Českolipský komorní cyklus se proměnil v malý festival

autor: Zdroj press kit festivalu
zvětšit obrázekČeskolipský komorní cyklus v roce 2025 přichází s novou koncepcí. Původně celoroční řada komorních koncertů se proměňuje v intenzivní čtyřdenní festival, který od 8. do 11. května přinese nejen skvělé hudební zážitky, ale i hlubší dramaturgické propojení. Jako jeho středobod zvolili pořadatelé průsečík mezi klasickou hudbou, folklórem a improvizací.
„Klasika a folklór nejsou dva oddělené světy, ale naopak se vzájemně inspirují a prolínají. Do programu jsme proto zařadili interprety, kteří toto vzájemné působení zkoumají, nebojí se experimentovat a překvapovat,“ říká dramaturg cyklu Martin Prokeš.
Nová koncepce komorního cyklu rozšiřuje tradiční vidění klasické hudby. Přivítá vynikající klasicky erudované hudebníky, všichni se ale zároveň velice rádi pohybují na poli improvizace. „Chceme ukázat, že i například tak tradiční nástroje jako jsou varhany nebo cimbál, mají pro diváka až netušené nadžánrové možnosti,“ doplňuje Prokeš.
Během čtyř dní se v prostoru kostela Mistra Jana Husa v České Lípě potká cimbál s varhanami, elektronika s historickými příběhy, improvizace s barokními harmoniemi. Společné téma? Folklór. Ten původní, zapomenutý i nově vymyšlený. Když už je řeč o varhanní improvizaci, je nasnadě, že se neobejdeme bez dvou zvučných jmen. Na komorním cyklu se představí mistr i žák, Jaroslav Tůma i Jiřina Marešová.
Varhaník Jaroslav Tůma cyklus zahájí 8. května v programu postaveném na zvukových principech zdánlivě kontrastních nástrojů, varhanám a cembalu budou odpovídat cimbál a píšťaly Jana Rokyty. V pátečním programu přijde na řadu nová podoba tzv. Heimatliteratury. Moos Loos a Further Down v projektu Heimatcore spojují básně a elektroniku, romanticky i naturalisticky reflektují krajinu severních Čech a rázovité typy, které ji obývají.
Sobota 10. května nabídne koncerty hned dva. Na čistě improvizační „Momentum / oka-mžik“ varhanice Jiřiny Marešové a klarinetisty Matouše Vlčinského a naváže ČaroTaj, s lidovými písněmi z pomezí Moravy a Slovenska v neotřelém aranžmá. Nevšední kontrast čistých vokálů a nástrojů z basové části spektra zaujme na první poslech. Českolipský komorní cyklus zakončí v neděli 11. května houslista Jiří Sycha a cembalista Filip Dvořák barokní hudbou kořeněnou folklórem. Koncertní program doplní besedy s historikem Tomášem Cidlinou a litoměřickým biskupem Stanislavem Přibylem.
Nedílnou součástí cyklu zůstává moderátor Pavel Ryjáček a jeho rozhovory s umělci. „Tyto diskuse jsou u diváků nesmírně oblíbené a pomáhají jim porozumět hudbě v hlubších souvislostech. Vzniká tak mimořádně blízký vztah mezi hudbou, interpretem a divákem,“ zdůrazňuje Prokeš.
Vstupenky na jednotlivé koncerty i abonmá je již v prodeji. Podrobný program a informace o vstupenkách naleznete na www.clkc.cz.
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
Základní umělecké školy: Pilíř rozvoje kreativity, kultury i společnosti

V České republice aktuálně funguje 539 základních uměleckých škol (ZUŠ). Vzdělávací systém čelí mnoha výzvám, ...celý článek
Lípa Musica odhalila program 24. ročníku

Mezinárodní hudební festival Lípa Musica představil svůj letošní program, hlavní dramaturgický záměr i uměleck ...celý článek
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Pohřbené dítě Sama Sheparda poprvé v Plzni

Činohra Divadla J. K. Tyla uvádí na Malé scéně jedno z nejvýznamnějších amerických dramat 20. století – celý článek
HUDBA
The Pharcyde oslaví v Praze 30 let alba

Co se vám vybaví, když se řekne West Coast Rap? Gangsta rap. Loket a gang signs z vokna. Aroma alfasamectví. C celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Literární tipy 17. týden

Alois Musil – Beduín z Moravy
Příběh světově proslulého orientalisty a cestovatele, který je ve své v celý článek