zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Lin Hixson: Byli jsme zvědaví, jaké představení můžeme vytvořit jako odpověď na dané podněty.

Američtí divadelníci - Goat Island

autor: Z webu   

Hostem divadla ALFREDVEDVOŘE bude v lednu díky podpoře nadace Trust for Mutual Understanding americká divadelní skupina Goat Island. Její téměř měsíční rezidenční pobyt poslouží jako zázemí pro vznik nového představení, které má uzavřít více než dvacetiletou uměleckou dráhu skupiny. Goat Island v Praze také povedou tvůrčí dílnu pro české umělce i zájemce z řad laiků a blýsknou se svým posledním představením When will the September roses bloom? Last night was only comedy, které mělo premiéru na 37. bienále výtvarného umění v Benátkách 2005. Povídali jsme si s Lin Hixson a Matthew Goulishem, uměleckým vedením Goat Island.

  • Co je tématem nového díla, na kterém u nás budete pracovat?
    Lin: Tento projekt začal imaginárním průzkumným výletem do chrámu Hagia Sofia v Istanbulu. Byli jsme fascinováni životností budovy, která se zrodila jako byzantský kostel, posléze byla upravena na mešitu a později přeměněna na muzeum. Zajímaly nás změny, které byly v prostoru učiněny, aby vyhověl těmto rozdílným využitím, a byli jsme zvědaví, jaké představení můžeme vytvořit jako odpověď na tyto podněty. Nicméně nám chyběly peníze na cestu do Turecka, takže jsme místo toho prozkoumali obdobnou budovu v Záhřebu, kam nás dovedlo poslední turné.
    Zároveň jsme dospěli k rozhodnutí, že toto představení bude poslední společná práce Goat Island. Po dvaceti letech chceme skupinu po turné s tímto představením rozpustit. S touto myšlenkou také představení vytváříme jako meditaci a zároveň oslavu „poslednosti“ (jako kvality „být poslední“).


  • Můžete nám trochu přiblížit okolnosti vzniku vašeho posledního představení When will the September roses bloom? Last night was only comedy?
    Lin: Představení se odvíjí od tématu opravy a renovace – co to je? Proč se vůbec někdo pokouší o opravu? Performance staví na třech postavách: básníkovi Paulu Celanovi, filozofce Simone Weilové a hvězdě němého filmu Lillian Gish, speciálně v její roli z filmu The Wind. Zaujala nás představa, že tyto postavy hrají sebe navzájem, jako by byly součástí nějakého imaginárního představení. Formálně jsme představení založili na struktuře rané americké abecedy, která postrádala některá písmenka, a také na Fibonacciho číselné řadě.
  • Proč má představení dvě části?
    Matthew: Nápad udělat dvojité představení vznikl jako reakce na otázku oprav. Udělali jsme představení se dvěma možnými způsoby řazení stejného materiálu. Když přijdete na oba večery, uvidíte stejné a jiné zároveň. Je to, jako bychom z trosek nějakého představení sestavili dvě jeho různé verze a nebyli bychom si jisti, která je ta správná.
  • Co bude předmětem tvůrčí dílny? Je dílna otevřena i neprofesionálům? Co se na workshopu lidé mohou naučit?
    Lin: Dílna bude zaměřena na spolupráci, výzkum, principy samočinně se vytvářejícího představení a schopnost tvůrčí reakce. Naše dílny jsou otevřeny lidem z různých rovin profesionální sféry a prakticky z jakékoli disciplíny. Nepotřebujete být specialistou k tomu, abyste z dílny měl prospěch nebo obohacení. Zaměřujeme se na co nejširší komunitu kreativních lidí, kteří mají různý osobní či profesní profil, což dílny velmi obohacuje.
  • 8.1.2007 00:01:39 Redakce | rubrika - Rozhovory

    Časopis 17 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Asociace profesionálních divadel České republiky

    Časopis 17 - sekce

    HUDBA

    Igor Orozovič vydává album

    Igor Orozovič

    Herec a muzikant Igor Orozovič vydává debutové album nazvané Když chlap svléká tmu, které obsahuje jedenáct au celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Festival umění a kreativity ve vzdělávání

    Festival umění a kreativity ve vzdělávání

    Už počtvrté se pedagogové, rodiče, odborná i širší veřejnost či profesionálové z oblasti kultury a umění mohou celý článek

    další články...