Brahmsovy kompozice na CD
autor: Z webu
Se zpožděním se do české distribuce dostává nahrávka čtyř znamenitých Brahmsových kompozičních kreací vokálně – orchestrálního charakteru. Jejich interpretace je zcela v režii amerických umělců, z nichž magnetem pro domácí zájemce bude zřejmě hlavně věhlasná mezzosopranistka 60. – 80. let 20. století Marilyn Horneová. Ta je na tomto CD angažována jako sólistka Brahmsovy Rapsódie pro alt, mužský sbor a orchestr, tedy hudby, která vzrušovala svým hlubokým prožitkem Goethových melancholických veršů slavné pěvkyně 70. let 19. století. Je znát, že Horneová se do sólového partu prostřednictvím svého vzácně tvárného hlasu vciťuje s mimořádným nadhledem. Tři oddíly Rapsódie, reflektující 15., 16. a 17. sloku Goethovy Zimní cesty, jako by před námi ve spirále neustále gradovaly a také zvukový poměr mezi sólovým vokálem a mužským sborem a jejich způsob frázování je v přirozeném souladu.
Robert Shaw vede reprodukční aparát v citlivě frázovaných a splývavých vlnách, orchestr samotný ale působí barevněji ve své dechové (horny!) harmonii než v poněkud „kovově“ znějících smyčcích. Ne zcela v pořádku se zdá být nastavena i dynamická hladina snímku – oproti jiným kompaktním diskům nutí posluchače kvůli docílení sytosti témbrů na přehrávači zesilovat zvuk. Méně přesvědčivě, hlavně v partiích romantické polyfonie, zní z nahrávky Brahmsovo pásmo s názvem Gesang der Parzen (Zpěv sudiček) na text Goetheho Ifigenie na Tauridě, možná i proto, že český posluchač, zvyklý na vyspělost domácích smíšených sborů, dobře ví, jak prokrveně a kultivovaně má sbor v rytmicky pregnantnějších partiích znít. V orchestrální složce jsou však i zde krásná místa a také Shawovu stavebnímu uchopení tohoto složitě článkovaného pásma nelze nic vytknout. Nádherné proměny jsme svědky v Brahmsově smutkem prodchnuté Nänii pro sbor a orchestr. Atlantský smíšený sbor si tu pojednou počíná mnohem kultivovaněji, s příkladným soustředěním na znělá pianissima (např. ve slovech „Aber sie steigt aus dem Meer…“) a rovněž orchestr zní v mezihrách precizně a prosvětleně. Nejsložitější úkol nahrávky zvládá Robert Shaw se svým interpretačním aparátem v případě Brahmsovy kantáty Schicksalslied (Píseň osudu) pro smíšený sbor a orchestr na Hörderlinovy verše, kterou podobně jako Nänii rozkrývá v její první části až s jakousi meditující něhou, zatímco další části opakovaně, ale přitom pokaždé jinak, přesvědčivě graduje. Jde o zasvěcenou nahrávku, i když hlavně v druhém repertoárovém čísle ne právě ideální, představující hudbu, která by měla znít v domácích koncertních kreacích určitě častěji, než tomu bývá. Přiložený booklet přísnějším měřítkům nevyhovuje, co se interpretů týče, všímá si jen hvězdné umělkyně, informace o dirigentovi, orchestru a sboru chybí a z názvů skladeb se nedozvíme, pro co byly určeny.
TELARC CD-80176
Johannes Brahms: Rapsódie pro alt, mužský sbor a orchestr op. 53, Gesang der Parzen pro šestihlasý smíšený sbor a or¬chestr op. 89, Nänie pro smíšený sbor op. 82, Schicksalslied pro smíšený sbor a orchestr op. 54
Marilyn Horneová – mezzosoprán, Atlanta Symphony Orchestra & Chorus, řídí Rober Shaw.
Nahráno 14.–16. března 1988 v Symphony Hall, Atlanta, USA, hudební režie Robert Woods, zvuková režie Jack Renner, technická spolupráce Michael Bishop.
Celkový čas 41: 36
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - CD boxy
Hlaskontrabas Oktet vydává nové „severské” album
Unikátní hudební formace Hlaskontrabas Oktet, kterou tvoří čtyři zpěvačky a čtyři kontrabasisté pod vedením Pe ...celý článek
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Bílá Voda míří na prkna naší první scény
Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv celý článek
HUDBA
Zemřel Miroslav Imrich
Hudební scénu zasáhla tragická zpráva. Ve věku 71 let navždy odešel zpěvák a skladatel Miroslav Imrich, jeden celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Audioknihou roku 2023 se staly memoáry
Vítězem ankety Audiokniha roku 2023 se stala memoárová kniha Vlastní životopis spisovatelky Agathy Christie na celý článek