Nová Rusalka v Národním divadle
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekNová inscenace Rusalky, nejčastěji uváděného operního díla Antonína Dvořáka, je vedle maximálního akcentování hudební hloubky i novým nazřením psychologie hlavních aktérů dramatu. Tvůrčí tým v čele s režisérem a zároveň uměleckým šéfem opery Národního divadla, Jiřím Heřmanem, nezastírá až metafyzický přesah nového nastudování. Nezřídka ploše a pohádkově ztvárňované postavy získávají v Heřmanově pojetí mnohem jemnější kontury a jejich motivace a východiska abstrahují k odvěkým konfliktům člověka a osudu, člověka a přírody i člověka k sobě samému. Premiérově bude Rusalka uvedena dvakrát: 13. května 2009 v rámci Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro a 17. května 2009 – vždy v historické budově Národního divadla od 19.00. Slavnostním uvedením bude ještě předcházet 10. května předpremiéra.
„Režijní pojetí vychází z hudby, z konfliktů postav a sil, jež se v nich od prvního okamžiku sváří,“ vysvětluje Jiří Heřman. „V Rusalce se pro mne setkávají dva světy: svět nadpřirozených bytostí, chcete-li posmrtných duší, a svět lidských bytostí, který v sobě nese tíhu lidského nesmíření a vnitřního nesouladu.“ Režisér sestavil svůj inscenační tým ze zkušených, kreativních osobností: hudební nastudování svěřil šéfdirigentovi Pražské komorní filharmonie Jakubu Hrůšovi, autorem scény je Jaroslav Bönisch, kostýmy vznikly v dílně Alexandry Gruskové, pěvce a tanečníky pohybově vedl choreograf Jan Kodet a světelný design, jenž je v novém pojetí Rusalky zvláště důležitý, realizoval Daniel Tesař. Zvučná jména se objevují i mezi sólisty. O titulní part se podělí Dana Burešová, Maria Haan a Wioletta Chodowicz. Úlohy Prince se pak ujali Aleš Briscein a Valentin Prolat. Poprvé se na první scéně představí Vodníci mladé generace - renomovaný slovenský basista Štefan Kocán spolu s Martinem Gurbaĺem, kteří se alternují se stálým členem souboru opery Národního divadla Miloslavem Podskalským.
Prvkem odlišujícím novou inscenaci od předchozích nastudování Rusalky je propojení rolí Ježibaby a Cizí kněžny. V Národním divadle se o tuto dvojroli podělí Jolana Fogašová a Dagmar Pecková. Režisér Jiří Heřman svůj krok vysvětluje jednotným zosobněním „tragického osudu ženy, která v životě nenachází smír, je zaslepena v lidské zahořklosti a zklamání z lidských vztahů a milostných pout“. A toto pojetí klade do přímého protikladu k postavě Rusalky, již (duchovní) láska nabídla možnost vnitřního smíru.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek
HUDBA
Iveta Bartošová - Ve jménu lásky
Zpěvačka Iveta Bartošová patřila k nejoblíbenějším českým popovým zpěvačkám konce 20. a začátku 21. století. Z celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Pavel Soukup získává Cenu za mimořádný přínos
Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2023 získává Pavel Soukup. Český herec m celý článek