Baarìa - příběh tří generací Sicilanů
autor: archiv
zvětšit obrázekNový film BAARÌA, který je autorským dílem Giuseppe Tornatoreho, je působivým retro snímkem zobrazujícím osudy tří generací jedné sicilské rodiny v rozmezí třicátých až osmdesátých let dvacátého století.
Giuseppe Tornatore (má na kontě Oscara za svůj snímek BIO RÁJ), který je autorem scénáře a režisérem, prozrazuje zdroj své inspirace:
„Městečko Baarìa, kde jsem se narodil, vyrostl a žil až do svých osmadvaceti let, se nachází v provincii Palermo. Říká se, že muž by měl opustit Sicílii nejpozději do svých sedmnáctých narozenin, než si přivlastní všechny zlozvyky místního regionu. Takže jsem měl dostatek času pojmout je všechny za své. Jedním z nich bylo přesvědčení, že místo, kde jsem se narodil, je středobod světa. Paradoxně, v době, když už jsem věděl, že svět je všude jinde jen ne tady, jsem už dosáhl stádia, kdy člověk utíká do bezpečného teritoria vzpomínek na dětství. Asi to byla právě touha vrátit se do nenávratně odvátých dnů nevinnosti, která mne vedla k natočení tohoto filmu.“
Příběh vykresluje lásky, touhy a zklamání celé komunity ve sluncem vysušeném cípu Itálie v průběhu více než padesáti let. Chudý pasák Cicco ze svého jednotvárného života utíká do říše romantických a dobrodružných románů a epických básní. V době, kdy se celá Evropa potácí na pokraji zkázy v důsledku 2. světové války, se jeho syn Peppino (hlavní hrdina filmu, kterého hraje Francesco Scianna), jenž je denně svědkem těch nejkrutějších příkoří, rozhodne zapojit do politického dění. Ve vleku horečných událostí se dostává do střetu nejen s vlastními ideály, ale i samotnou společností. Nakonec nachází svou životní lásku, vztah ale musí projít zatěžkávací zkouškou, která pro něj může být fatální. Třetím z hrdinů rodinné ságy je Ciccův vnuk Pietro. V malé roli se objeví režisérova oblíbená herečka Monica Bellucci, se kterou spolupracoval již na filmu Malena.
Nezaměnitelnou atmosféru dodává snímku hudba Tornatorova dvorního skladatele, žijící legendy Ennia Morriconeho. Ten o své práci říká: „Vždycky začínám detailním studiem scénáře. Potřebuji vědět všechno o postavách, příběhu, lokalitě, kde se film odehrává, a samozřejmě o historickém rámci díla. V tomto případě mi bylo hned od začátku jasné, že půjde o velice komplexní a choulostivý proces. Ve filmu totiž nejde jen o cestu několika dekádami dvacátého století, ale je to především hold, který režisér skládá svému rodišti a rodině. Pro takové dílo bylo potřeba najít správný klíč. Už při zhlédnutí hrubého sestřihu filmu jsem měl hotovo několik výrazných hudebních motivů. Tornatore byl spokojen – a já byl rád, že jsme už od počátku na stejné vlně. Jinak skládám Peppucciovi poklonu, ten film mě naprosto okouzlil. Není to jen další snímek v řadě, ale výrazné dílo, které dokáže na chvíli zastavit čas. Jsem si jist, že diváci ocení nejen epickou rovinu filmu, ale i to, že každá scéna je prodchnuta hlubokým, silně procítěným humanismem.“
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Filmová scéna
Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili
Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek
HUDBA
Anna K. představila svoje Údolím včel
Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek
OPERA/ TANEC
Julie a Romeo zakončí sezónu Jihočeského divadla
Poslední premiérou zimní sezóny Jihočeského divadla bude taneční divadlo Julie a Romeo, které uvedeme v modern celý článek