zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Magdalena Jetelová - (DES)ORIENTATION?

Magdalena Jetelová

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Výstavní projekt představuje tvorbu Magdaleny Jetelové (*1946), významné české umělkyně, která patří ke světově uznávaným osobnostem současné vizuální scény. V podobě dřevených židlí, schodů a dalších objektů z konce 70. a první poloviny 80. let minulého století osobitým způsobem ironizovala život v komunistickém režimu. Účast na neoficiálních aktivitách autorce prakticky znemožnila participaci na zahraničních výstavách a její další umělecká činnost, často na pomezí legality, se tak redukovala na okruh stejně zainteresovaných přátel. V letech 1983–84 realizovala v prostředí svého někdejšího pražského ateliéru akce se signálním kouřem, jimiž vizualizovala neustálé rozpínání „rudé“ konglomerace. Z období před autorčinou emigrací také pochází její, dnes již legendární a stále nedokončený landartový projekt, ve kterém uplatnila myšlenku svébytného podzemního prostoru v intencích názvu Underground City. Již roku 1983 byla pozvána na New Art v Tate Gallery v Londýně jako jediná zástupkyně zemí východního bloku a postupně se stala součástí mezinárodní umělecké scény. Po odchodu do emigrace v roce 1985 byl zničen i její ateliér. Ani v zahraničí autorka neslevila ze svého aktivního tvůrčího postoje.

Svérázným vykročením mimo galerijní prostor ukázala novou podobu sochařství. Začala se zabývat vztahy mezi objektem a prostorem. Přítomnou podobu architektury dekonstruuje novou vizualitou, destabilizuje její tvář záměrným převracením nebo opakováním jednotlivých prvků a celkovým časovým posunem odkrývá vzdálené nebo vytěsněné souvislosti. Jako jedna z prvních umělkyň pocházejících z posttotalitních zemí začala pracovat s novými technologiemi, laserovým světlem, využívala kódovaného jazyka souřadnic GPS i současných robotických systémů. Ve stále se zdokonalující technice nových médií spatřuje možnost oživit komunikaci a zprostředkovat neobvyklé emocionální prožitky. Flexibilně reaguje na místo samé, vytrhuje ho z všedního kontextu a pozměňuje jeho strukturu s cílem vnímat jiné mezivrstvy času a prostoru. Neopomíná ani sociální aspekty jako jsou lidská práva a životní prostředí.
V letech 1992 až 1995 uskutečnila monumentální projekt Domestikace pyramid v několika evropských kulturních institucích, jejichž výstavní prostory konfrontovala s přísnou geometrií egyptské architektury. Mezi další pozoruhodné instalace patří Translokace I a II v německém Hannoveru a Darmstadtu pracující s dynamikou prostorového i časového posunu. Přímá reakce na místo samé stojí v centru dalších časoprostorových realizací. Světelnými paprsky vytyčuje směry a zviditelňuje dělení či spojení (Islandský projekt, 1992, Atlantický val, 1994–95; Crossing King´s Cross, 1996). Půdu pro své komplexní tvůrčí počiny nachází na pomezí landartu, konceptu a akce.
Po roce 1989 působila Magdalena Jetelová jako konzultantka Václava Havla na Pražském hradě. V letech 1990 až 2004 vyučovala na Státní umělecké akademii v Düsseldorfu, od roku 2004 do konce loňského roku byla profesorkou na Výtvarné akademii v Mnichově. Vystavovala v řadě světových prestižních muzeí (mj. v Museu d´Art Contemporani de Barcelona, Tate Gallery of Art London, Museum of Modern Art New York, Chicago Art Center, Martin-Grophius-Bau Berlin, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki Warszawa), účastnila se mezinárodních přehlídek umění (Dokumenta 8 v Kasselu, Sydney Biennale, Gwangju Biennale v Jižní Koreji, 54. bienále v Benátkách). U příležitosti udělení ceny Lovise Corintha vyšla v roce 2007 autorčina obsáhlá monografie. Její dílo je zastoupeno v předních světových sbírkách, například v pařížském Musée National d´Art Moderne Centre G. Pompidou, Museum der Stadt Darmstadt, The Henry Moore Institute Leeds, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington D.C., Národní galerii v Praze atd.
Výstavní projekt (DES)ORIENTATION? Projekty z let 1982 – 2013 představuje autorčiny prostorové realizace pracující s dynamikou, světlem a vizualizací skrytých energií. Neopomíjí ani nejnovější práce s textem nebo kouřem odkazující k nedávné společné historii bývalých posttotalitních zemí. Ve světové premiéře prezentuje projekt podzemního zahradního centra, který autorka navrhla v opozici proti dominujícímu proudu unifikované sídlištní zástavby Jižního Města. Unikátnost výstavního projektu potvrzuje fakt, že se jedná teprve o třetí samostatnou výstavu Magdaleny Jetelové v její původní vlasti, kterou vytvořila speciálně pro olomoucké muzeum a svojí kouřovou akcí při zahájení výstavy vyzývá k aktivní účasti na společném projektu další umělce ze střední a východní Evropy.

3.6.2013 22:06:53 Redakce | rubrika - Výstavy

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Výstavy

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek



Časopis 17 - sekce

DIVADLO

Ježíš je na Tinderu poprvé v Česku

Ježíš je na Tinderu

Městská divadla pražská uvedou v Komedii konceptuální dílo, které zvědavě zkoumá naši paralelní přítomnost ve celý článek

další články...

HUDBA

Hudební tipy 18. týden

Janet Jackson

Ikony Kamila Střihavky
Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek

další články...