zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Divadelní revue 4/2003

Divadelní revue 4/2003

autor: Scena.cz   

Divadelní revue 4/2003 přináší řadu odborných článků z historie, současnosti i teorie divadla, ukázky výstupů z připravované České divadelní encyklopedie, středověkou moralitu Nicolase de la Chesnaye Odsouzení hostiny v překladu Petra Christova a také obsahy Divadelní revue, ročník 2003.

  • STUDIE - ANALÝZY
    Zdeněk Hořínek: Paradoxy hry
    Když mi v nezapomenutelném roce 1968 nabídlo brněnské nakladatelství Blok vydat první knížku, sestavil jsem ji ze statí publikovaných v letech 1963-1968 v časopisech Divadlo a Host do domu a bez velkého rozmyšlení jsem ji pojmenoval Divadlo jako hra.1 Nikoli: divadlo je hra. V principu hravosti jsem hledal klíč k podstatě divadelního umění, k jeho specifičnosti. Šlo mi o to najít styčné body divadla s hrou ve vlastním smyslu2 i odlišit divadlo od jiných forem společenského vědomí a konání. Tematicky se jednotlivé studie vztahovaly převážně k divadlu a dramatu, avšak ve dvou případech byl naznačen přesah do literatury spjaté s dětskou a poetickou hrou.

    Jindřich Černý: 1946 (České divadlo a společnost v roce 1946)
    V roce 1946 skončila v Evropě iluze protifašistické spojenecké jednoty. 9. února pronesl Stalin po půlroční odmlce veřejný projev, který byl na Západě pochopen jako skryté vyhlášení agresivního kurzu. 16. února uplatnil Sovětský svaz první veto v Radě bezpečnosti. A 5. března vyslovil Winston Churchil v americkém Fultonu proslulou větu: “Od Štětína u Severního moře až k Terstu na Jadranu spustila se napříč kontinentem želená opona.”1 “Stalin potřeboval ráznou roztržku se Západem. Potřeboval nepřátele. Potřeboval, aby zemi sovětů hrozilo nové nebezpečí a on aby mohl skoncovat s tím hraním na demokracii v zemích východní Evropy

    Milan Lukeš: Příliš mnoho renesance; Guido Carrai - Otto G. Schindler: Veškerá císařská glory není nic než comedi (Italští a jiní komedianti při pražských korunovacích 1627) ; Petr Christov: Odsouzení Hostiny - nejambicióznější moralita francouzského středověku


  • ROZHLEDY
    Jan Vedral: Když jsem byl ještě režisérem...
    K nejprodávanějším knihám patří takzvané herecké vzpomínky. Jdou na odbyt skoro tak dobře jako herečkami psané kuchařky. Jako by svíčková ukuchtěná celebritou chutnala lépe, jako by její životní příběh stál za víc než to, co zvládne mediálně neprovařený čtenář. Zpravidla ale jde jen o další produkt “banánově rybičkově na kus řeči v křesle pro hosta” prosperujícího trhu se žvástem a křečovitě ozvláštňovanou banalitou. Jako gurmeti zde sebevědomě často vystupují diletanti, s uměleckými konfesemi se pak svěřují i ti, kteří nevstoupili ani do předpokoje tvorby.

    Vladimír Just: Mezi odbornou revuí a školním věstníkem; Adolf Scherl: Monografie Slovenského národního divadla

  • PŘEČETLI JSME PRO VÁS - Theatre Research International
  • ČESKÁ DIVADELNÍ ENCYKLOPEDIE
    Adolf Scherl: Fabián Václav Harovník ; Petr Mašek - Martin Vaňáč: Arnošt Vojtěch Harrach ; Otto G. Schindler: Robert Reynolds

  • DOKUMENTY - TEXTY - MATERIÁLY
    Nicolas de la Chesnay: Odsouzení Hostiny
  • 30.12.2003 15:12:12 Redakce | rubrika - Z médií