zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Krásná, svůdná Salome

Z inscenace opery Salome (Divadlo J.K. Tyla Plzeň)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Plzeňská Salome patří k projektům, které se vymykají z běžné operní produkce našich operních domů. Koncízním, soudobým jevištním tvarem i profesionalitou jevištního i hudebního provedení.

Scénograf Ján Zavarský umí stvořit magický, výtvarně působivý, symbolický prostor: tentokráte ho složil ze schůdků pokrytých pískem, v pozadí postavil stěnu zakrývající prudkou šikmu k levému portálu a ve stěně vyřízl obdélníkový průhled na měsíc putující po obloze – chvíli nenápadný, chvíli hrozivě veliký, jako by měl zahltit celé jeviště, halucinogenně nasvěcované sytou tyrkysovou, fialovou, rudou, modrou, růžovou… Bizarní svět pro bizarní figurky: krále Heroda v dlouhém lesklém červeném županu – plášti, kolem krku boa, na hlavě vavřínový věnec. Královnu Herodias na invalidním vozíku, oblečenou do fialových minišatů, na nohou síťované punčochy, na hlavě zrzavá kudrnatá paruka. Má svou dvojnici – liliputánku, stejně oblečenou, stejně nalíčenou.

Režisér Martin Otava obklopil Salome zrůdičkami a tvrďáky v červených lesklých oblecích či černých bundičkách. A představil ji tak také jako oběť, ne chladnou ukrutnici – ostatně sama hudba Richarda Strausse k takovému výkladu vede. Salome německé sopranistky Katji Christine Beer je ze všeho nejvíce velmi krásná žena. Její tanec sedmi závojů je vrcholným momentem večera: jak svůdně pluje po jevišti a provokuje krále, odhaluje dlouhé štíhlé nohy, až po vítěznou pózu s odhalenými ňadry. Parádní číslo, možná působivější nežli závěrečný monolog – Katja Beer totiž zvládá vypjatý part Salome technicky obdivuhodně, leč výrazově tato role nabízí větší možnosti. Podobně Martin Bárta zpívá Jochanaana technicky výborně, leč spíše jednostrunně – zvláště ve srovnání s expresivním, působivým projevem Václava Málka (Herodes). Ivan Pařík dává výbušným, dynamicky vrstevnatým, leč trochu zatěžkaným hudebním nastudováním vyznít zvláště dramatickým pasážím. Orchestr hrál pod vedením Jiřího Štrunce na jedné z repríz precizně – vskutku jde po všech stránkách o velmi profesionální záležitost.

Plzeň, Divadlo J. K. Tyla – Richard Strauss: Salome. Hudební nastudování Ivan Pařík, dirigent Jiří Štrunc, režie Martin Otava, scéna Ján Zavarský, choreografie Dana Gregorová, kostýmy Dana Svobodová, dramaturgie Zbyněk Brabec. Premiéra 28. 3. 2009 ve Velkém divadle, psáno z reprízy 21. 4. 2009. Zdroj Hudební rozhledy 06/09 - Lenka Šaldová

15.6.2009 01:06:01 Redakce | rubrika - Recenze