Causa Carmen - to nejlepší na konec
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekO platnosti věty to nejlepší na konec se budeme moci přesvědčit při poslední premiéře baletu Národního divadla Praha v této sezóně už o tomto víkendu. Známá jména současné světové choreografie – režisér švédského původu Mats Ek - ve svém životopise má mimochodem zaznamenáno i roční taneční i choreografické působení v Kyliánově Nederlands Dans Theater v sezóně 1980 – 1981- a dvojice tvůrců – Holanďan Johan Greben, který vyšel z prostředí Nizozemského národního baletu a Uri Ivgi, původně tanečník v izraelském Kibbutz Contemporary Dance Company – mimochodem právě v této době k vidění na Tanci Praha - se setkali v Praze při velmi specifické spolupráci na komponovaném večeru Causa Carmen.
Vůbec poprvé bude v Praze uvedeno dílo Matse Eka. Patrně aby si český divák jaksi „zvykl“ na způsob jeho tvorby, byl vybrán z Ekova rozsáhlého repertoáru pro začátek spíše příběhový balet a nadto téma všeobecně známé z literární předlohy Mériméovy i z Bizetovy opery. Ekova trochu psychoanalytická a možná i feministická „Carmen“ na hudbu Rodiona Ščedrina měla premiéru v roce 1992 ve Švédsku v podání Cullbergova baletu, v němž v letech 1985 – 1993 Mats Ek zastával funkci uměleckého ředitele.
Choreografie Sansa Says Cut It! Johana Grebena a Uriho Ivgiho na hudbu skupiny skladatelů z Holandska, vytvořenou přímo pro tuto příležitost, má být více emocionální evokací než příběhem Carmen, má představovat jakýsi abstraktní protipól Ekova baletu a zde bude mít svou světovou premiéru.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 20. týden
Neobyčejné životy - Vladimír Brabec
Dokumentární portrét populárního herce, výrazné osobnosti Národního div celý článek
HUDBA
Ivan Hlas – 70
Ivan Hlas – Pramínek času
Muž mnoha profesí a jedna z legend české hudební scény Ivan Hlas se u příle celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 20. týden
Ztracené poklady Egypta: Záhady egyptské Sfingy
Je stejně tajemná jako slavná. Prozkoumejte minulost jedné celý článek