zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Philip Glass: Kráska a zvíře v Brně

J. Wallingerová a J. Hájek

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Národní divadlo v Brně uvádí v Redutě od počátku května minimalistickou operu Philipa Glasse Kráska a zvíře. Libreto založeno na scénáři Jeana Cocteaua, přeložil Michal Lázňovský a Tomáš Vondrovic.

„Glass hudbu k této opeře komponoval přesně na film Jeana Cocteaua. Nezachoval se zrovna fér, vypnul původní audio tohoto filmu – původní hudbu Georga Orika, nejbližšího spolupracovníka Cocteaua, a také mluvené slovo. Komponoval tak, aby se vše v jeho hudbě objevilo včetně přímé řeči na vteřinu přesně. Když byl hotový, pustil film i s hudbou dohromady, aby zjistil, že vše do sebe přesně zapadá. Pak pokračoval na úpravách, až skutečně jeho hudební vyjádření sedlo na milisekundu přesně na film,“ říká o vzniku opery režisér a autor výpravy Rocc.

Diriguje Jakub Klecker, režie a výprava Rocc. Osoby a obsazení: Kráska (Veronika Hajnová nebo Jana Wallingerová); Zvíře (Jiří Hájek nebo Karel Škarka); Avenant (Jiří Brückler nebo Svatopluk Sem); Félicie (Tereza Merklová nebo Andrea Priechodská); Adélaide (Lucie Slepánková nebo, Hana Škarková) a další. Orchestr Janáčkovy opery NDB. Další reprízy 24. a 31 května 2008.

Philip Glass patří mezi nejvýznamnější americké skladatele 20. století. Díky operám, symfoniím, kompozicím pro svůj vlastní orchestr The Philip Glass Ensemble má nebývalý vliv na umění naší doby. Narodil se 31. ledna 1937 v Baltimoru, stát Maryland. V šesti letech se začal učit hrát na housle a od osmi let studoval hru na flétnu na Peabody Conservatory. Ve věku patnácti let nastoupil do programu na univerzitu v Chicagu, kde se věnoval studiu matematiky a filosofie. Po ukončení univerzity pokračoval na Juiliard School of Music. Stále nemohl nalézt vlastní styl a byl nespokojen i s hudebním prostředím, které jej obklopovalo, a tak v roce 1964 odjel do Paříže. Zde studoval harmonii a kontrapunkt u Nadi Boulanger, kde získal zběhlost v kompoziční technice. Glass byl novým stylem tak zaujat, že strávil několik měsíců v Indii a Himalájích. Po návratu do New Yorku v roce 1967 se zřekl svých předešlých skladeb a pokračoval v práci s Shankarem. Brzy se stal jedním z hlavních představitelů směru nazývaného minimalismus. Termín minimalistická hudba poprvé použil skladatel Michael Nyman (*1944) v roce 1968. Pro minimalistickou hudbu je charakteristická výrazná repetitivnost (používají se mnohokrát opakované krátké fráze), minimální a pozvolné variace na dané téma po dlouhý časový úsek, určitá statičnost, setrvačný pohyb, až meditativnost celkového výrazu hudby.

12.5.2008 21:05:22 JoMe | rubrika - Zveme ...

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Beetlejuice (Hudební divadlo Karlín)

Články v rubrice - Zveme ...

Derniéra výjimečné inscenace Kytice

Dominik Vodička (Kytice)

Šest let, tisíce nadšených diváků a desítky vyprodaných představení – úspěšná cesta baletní adaptace Erb ...celý článek


Balet NdB uvede po třiceti letech titul Don Quijote

Don Quijote (Národní divadlo Brno)

Téměř po třiceti letech se na jeviště Janáčkova divadla vrací Don Quijote, jeden z nejslavnějších baletních ti ...celý článek


Figarova svatba z Metropolitní opery míří do kin

Figarova svatba (Metropolitní opera)

Aktuální sezóna kinopřenosů z Metropolitní opery v New Yorku pokračuje představením, které si v kritikách zasl ...celý článek


Večer s muzikofiletikou

Pod znějícími klenbami

V kostele sv. Šimona a Judy se ve čtvrtek 24. dubna ve večerních hodinách odehraje netradiční program, který n ...celý článek



Časopis 17 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Japonský piknik pod sakurami míří na Hanspaulku

Hanami Hanspaulka 2023 (Foto: Gabriela Goffová)

Zpříjemněte si příchod jara po japonsku, připravte si deku a vydejte se v sobotu 26. dubna do pražského parku celý článek

další články...