Vzpomínka na Bořka Šípka
autor: Z webu
zvětšit obrázek(*14. 6. 1949 - †13. 2. 2016)
Po dlouhé nemoci zemřel český výtvarník, designér, architekt a sklář Bořek Šípek, bylo mu 66 let. Výtvarník, kterého znali po celém světě (od Ameriky po Čínu) proslul především jako „hradní architekt“ z období prezidentování Václava Havla. Jeho umělecký záběr byl hodně široký, kromě domů navrhoval nábytek, vázy, jídelní servisy, ale i kliky u dveří a další doplňky interiérů. Sám sebe považoval za nomáda, který nikde nemám stání, a cestuje z místa na místo. Po srpnu 1968 emigroval, a po roce 1989 se do Čech vrátil. Kromě aktivní umělecké práce byl také pedagogem - vyučoval na pražské UMPRUM, vysoké škole ve Vídni, byl profesorem a děkanem Fakulty umění a architektury Technické univerzity v Liberci. V současné době mohou zájemci až do konce února shlédnout v Tančícím domě retrospektivní výstavu jeho děl pod názvem Out of Limits, která obsahuje na 200 artefaktů, od skleněných objektů po designové kousky limitovaných kolekcí. Zároveň se chystala též jeho retrospektivní výstava v Nizozemí, kde dlouhá léta žil.
Před časem jsem měla možnost udělat s ním rozhovor, téměř bilanční. Přijal mě tehdy na prosluněném dvoře před jeho galerií v Mostecké ulici. Povídali jsme si nejen o umění, ale i o jeho přístupu k životu. Podstatnou část rozhovoru vám nyní nabízíme.
Komerční cena uměleckých artefaktů je dána tím, co je kdo ochoten zaplatit. Ale dá se vůbec nějak objektivně vyčíslit hodnotu umění? Toho, co vyrobíte?
Já mám možná tu výhodu, že tolik „umění“ zase nedělám, je to víceméně design. Třeba u italských firem, s kterými spolupracuji, se to odvozuje z výroby. Pracuje se s nějakým faktorem výrobní ceny, a násobí se 8 x.
Těžké je vyčíslit hodnotu obrazu. Výrobní cena je pár barviček, štětec a plátno, ale cení se nápad, kreativita. Ale pokud jde o designové věci, které pak jdou do nějakých sérií, tak se tím hodnota trošku rozmývá. U skla je to v tomto směru jednodušší, víme, kolik stojí hodina výroby, a z toho se to počítá.
Tohle nemám, to bych nikdy nic neprodal. Nelpím na věcech, zajímá mě proces jejich vzniku a pak je pustím do světa. Myslím, že je to dáno účelovostí mé tvorby. Jako architekt a designer dělám věci, které mají sloužit potřebě jiných. Člověk postaví dům, vyrobí věc, ale užívá je někdo jiný. Tak to má být.
Často. Myslím, že je to tak napůl rozdělený svět. Snažím se všechny věci dělat tak, aby vzbudily emoce, a je dost lidí, kteří se těch emocí bojí. Přijdou za mnou a řeknou: „ Víš, já mám rád jednoduché, praktické věci...“ Takže já myslím, že je dost lidí, kteří mě nesnášejí. A když je pak vidím, jsem docela rád, že se jim to nelíbí. :-)
Já mám v podstatě rád úplně všechny barvy, akorát khaki mi není blízká (i když v určitém kontextu může být funkční). Přirozeně, je pár barev, které mám nejradši – ale to je moje osobní zalíbení. Ale ty věci, které dělám, osobní nejsou. Tam má právo na život každá barva. Vychází to u mě z inspirace konkrétním prostorem, tím, jak dopadá světlo, co člověk vidí dřív a co vidí později, tím, co chceme zdůraznit. Takže opravdu strašně rád s barvami pracuju a myslím, že mám cit pro jejich praktické umístění v kontextu. Když se mě lidé ptají na začátku práce, jaké to bude, nedokážu odpovědět, protože tvorba je proces. Je třeba nechat se inspirovat prostorem, který si sám řekne o to, co a kde má být. Barva je kouzelná, a součástí působení celého objektu je, jak a kde je umístěna. Někdy mám představu, že by křeslo v interiéru mělo být červené, pak zjistím, že to nejde, a musím to změnit. Ale např. u skla je to o něčem jiném, jiná barva úplně mění smysl a poselství díla.
Ano, od malička jsem chtěl být architektem, a ke sklu jsem se dostal víceméně náhodou. V době, kdy jsem žil v Holandsku, se začalo mluvit o tom, že jsem ve skle dobrý. A já se rozhodl „na rozloučenou“ se sklem udělat takový projekt. Vymyslel jsem si, že pojedu po celém světě, po tradičních místech skla, a že v každé zemi udělám jednu vázu, která bude typická pro kulturu a sklářské umění té země. Objel jsem sedm zemí a vytvořil malou sérii, která se okamžitě prodala do významných muzeí světa. Na té cestě jsem se spoustu naučil a získal tolik nových dojmů z práce se sklem, že mě to nakoplo a já se jím paradoxně začal zabývat mnohem více než předtím. Sám sebe beru jako nomáda, vagabunda, který po celý život putuje a nabírá nové zkušenosti. To je pro mě základní palivo pro další práci.
To určitě, přes něj jsem se ke sklu dostal. Byl nějakou dobu můj poručník, a měli jsme k sobě krásný blízký vztah, takže mi to i jeho profesi hodně přiblížilo. Nicméně, nikdy jsem nechtěl jít v jeho stopách – architektura mě od malička fascinovala daleko více.
Hodně lidí si myslí, že by to měla být secese, art deco, ale není to tak. Já mám asi ze všeho nejraději románskou architekturu a renesanci, palladiovské věci. Říká se o mě, že jsem zakladatel neobaroka, které jsem jako první použil v 80. letech minulého století a od té doby se s tím pracuje, ale chce to bližší vysvětlení. Pro mě znamenalo útěk z funkcionalismu, který je šedivý a bez emocí. Je tu určitá paralela s tím, jak renesance, přísně daná, popisná, sevřená pravidly přešla v éru baroka plného barev, zdobnosti, paruk, velkolepých kostýmů, překypělost tvarů, a hlavně výrazné změny životního stylu. A přesně tenhle moment jsem viděl po tom funkcionalismu 50. -60. let, který ovládl Evropu. Bylo třeba jej nějak narušit, utéct z něho, projevit radost. I za cenu toho, že se to někomu nebude líbit.
Formy věcí, cokoliv, co člověk vymyslí, nikdy není kýč. Ten vzniká až technikou, reprodukcí, zmnožováním. Je to naivní představa krásy v určitém kontextu, ať už jde o zahradní trpaslíky, nebo vyšívané dečky. Existuje definice filozofa Waltera Benjamina, který říká, že Mona Lisa nemůže být v žádném případě kýč, ale když ji vytisknu milionkrát a pověsí ji do obchodního domu, tak se kýčem stane. Kýč spočívá v nekonečné reprodukci.
Já jsem vlastně už vyzkoušel všechny, dá se říct – porcelán, keramiku, kov, dřevo, řemeslné materiály. Čemu se vyhýbám, jsou umělé hmoty, ty mě nefascinují.
Já jsem kdysi začínal se dřevem, když jsem studoval na žižkovské Střední umělecko průmyslové škole truhlařinu. Hodně rád pracuju se dřevem dodnes, umím si sám vyrobit, co chci. Ale jednoznačně nedokážu říct, že by mě nějaký materiál zajímal víc než ostatní. I u skla je to tak, že mě spíše baví ta společná energie při práci se skláři. To je taky důvod, proč jsem si teď pořídil vlastní sklářskou dílnu (pozn. Sklářská huť Anežka v Novém Boru). Chtěl jsem mít možnost volné tvorby, jakou člověk jinde nemá. Když přijdete do fabriky, je to vždycky něčím omezené. Tak jsem si na sebe trochu přichystal past. Na jedné straně mě to velmi baví, ale zároveň je to neuvěřitelná ekonomická zátěž a odpovědnost za lidi, kteří tam pracují, za to, aby to fungovalo.
Já na to vždycky odpovídám, že tak, kde mám v zásuvce spoďáry. Hezky to řekl Bertolt Brecht, že „být jednou uprchlíkem je osud na celý život“. To už se pak nikdy nezastavíte, a jdete pořád dál a dál. Já jsem nikdy neplánoval, že se zase vrátím do Čech. V podstatě nebýt pozvání Václava Havla, asi bych se nevrátil. Možná, že bych byl ještě v Holandsku, ale možná někde úplně jinde.
Já nemůžu vyloženě říct, že by mě to bavilo, že bych to vyhledával. Spíše to řeknu obráceně – nebaví mě být na jednom místě, takže tento pocit mě automaticky žene stále dál. Navíc mě tento způsob života inspiruje. Kdybych měl popsat svou práci - jsem typický postmodernista a víceméně žiju ze stylu fusion (pozn. proces, ve kterém kombinací různých stylů, myšlenek a vzorů vzniká něco nového originálního). Beru si odevšad - z různých etnik, různých koutů, mixuju to dohromady. A k tomu člověk musí mít permanentně impulsy odjinud, nejde to dělat na jednom místě. V tom je pro mě hodně zajímavá zkušenost z míst, kde jsem žil, kudy jsem prošel. Souvislost místa a toho, co člověk dělá, je strašně velká. Například Švýcaři, kteří mají kolem sebe hory, a nevidí dál, než na ten kopec, se soustředí na to, co mají před sebou – proto dělají hodinky. Holanďani, jejichž krajina je plochá, otevřená do dáli, jsou hodně sociální, otevření, vždycky je táhly dálky -proto byli cestovatelé, kolonizátoři. Na druhé straně je hodně ovlivnil kalvinismus, tedy jisté puritánství. A tak se nikdy okázale nechlubí svým bohatství, působí skromně. V době zámořských cest z těchto důvodů stavěli daleko menší lodě než ostatní, což se jim vyplatilo – velké lodě odnesly proudu vždy na jedno místo, ale oni se dostali dál než ostatní – jak v Americe, tak i v Asii.
Já myslím, že pro Čechy je typické, že je to hraniční národ. To znamená, spousta vlivů od sousedů, od různých církví. Není náhodou, že jsou Češi velmi ateistický národ, souvisí to s tím, že stále byli odněkud utlačováni. A s tím se spojuje určitý pragmatismus, nadhled, švejkování.
To je asi to správné slovo. Já byl vždycky plachý, bál jsem se. V podstatě jsem ani nikdy nebyl schopen sbalit holku, vždycky ta holka sbalila mě...
Já naopak myslím, že je dobře, když v sobě máte ten neklid, který vás žene dál. Nejhorší, co se může člověku stát, že je sám se sebou spokojený.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
Pavel Soukup získává Cenu za mimořádný přínos
Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2023 získává Pavel Soukup. Český herec m ...celý článek
Audioknihou roku 2023 se staly memoáry
Vítězem ankety Audiokniha roku 2023 se stala memoárová kniha Vlastní životopis spisovatelky Agathy Christie na ...celý článek
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Mefisto nepřestává dodnes fascinovat
Činohra Národního divadla vstupuje po mnoha letech znovu na jeviště Státní opery, a to slavnostní premiérou celý článek
HUDBA
Michal Horáček: Český kalendář
Michal Horáček je český spisovatel, esejista, novinář, textař, básník, producent, vystudovaný antropolog. Je c celý článek
OPERA/ TANEC
Sezona Opery ND a SOP vyvrcholí festivalem
Aktuální, interaktivní, moderní, pestrý, odvážný, český i světový - takový bude letošní ročník festivalu Opera celý článek