sezón snad prokázalo životaschopnost našich vizí, které se mohly naplnit jenom důslednou prací. Nejenom mojí, ale všech, které se podařilo pro jejich naplnění získat.

* Stál byste si za tvrzením, že „divadlo je jako Vaše dítě"? Monika z Opočna

Ach, jo... Asi ano. Někdy zlobí, ale přesto ho miluju.

Nethovor

* Jste také členem grantové komise na Ministerstvu kultury – není Vám ouvej, když každý rok musíte rozdělit méně peněz v grantech na více požadavků?

Máte pravdu, je to nelehká situace a nevděčná práce. Radost mi dělá jenom skutečnost potkat se při ní s kvalitními lidmi, kteří vše velmi pečlivě zvažují a posuzují.

* Přizval byste ke spolupráci např. „nezavedeného" režiséra, režisérku s dobrými referencemi, např. po absolutoriu? DL

Už jsme na toto odpověděli. Ano.

* Včera jste v Klicperově divadle měli úspěšnou druhou premiéru hry Návrat staré dámy. Můžete přiblížit, jak vy osobně prožíváte premiéry? Blanka N.

Prožívám je stejně jako herci, režiséři, dramaturgové a všichni v zákulisí, kteří se na vzniku inscenace podílejí. Jsou to nervy a veká odpovědnost, aby vše dobře dopadlo.

* V repertoáru Klicperova divadla byla Dvojí proměna, Navážete ještě na spolupráci s autorem a režisérem Hubertem Krejčím? Dan

S Hubertem Krejčím se čas od času vidíme a rádi bychom některou z jeho nových her nastudovali. Často o tom mluvíme s režisérem Vladimírem Morávkem.

* Festival evropských regionů se řadí k nejprestižnějším v ČR. Můžete přiblížit, jak se daří takovouto akci finančně zajistit?

Festival Divadlo evropských regionů má skutečně vysoké renomé. Na Ministerstvu kultury České republiky má nejvyšší koeficient, podle kterého se přidělují příslušné granty, přes to se finanční prostředky na jeho každoroční pořádání zajišťují těžko. Celý festival funguje jenom díky celoroční práci několika desítek lidí z Klicperova divadla a Divadla Drak.

* Budete mít na letošním divadelním festivalu podobnou "bombu" jako loni Girardotovou?

Setkání s Annie Girardot bylo nezapomenutelné. Všichni jsme ji znali především jako filmovou herečku a nevěděli jsme téměř nic o její divadelní práci. Další hvězdy podobného kalibru se divadlu tak nevěnují. Hledáme a uvidíme, jak budeme úspěšní. Myslím si však, že celý připravovaný program dalšího festivalu je jednou velikou "bombou". Každý si určitě vybere.

* Kterou postavou z repertoáru Klicperova divadla byste chtěl a kterou rozhodně nechtěl být? Jitka

Chtěl bych být každou divadelní postavou, která rozdává lidem radost a přináší pocity přátelství, sounáležitosti a tolerance.

* Máte něco společného s lahůdkářstvím Zeman & Zeman? :)

Společného máme sna jen to, že čas od času sem konzumentem jejich produktů. Nesmím to však říkat nahlas, všechno mám zakázané ze zdravotních důvodů. Bral bych je jako sponzora našich akcí.

* Jaký je váš žebříček hodnot? (pokud nějaký máte - ale to snad ano) Hanka z Přelouče

Prioritou jsou pro mě mezilidské vztahy. Práci, pro níž jsem kdysi rozhodl, dělám jenom proto, že mi na jejich kvalitě nesmírně záleží. V tom spatřuji i smysl divadla jako prostoru ke komunikaci živých lidí.

* Hodně jste toho dokázal. Jste samolibý? Jana L. z Pardubic

Myslím si, že samolibý nejsem. Jestli je to pravda, to ať posoudí všichni, s kterými se při své práci potkávám.

* Co pro Vás znamená rodina? Eva

Základnu, přístav a oporu.

* Jaké koníčky provozujete? Lída z Trutnova

Mezi mé koníčky patří dnes již jenom pasivně - sport, dále pak cestování a s tím spojené poznávání jiných zemí. Samozřejmě, je to má práce, tedy divadlo, ale také jazz, folk, výtvarné umění, architektura. Samostatnou kapitolou je pak gastronomie, ale o tom nemohu moc nahlas mluvit, jak už jsem zmínil...

* Monsieur le Directeur, comment allez-vous?

Mercie beaucoup. Trés bieen.

* Je veřejným tajemstvím, že režisér Vladimír Morávek, se rozhoduje mezi Hradcem a Brnem. Co pro Vás jako kolega znamená?

S režisérem Vladimírem Morávkem jsem domluveni na plném úvazku v Klicperově divadle ještě v sezóně 2004/2005. Bude to naše desátá společná sezóna. Myslím, že tyto sezóny jsou v českém divadle jakýmsi zázrakem. Pak se Vladimír Morávek chce vrátit do Brna a do Divadla Husa na provázku, kde kdysi svoji dráhu začínal. I dál jsme domluveni na dvou hostujících režiích v každé další sezóně...

* Dokážete případně někomu ze svých podřízených dát výpověď nebo neobnovit smlouvu? Připouštíte si pak nějakou osobní zodpovědnost?

Ano, musím to dokázat. Divadlo naší kvality se dá dělat jen s lidmi, kteří táhnou jedním směrem. Každý problém, který řeším, je podrobně konzultován se všemi, kterých se dotýká. Přesto za tato rozhodnutí nesu plnou osobní zodpovědnost.

* Kolik lidí jste za dobu působení v čele divadla, vyhodil? Pavel

Vůbec to není nijak dramatické. Rozhodně jich bylo méně než počet těch, kteří odešli zvlastní vůle, protože nezvládali nároky na ně kladené.

* Nastávají v divadle okamžiky, že nemůžete spát?

Bohužel hodně. Můj spánek je často ve stylu "vím, že spím". Tedy tělo snad spí, ale mozek pracuje. Vím, že je to špatně, a že se to podepisuje na mém zdravotním stavu.

* Co Vám nejvíc leze na nervy?

Soběstřednost a sobectví, neprofesionalita, hloupost a arogance.

* Máte poměrně dobrotivý výraz. Jste takový? Klára

Nevím jestli se dá můj výraz definovat jako dobrotivý. Pokud vůbec jej můžu hodnotit. Často jde spíše o přemýšlení a uvažování. Jestli při tom vypadám dobrotivě, pak jsem rád.

* Věříte průzkumům veřejného mínění? Radek

Nevěřím.

* Máte mezi kolegy řediteli někoho, kdo je Vaším vzorem?

Vím asi o deseti ředitelích nebo ředitelkách v českém divadle, z jejich dobrých vlastností by se dal sestavit ideální ředitel/ředitelka.

* Vaše divadlo je opět v nominacích na Cenu Alfréda Radoka za rok 2003. Máte z toho radost? Gratuluji. Divačka

Mám z toho upřímnou radost jako z každého ocenění naší práce. Děkuji za Vaši gratulaci.

* Za Vaší éry se Vám podařilo realizovat úspěšnou rekonstrukci divadla. Vzpomenete na nějaké případné těžkosti?

Areál Klicperova divadla rekonstruujeme za provozu už čtrnáct let. Dovedete si asi představit, co se kolem těchto jednotlivých etap děje. Vzpomenout na jednu jedinou těžkost prostě nejde. Spíše převládá společná radost. Naše i diváků.

* Jaký typ divadla se Vám osobně líbí?

Osobně mám nejradši divadlo, kde převládá myšlenka a kvalita vyřčeného nad efekty a exhibicí.

* Vážený pane řiditeli Zemane, děkujeme za velmi příjemné pozdní odpoledne. Vaše slovo závěrem… Díky. Redakce

Děkuji redakci Scena.cz za možnost této komunikace. Osobně mám však mnohem raději pohled do očí svého partnera v rozhovoru. O tom je totiž divadlo, proto tak rá dělám svoji práci.

NETHOVORY - již 760

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

březen 2004

Ondrej ŠOTH

24.3.2004
Ondrej
ŠOTH

 

reklama


Záznam NetHovoru z 9.5.2018 - Libor STACH

* Ahoj, vážený Libore, skvělý den, jen tak si zachatovat se čtenáři 1. kulturního portálu Scena.cz. Vítám tě u on-line rozhovoru. Jaký byl Tvůj den, případně, co Tě ještě čeká... Redakce

Dobrý den všem! V prvé řadě bych rád poděkoval za milé pozvání.:) Inu dnes prožívám po dlouhé době den, kdy si můžu dělat, co chci, neb nemám žádné pracovní povinnosti. Tak jsem ho využil k nějakým e-mailovým restům, pak jsem žehlil, cvičil, vařil, vyjel si na kolo a pochopitelně se těšil na setkání s vámi. :)

* Za své dosavadní kariéry jste geograficky opsal docela velký oblouk – z Budějovic do Brna, do Chebu a nakonec do Boleslavi. Kde se cítíte doma?

Ano, to máte pravdu. Za posledních 5 let jsem se stěhoval celkem 5x, a rozhodně né naposled, i když už snad jen v geografické oblasti Prahy. :) A kde se cítím nejvíc doma? To se sám sebe taky ptám. A myslím, že nedávno jsem konečně dostal odpověď, když jsem četl knihu Kateřiny Tučkové Vyhnání Gerty Schnirch - tam jedna postava říká, že "Domov je tam, kde na vás čekají."... a je v tom podle mě kus pravdy. Není ani tak důležité místo, jako lidé, s nimiž ten domov tvoříte. :) Každopádně teď mi plně vyhovuje rytmus velkoměsta a jeho možnosti.

* Máte bezva hlas. Trénujete ho nějak? Gábina

Děkuji, Gábino, to je od Vás moc milé. :) Inu, nikterak zásadně. Pochopitelně si dělám - hlavně před představením, nějaká cvičení, abych ho správně připravil a používal, nicméně si myslím, že už mám za tu dobu trochu osvojenou hlasovou techniku, a ta o ten hlas vlastně tak nějak pečuje sama. Občas se ale stane, vlivem nějakého pracovního přepětí a nedostatku spánku, že se ozve a přestane fungovat tak jak bych potřeboval, v tu chvíli se snažím mu věnovat veškerou péči. Přeci jen je to můj pracovní nástroj.

Libor STACH - celý NetHovor