Gottfried Helnwein: Angels Sleeping
autor: Z webu
zvětšit obrázekGalerie Rudolfinum připravila až do 31. srpna 2008 výstavu rakouského umělce Gottfrieda Helnweina (nar. 1948 ve Vídni) s názvem Angels Sleeping, která sleduje základní témata jeho díla. Autor se stal záhy pojmem v oblasti hyperrealistické malby, v zobrazení osamělého a zraňovaného člověka. Četné citáty z popkultury, fotograficky přesné detaily často monochromní, povrchově hladké, precizní malby navozují pocit podivné směsi důvěrně známého a jasně čitelného v kontrastu k tušené hrozbě, k nejasnému pocitu vyšinutí řádu, jež ohrožuje. Metafoře Helnweinova umění, i když často obsahuje rysy autoportrétu, dominuje obraz dítěte, které se obvykle nachází v mezním postavení, v krajně vypjaté situaci.
Celá výstava je rozčleněna do pěti oddílů, které - nikoliv chronologicky - představí podstatné momenty a témata Helnweinova díla s důrazem na převážně malířskou tvorbu posledních let. Úvodní skupinu tvoří autoportréty, včetně ikonického autoportrétu umělcovy tváře znetvořené obvazy a kovovými předměty, který je metaforou nemožnosti svobodného vyjádření v Rakousku 70. a 80. let. Nelítostný umělcův postoj k reliktům a reziduím nacistické minulosti jeho vlasti je rovněž námětem druhé skupiny děl. Těžištěm Helnweinovy tvorby je ovšem téma dítěte, jímž se systematicky zabývá v nejrůznějších polohách a uměleckých technikách od ranných kreseb až po současnost. Souboru obrazů s tímto námětem bude věnován největší prostor. Násilí na dětech v kontrastu s jejich pasivní vystaveností, bolestným údivem a nemožností se bránit světu dospělých, je v dalším oddíle, nazvaném poněkud ironicky Art in Amerika, posunuto do polohy dalšího tématu. Tím jsou vztahy bílé, často unifomované "většiny" k ostatním etnikům a menšinám zvláště ve Spojených státech. Závěrečná kapitola se dotýká, tentokrát výjimečně v podobě velkoformátových fotografií, tématu popkultury a jejích ikon. Ironické potréty punkového zpěváka Marilyna Mansona v masce myšáka Mickeyho nebo eventuelně v téměř kanonické póze sv. Terezie jsou výmluvným gestem a postojem hovořícím o potřebě osvobozování od nadvlády všudypřítomného konzumního kýče.
Kurátorem výstavy je ředitel Galerie Rudolfinum, Petr Nedoma, který na její koncepci úzce spolupracoval se samotným umělcem. Soubor vystavených děl je zapůjčen nejen z autorova majetku, ale také z řady veřejných a soukromých sbírek z Evropy a USA. K výstavě vydává Galerie Rudolfinum katalog s reprodukcemi všech vystavených děl a texty Petra Nedomy a Gottfrieda Helnweina, a to v české a anglické jazykové verzi. Doprovodné programy se budou úzce vztahovat nejen k dílu samotnému, ale především k tématům, kterými se zabývá, tedy k tématům reziduí nacistické ideologie v mentalitě a myšlení některých (nejen) západoevropských zemí a dále k tématu ohrožování dítěte ve vyspělých společnostech.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Ježíš je na Tinderu poprvé v Česku
Městská divadla pražská uvedou v Komedii konceptuální dílo, které zvědavě zkoumá naši paralelní přítomnost ve celý článek
HUDBA
Hudební tipy 18. týden
Ikony Kamila Střihavky
Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek
OPERA/ TANEC
Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco
Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací celý článek